Allegodeting Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Hei alle, svært lenge siden jeg har vært her inne, men håper på noen råd og tips: Jenta mi på snart to har de siste ukene hatt VELDIG vanskelig for å sovne om kvelden. Hun bruker alt fra 45 min til to timer på innsovningen, følgende faser: Ler og tøyser, klatrer ut av senga gang på gang på gang. (Bæres tilbake, med beskjed om at hun skal sove).Neste er at hun gråter, mens hun klyper, klorer og biter seg selv og kiler føttene inn mellom sprinklene - virker som hun desperat prøver å holde seg våken. Da sitter en av oss ved henne og trøster/synger, prøver å roe. Neste fase er at hun ligger rolig, "klar" for å sovne - men dette tar også en evighet, og hun forstyrres gjerne av den minste lyd, hvorpå hun da gjerne går tilbake til enten tøysingen eller gråten. Jeg ser at hun er trøtt (glipper med øynene) LENGE før hun sovner. Vi har redusert sovetid i barnehagen til 45 min, dette hjalp noen få dager, men ikke nå lenger. Ellers spiser og vokser hun normalt, er blid, sosial, prater masse, og er VELDIG aktiv (klatrer overalt, hopper, løper osv.) Noen der ute med lignende erfaringer som kan gi meg noen råd?? I så fall TUSEN TAKK!
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 Når legger hun seg da? Kanskje hun legger seg litt for sent så hun er overtrøtt...? Kanskje du kan legge henne tidligere og droppe dagsøvn..? og hvordan takler du å høre på gråt? Her har vi alltid kjørt streng og bestemt løp med sovinga, han enda ikke hatt utskeielser med legginga.. ( holdt han lenger oppe osv).. Vi sitter ikke inne hos han.. og han får ikke komme opp.. Da får han heller ligge å gråte litt så går vi inn etter noen minutter.. For han har jo noen perioder innimellom der han prøver seg.. men da får han bare ligge å skrike..og være sinna.. så går vi inn etter så og så lenge.. ingen bestemt tid.. men jeg kjenner på meg når jeg bør gå inn liksom.. det er ingen skrikemetode.. men her funker det ikke å ta han opp.. og heller ikke å sitte inne hos han..og de 2 periodene vi har hatt varte vel i underkant av en uke.. var forferdelig slitsomt.. men det gikk over.. Når jeg leser det jeg har skrevet så høres det ut som jeg er den nazistrenge mamman.. men det er jeg ikke altså. men akkurat med sovinga er jeg litt streng.. men er også fleksibel.. for vi har han jo med oss overalt.. og kan legge han overalt uten problemer. og ta han med oss hjem igjen uten at han våkner.. Sov faktisk sammen med oss for første gang i natt.. (2,5 år).. var faktisk ille deilig å ha han inntil meg.. men .. det var jo noe helt annet da.. Håper veldig at det ordner seg for dere! og det vet jeg at det gjør! bare hold ut! og vær konsekvent i det dere bestemmer dere for å gjøre
<3 Jentemafian <3 Skrevet 28. juni 2009 #3 Skrevet 28. juni 2009 Min datter var også slik i den alderen. Vi var så fortvilet og syntes vi hadde prøvd det meste, kuttet ut dupp, legge henne tidligere, skrikemetoden INGENTING hjalp. Men til slutt så gikk det til seg selv på en måte. Vi var bare veldig konsekvent og sa de samme tingene gang på gang at nå ska du sove for det er natta for små barn....... Tror vi holt på i 3 uker faktisk ((((((( men nå sovner hun innen 5 min og har ingen problemer etter denne gangen. Skjønner du er frustrert og føler at du eventuelt har prøvd alt men der er bare å være konsevent og ikke la de få viljen sin på akkurat det. Vi holdt jo på i 3 uker men ga oss ikke hahaha Lykke til
heidimj Skrevet 28. juni 2009 #4 Skrevet 28. juni 2009 Var tulle er drøye to og vi har alltid vært ganske strikte på leggerutinene. Hun er stort sett veldig grei å legge, men har selvfølgelig sine runder innimellom. Hun legger seg mellom 19-19.30 hver dag og sover ca 12 timer. Å sitte inne hos henne virker mot sin hensikt, de skal kunne sovne alene. Da er det bedre å gå ut og inn av rommet flere ganger. Vi har prøvd begge deler og det siste er det som fungerer. Venter litt lenger mellom hver gang vi går inn og mindre kontakt for hver gang. Vi sier bare "nå er det natta", legger over dyna og går ut igjen. Første gangen får hun gjerne en nattakos til, men om vi må inn mange ganger er det ikke mer prat, går bare inn, legger over dyna og går ut igjen. Vi kuttet ned soving på dagen til 30 min for noen mnd siden etter flere uker med at hun hadde vanskelig for å sovne på kvelden. Brukte gjerne 1,5 time før hun sovnet. Kort soving på dagen sammen med konsekvente leggerutiner fungerer veldig fint for vår datter!
Faylinn Skrevet 29. juni 2009 #5 Skrevet 29. juni 2009 Hun høres overtrøtt ut. Sønnen vår blir fullstendig bajas om han blir overtrøtt. Særlig hvis han ikke har fått dagsøvnen sin av en eller annen grunn. Tidligere satt vi hos guttungen til han sovnet, men da det begynte å ta halvannen time var vi enige om å endre rutiner. Det var samtidig med at han ble storebror. De første par ukene som vi forlot han våken, ropte han oss alltid inn en gang pr kveld. Da gikk vi inn og spurte hva det var, og kanskje vi strakk oss til å synge en sang til, i hvert fall i starten, men så sa vi god natt og gikk igjen. Har hun sprinkelseng enda som hun klatrer ut av? Hva med å ta henne med i butikken, kjøpe ny stor seng for store jenter og bruke dette som en måte å endre rutiner på? Bestem dere for et løp og hold på det! Det blir en kamp, men den vil dere vinne med tiden hvis dere er konsekvente og ikke belønner med ny sang og kos hver gang hun bæres inn. Her i huset leser vi bok i sofaen mens poden spiser kveldsmat, da blir han mye roligere enn da vi lot han se TV i hvert fall, hehe. Så er det badet, og der har vi ca 20 minutter til vask, puss og litt tøys med vann i vasken. Inn på soverommet og kanskje lese 1-2 bøker, prate om dagen som har vært og synge noen sanger fra SingSang kortene. Etter ca 15 minutter sier vi god natt og går ut. Vi hører at han ikke sovner med en gang, men det er lenge siden han sto opp igjen. Kan det være noe i rutinene deres som gjør henne overtrøtt, oppspilt eller at hun føler hun har hatt for lite voksenkontakt på kvelden? Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå