Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er "gammel/ny" her inne..

vært medlem av BarnetMitt i mange år, vært borte fra det en del, men er kommet litt tilbake nå siden jeg har OMSIDER fått diagnosen ADHD på eldstemann!!

Mye tanker rundt det hele.

Diagnosen kom ikke som et sjokk for å si det sånn, men følte det heller som en lettelse at jeg ikke bare har gått rundt og innbilt meg at det er noe spes med sønnen min, som ingen andre ser..

Alle kom jo og sa at han er jo en sånn skjønn og snill og grei gutt, og for all del!! Han er en super gutt, besteste i hele verden!! men det er jeg som lever med han, jeg som må håndtere de impulsive tingene han kommer over, jeg som må irettesette, jeg som skal vite at han får det han trenger her i livet!!

"Heldigvis" så er han ikke såååå mye på den hyperaktive delen som jeg vet mange andre sliter med, men på han går det på konsentrasjon, følelsesmessig overfølsom, depresjon og vansker med å irettesettes!

Blir MYE hyling og skriking fra begge sider, noe som er unødvendig og slitsomt, for de det gjelder og de som er utenforstående!

skal snart inn i en prøveperiode av medisiner (tenker det blir etter sommeren) og ser i grunn fram til det om det er noe som vil hjelpe.

Jeg velger i ikke lese formye om dette medisineringsgreiene, for jeg VET det er mye for og mot argumenter på dette.

Jeg stiller med åpne armer til tiden som kommer og tar det der i fra!!

Håper jeg får muligheten til å bli kjent med dere her inne, og hvor det kan veksles litt tanker og råd i tiden som er i vente.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)!

Vi har en gutt på 9år som akkurat hat fåt diagnose adhd nå. Det har tatt tre år og vi er lettet, samtidig som det er litt vemodig. Vet han vil trenge mye hjelp i livet.

Vi har en gutt med lærevansker, motoriske og sosiale vansker, samt hyperaktivitet, impulsivitet og oppmerksomhetsproblemer.

Nå prøver vi ut medisiner, Ritalin, med suksess. Det har vært litt bivirkirkninger med søvn og matlyst, så vi bruker tiden nå til å finne riktig dose for han.

Hvorfor må dere vente til etter sommeren foressten?Vi fikk diagnosen i mai og beg på medisiner i beg av juni.

Skrevet

Glad på deres vegne at dere ser en forbedring etter dere begynte på medisiner =).

Nei ut fra sånn som jeg forstod det på det så blir det vel ikke før..

Kan være jeg tar feil, men det vil vel tiden vise.

Kjenner det er litt jaaa-endelig og hva-er-det-vi-gjør kriblinger som farer henn her.

Jeg håper uansett at de vil få det bedre med seg selv.

har brukt noen når på det vi og, 2-3 år.

han er i dag 6,5 år. hmm... ser jo at ADHD har et vidt spekter i diagnosen sin. ser det sånn når jeg leser på de forskjellige innleggene her, og hva barnet er blitt diagnostiert med.

Skrevet

Hei. Gutten min er til utredning nå, og vi mistenker adhd... Han er 4 år. Tenker mye på dette med skolestart.. Hvordan fungerer det hos dere? Har de støttepedagog el?

Skrevet

jeg har et barn på 12 år som enda ikke har noen diagnose!!

både jeg og bf har add/adhd.

men etter mye press fra meg skal h*n nå til ordentlig utredning.

mitt barn er AKKURAT som du beskriver ditt barn HI!

å det er så forferdelig frustrerende å slitsomt å ha et "sånn" barn. elsker barnet mitt, for all del!!

men sliten... å når andre som ikke kjenner barnet så godt kommer med kommentarer som "du må gi h*n bedre oppdragelse o.l" blir jeg lei meg!

jeg oppdrar alle barna mine etter de samme reglene, men tilpasset deres alerstrinn.. så hvorfor bare h*n?

de ande er jo eksemplariske..:)

men h*n får mye hjelp på skolen, selv uten diagnose. hadde aldri gått uten hjelp..

intelligent til tusen, men undergraver seg selv..:(

er ditt barn deprimert HI? mitt er å vi sliter alle med å finne ut akkurat HVA! huff..

men har selv vokst opp med udiagnostisert adhd (beskjedne typen) å har alltid hatt en udefinerbar sorg inni meg. nå vet jeg det er pga følelsen av å være annerledes..

Skrevet

Hmm.. det er enda et år eller to til han skal på skolen og mye kan forandre seg på den tiden..

