Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Snakket med eksen min. Han hadde tenkt å kjøpe en leilighet her i Oslo hvor vi bor. Tidligere kalkuleringer viste at han kanskje kunne får 1,5 eller noe. Men nå hadde banken ringt han og sagt at han ikke ville få mer enn 1 mill. Han har firmabil og det var da tatt med i utregninga. Men han må ha bil pga jobben, så om han ikke har firmabil, vil han jo da i stedet ha egen bil med et billån. Han har høyskole utdannelse og tjener rundt 400 000 i året. Hvordan i all verden kan man få kjøpt noe i Oslo til en mill? Vi har jo barn, så han trenger jo mer enn en ettroms. Må man ha en partner for å i det hele tatt komme seg inn på markedet?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 vel, jeg jobber med finansiering i bank. Høres rart ut at han ikke får mer. Enten har han funnet seg en bolig med xxxxxxxxx i felles utgifter og xxxxxxxxxx i fellesgjeld. Ellers så er han ikke betalingsdyktig (skiller i tre forskjellige katogorier, alt etter som hvor stor risiko det er for bankene å låne han penger, dette innebærer også høyere rente). Betalingsannmerkninger? Uansett, høres rart ut for meg, men han kan alltids spørre sin saksbehandler i banken og høre. Men de er ikke pliktig til å gi til grunne sin besluttning.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 De har jo strammet ganske inn med utlån for tiden. Man får jo ca tre ganger brutto inntekt, også trekker de ifra andre lån. Siden han har utdannelse antar jeg at han har lån i lånekassen. Det trekkes jo ifra. Og så skal man kunne tåle ca 8 % rente da. Men det kan jo likevel lønne seg å sjekke med andre banker også, for det er jo forskjeller :-) Men vi opplevde også å få langt mindre innvilget nå etter jul enn for et par år siden.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 De "opererte" med 9% i rente. Han har ingen betalingsanmerkninger. Han har jo litt studielån, men hvem har ikke det? Tror ikke han har sett på en spesifikk leilighet, bare spurte på generelt grunnlag hvor mye han kan få. Så han kan begynne å lete liksom. Og han styrer selvfølgelig utenom leiligheter med høye fellesutgifter. Det går vel på at han ikke har noen egenkapital da. Er jo første gang han skal kjøpe. Men synes bare det er så rat at en person hed helt ok inntekt, fast jobb og utdannelse ikke kan få mer. Det gjør det jo veldig vanskelig for han. Og han mente det ikke var noen vits i å sjekke med andre banker. Hva menes forresten med å ikke være betalingsdyktig?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #5 Skrevet 22. juni 2009 Det taes alltid sikte på en økning på 5% rente i forhold til dagens rente. Når den ligger på ca 4 idag, kan det stemme at de har regnet på 9%. Kan jeg spørre hvilken bank det er? Og hvor mye han har i studielån, og hvor mye han betaler i barnebidrag? Hvordan lever han? De ser jo helt klart an hvilket forhold han har til sin personlige økonomi. Har han tv'er på avbetaling, litt purringer her og der, mastercard, forbrukslån osv (sier IKKE at han har det, bare nevner det som et eksempel). Et godt forslag fra meg er: Gå i en annen bank- det er stoooore forskjeller. Ha på forhånd med et ark hvor han har med oversikt over utgifter og inntekter- både brutto og netto. (pent og pyntelig ført opp selfølgelig) Så ser man hvor mye han klarer å sitte med i boutgifter. Han kan gjerne foreslå å binde renten? Bankene anbefaler det ikke- av den enkle grunn at faktsik banken "taper" på det i lengden, i og med at renten er så ufattelig lav nå. Og for å "smiske" litt, så setter han av en post hvor han f.eks setter av 500 til sparing. Det viser at han tenker langsiktig. Jeg var var 22år og alenemor da jeg fikk boliglån. Hadde 260 000 i året + OS. Kunne låne 1,4 til selveie og 1,2 til andel. Men så hadde jeg 300 000 i EK da.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Han har 150 000 i studielån. Dette er det eneste lånet han har. Ingen betalingsanmerkninger, ingenting på avbetaling, bruker nesten aldri mastercardet sitt, veldig ryddig økonomi, sparer minst 1000 kr i måneden. Betaler alltid regninger i tide. Lever ganske nøkternt. Er snart 28 år. Hadde jo selvfølgelig hjulpet om han hadde noe egenkapital, men og med at han aldri har eid noe før, så er det jo vanskelig å oppdrive noe særlig EK selv om han sparer.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #7 Skrevet 22. juni 2009 Og han betaler 1500 i barnebidrag i mnd. HI
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #8 Skrevet 22. juni 2009 1500 for hver barn? Var ikke det litt lite dersom han tjener så godt? Vet du hva han har før skatt i mnd?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #9 Skrevet 22. juni 2009 Vi har bare ett barn. Vi bestemte selv beløpet og er fornøyd med det. Før skatt? Noen-og-tyve tusen? Får vel utbetalt en 18-19 tusen. Litt ca tall da jeg ikke vet eksakt.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #10 Skrevet 22. juni 2009 Ok, da har jeg tatt en sjapp beregning. 18500 i inntekt per mnd. med et skattetrekk på 36% så utgjør dette rett over 300 000 per år. (i utgangspunktet regnes alt netto, da man ofte betaler mindre i skatt når man har høyt lån). Hvis tallene dine stemmer, så skal han kunne ha råd til 8000 i boutgifter i mnd (har tatt utgangspunkt i Sifo budsjett+ lånekassen+bidrag og da uten bilutgifter) Likviditeten skal ligge på 1,1 på vårt barometer. Da er fellesutgifter/lån inkl og veid opp mot inntekter. Det er vanskelig å gi lån om den ligger på under dette, da det rett og slett er et regleverk vi må forholde oss til. På min kalkulator kan han låne bort mot 1,1/1,2. Fordi det er en "risiko" for oss å låne han penger, da vi ikke har noe i sikkerhet, så får han heller ikke laveste rente. MEN- kan han stille med kausjonist/lånemedtaker? Binder han renten, vil det også stille seg anderledes, da vi ikke trenger å beregne 5% renteøkning. Mitt forslag er : Gå i banken, ha med alt som dokumenterer innteker+ eget budsjett. Ta gjerne utgangspunkt i sifo, og korriger beløpene der det passer seg. Prøv gjerne Dnb Nor og Sparebanken, disse pleier å være relativt runde. Nordea er gjerne litt vanskeligere:)
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #11 Skrevet 22. juni 2009 Har han sjekket med kommunen om å få startlån og/eller etableringslån?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #12 Skrevet 22. juni 2009 Ok. Takk skal du ha! Skal overbringe informasjonen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå