Gå til innhold

MEGET FORTVILT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle, svært lenge siden jeg har vært her inne, men håper på noen råd og tips: Jenta mi på snart to har de siste ukene hatt VELDIG vanskelig for å sovne om kvelden. Hun bruker alt fra 45 min til to timer på innsovningen, følgende faser: Ler og tøyser, klatrer ut av senga gang på gang på gang. (Bæres tilbake, med beskjed om at hun skal sove).Neste er at hun gråter, mens hun klyper, klorer og biter seg selv og kiler føttene inn mellom sprinklene - virker som hun desperat prøver å holde seg våken. Da sitter en av oss ved henne og trøster/synger, prøver å roe. Neste fase er at hun ligger rolig, "klar" for å sovne - men dette tar også en evighet, og hun forstyrres gjerne av den minste lyd, hvorpå hun da gjerne går tilbake til enten tøysingen eller gråten.

Jeg ser at hun er trøtt (glipper med øynene) LENGE før hun sovner. Vi har redusert sovetid i barnehagen til 45 min, dette hjalp noen få dager, men ikke nå lenger. Ellers spiser og vokser hun normalt, er blid, sosial, prater masse, og er VELDIG aktiv (klatrer overalt, hopper, løper osv.)

Noen der ute med lignende erfaringer som kan gi meg noen råd??

I så fall TUSEN TAKK!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Hun kan jo være overtrøtt kanskje?

Hvis ikke, så erfarte vi at det som løste det for oss var å skifte fra sprinkelseng til vanlig liten "kul" seng.

Når jeg tenker tilbake på det så tror jeg faktisk h*n følte seg utrygg oppi den den siste tiden - nå er det skikkelig stas og kos å ligge i den...Og vi hadde MYE søvnproblemer!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Har det akkurat på same måten! Har prøvd alt fra å la henne sove lenge middag (våkne av seg selv) til å vekke henne etter 45 min, og no 30 min. Men problemet er der fortsatt. I går var kl 21.30 før ho sovna, og i dag 21. Ho våknar kvar morgen mellom 6 og 7 uansett når ho sovnar. vurderer nå å kutte dagsøvnen, for å sjå om det bli bedre.

Tek gjerne i mot tips;)

Skrevet

Åh,så godt å høre at det er flere!! her er det akkurat likens for tida... hun har ikke sovnet før tidligst 21 den siste uka, og det etter myyye styr! har også kuttet ned på dagtidsoving, og vurdert ny seng, men ikke kjøpt enda... ser liksom ikke for meg at det vil gjøre underverker egentlig.

Men hvor gamle er deres barn? jenta mi er 2 år og 2 mnd...

Skrevet

Dattera mi er to år og 3 mnd. I dag var kl 21.10 før eg kunne konstantere at ho sov. Ganske slitsom i lengda. No har vi holdt på i månadsvis, og det blir ikkje betre. SVigermor seier at henner barn (min mann inkl) aldri hatt behøvd mykje søvn, og der i gården har alle born fått vore oppe til dei har vore trøtte... Men ærligtalt.. med 100% jobb og en mann som jobbar halve året vekke på sjøen så er eg faktisk avhengig av litt rutine, og ønsker å få til dette. Kvelden er einaste stunda eg har på å rydde, vaske og andre ting som må gjerast. inkl slappe av litte grann.......

Skrevet

Beklager hvis dette er for selvfølgelig, men har dere prøvd å legge barnet en halvtime/time før dere pleier en dag? De har jo sine søvnbølger, og kanskje ville dere treffe bedre da..?

Lykke til uansett! :)

Skrevet

kan svare kun for min del: Har prøvd å legge tidlegare om kvelden, det funkar ikkje. Eller ein kveld gjekk det bra, men påfølgande kveld var det like gale. Veit at ein må prøve over lengre tid for å sjå om ting verkelg verkar. Men har funne ut at sidan ho no faktisk søv natta gjennom, når ho først sovnar, så er det bedre enn vi hadde det før. Då våkna ho omtrent kl 1-2 kvar natt, og holdt det gåande til ca 4-5. Uansett når på kvelden vi la henne. Så forbedringa er at ho no er like vanskelig å legge, men at ho søv heile natta. Så trass alt fornøgd....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...