Jeg husker selv da gutten min begynte i fjor. -Han er jo altfor ung jo..

-Det kommer aldri til å gå... var tanker som raste meg!

Men det har gått over alle forventinger i grunn!

Han er blandt de flinkeste 1 trinnet når det går på kunnskap!

Gjennom PPT og skole har han fått ekstra undervisning noen timer i uken og det er med en hjelpe lærer innimellom. Men vi har og en FANTASTISK flink lærer som virkelig jobber med gutten min prøver å gjøre det beste ut av det. Vi har en åpen dialog læreren og jeg så er det noe som dukker opp av problemer eller spørsmål.

og det har vært nært samarbeid med PPT og BUP også!

Du må nesten høre hvordan rutiner de har på den skolen.

Informere de om barnet og heller bare stå på ditt om du ikke føler det går som du vil..

Skrevet

Hmm... var dette brevet regnet til meg!?

svarer likevel jeg.. :P

Jeg og elsker barnetmitt over alt på denne jord og kunne ikke vært foruten han.

Jeg sleit med fødselsdepresjoner da jeg fikk han så forholdet mellom han og meg har vært annspent i lang lang tid, men har så godt som ordnet seg etter at jeg har gått på foreldrekurs gjennom BUP.

og jeg har blitt eldre og akseptert at han er litt anerledes i forhold til andre.

Han har vist teng til dep han og.

Er flere ganger han har kommet til meg og fortalt at han gleder seg til han blir voksen for da kan han ta livet av seg.

spurte han hvorfor han ville det, og da svarte han med at han var bare ond uansett, og alle kjeftet på han!!

Dette er jo noe som gjør en hver forldre vondt, men jeg sa det til de på BUP og de sa at det er sånn som kan forekomme hos noen av barna, men det vil forhåpentligvis bli bedre når han får medisiner og får litt mer ro over seg selv!

Gutten min er og overfølsom. tyr usedvanlig lett til tårer noe som er utrollig frustrerende som foreldre å ikke kunne snakke til han en normal måte en gang!

Håper du får hjelp til barnet ditt og at om du ikke får en diagnose, ihvertfall får en grundig gjennomgang av h*n og kan endten bekrefte eller avkrefte mistankene!!!

=)

Skrevet

Selv om gutten vår ikke har fått diagnose før nå, har det vært ekstraressurser på han i skolen fra litt ut i 1. klasse. Han har fått tildelt 5 timer med spesialundervisning som stort sett blir brukt alene med lærer. Ellers er det ekstra assistent inne på klassa da klassa har flere elever med særskilte behov.

BUP har vært innom å observert han på skolen, når han var uten medisiner og skal tilbake når vi har fått kjørt inn riktig dose med i løpet av august/sept. De har allerede uttalt at lærerne har endel i jobbe med rundt han, så jeg regner med at opplegget blir bedre tilpasset behovene hans i skoleåret som kommer.

Gutten vår har hatt tilpasset opplæringsplan (IOP) siden slutten av 1 klasse.

Vi føler lettelse for at ting virkelig begynner å skje. Det er vondt for han nå som han begynner å legge merke til at han er annerledes enn andre "normaltfungerende" barn. Han har problemer i sosialt samspill og det er egentlig først nå med medisiner at dette har beg å bli bedre. Vi håper at han etterhvert kan få noen gode venner.

Skrevet

Må man ha fått en diagnose, før man kan få medisin..?

Hva merker dere blir bedre på barna med medisinen, foruten at de blir roligere..?

Skrevet

ja man MÅ få diagnose før det blir medisinering!

kommer ingen vei unna det...

Tror nok at virkningen er individuel på hvert barn.. alle er forskjellig. =)

Skrevet

Vi har en gutt på 9 år som nylig fikk diagnosen ADHD. Vi skal også forsøke medisiner etter sommerferien. Ønske fra BUP om at han går på skolen i oppstartsperoiden, siden det er der problemene er størst.

Du sitter sikkert som oss med mye spørsmål ang. rettigheter, fremtiden, skolesituasjon etc. etc. Et godt tips er å bruke bokstavbarna.com et diskusjonsforum som er mer aktivt enn det er her inne.

Ellers har gutten vår også hatt ekstra ressurser på skolen, også før han fikk diagnosen. Han er heller ikke veldig hyperaktiv, men har dårlig impulskontroll, dårlg sosiale ferdigheter etc. Han har ikke lærevansker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...