blomstre Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Hei alle foreldre som er optatt av at det i dag foreligger alt for lite informasjon om mme og flaskemating! Noen av dere har allerede vært med på brev til helseministeren. Her kommer et initiativ om å sende et brev til landbruksminister Lars Peder Bakk. Det viser seg nemlig at det er han som er sjef for mattilsynet. Det blir et åpent brev og det går en kopi til avdelingsdirektør i seksjon for mat- og forbrukerpolitikk i landbruks og matdepartementet, Hege Nygård Wetland og Mattilsynet v/administrerende direktør Joakim Lystad. For at du skal kunne være med å signere må jeg ha ditt navn og bosted. Send meg en pm. Bare bli med selv om du ikke har vært med på forgående brev! Jeg sender brevet på mail til de jeg allerede har mailadresse til, og håper Frøken Freken er tilgjengelig slik at hun kan videresende til dem hun har mailadressen til. Jeg endrer selvfølgeli fra jeg til vi form hvis det er fler som blir med og signerer. Åpner ellers ikke for redigering så sant ingen påpeker åpenbare feil :-)
blomstre Skrevet 22. juni 2009 Forfatter #2 Skrevet 22. juni 2009 Anmodning om å utarbeide kvalitetssikret informasjonsmatriell om morsmelkerstatning - Åpent brev Bakgrunn for initiativet: Mens man går gravid i Norge i dag får man utelt god informasjon om amming hos sin jordmor, man får god ammeveiledning fra barselavdelingen og man får informasjon fra sin helsestasjon. Hvordan man på en trygg måte skal gi sitt barn morsmelkerstatning dersom dette blir nødvendig får man imidlertid ikke noe informasjon om. Det store problemet er at denne informasjonen heller ikke er å få tak i når man etterspør den. Dette fører til at rettighetene til forbrukere av morsmelkerstatning mhp informasjon og mattrygghet i dag ikke er godt nok ivaretatt. WHO-koden og myndighetenes ansvar: WHO vedtok i 1981 den internasjonale koden for markedsføring av morsmelkerstatning (the International Code of Marketing of Breast-milk Substitutes). Koden er en internasjonal anbefaling for å beskytte sped- og småbarns helse. Et av de 10 sentrale punktene i WHO-koden er at myndighetene har ansvaret for å sikre objektiv informasjon. Personell ansatt av barnematindustrien skal ikke drive rådgivning overfor mødre. I Norge er koden delvis ivaretatt av en frivillig avtale mellom helsemyndighetene og barnematindustrien (1983) og delvis gjennom Forskrift for morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger, FOR 2008-08-13 nr 936. I § 22 i forskriften heter det at informasjonsmateriell som omhandler mat til spedbarn, og som er laget til gravide kvinner og mødre, skal inneholde klar informasjon om 5 punkter. Punkt 5 på denne listen er riktig bruk av morsmelkerstatning. Videre står det at når slikt materiell inneholder informasjon om bruken av morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger, skal det også gis informasjon om helsefaren ved feil bruk av produktene, inkludert tilberedning, bruk og matemetoder. Mattilsynet forvalter Forskrift om morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger. Mattilsynet har også ansvar for å veilede om hygiene og renhold ved tilberedning av morsmelkerstatning. Mattilsynet gir pr i dag ikke ut noe trykket informasjon om morsmelkerstatning og flaskemating. På mattilsynet sine sider på nettet kan man hvis man er veldig flink til å lete finne skrivet ” Råd for trygg tilberedning, oppbevaring og håndtering av morsmelkerstatning” Denne informasjonen er på ingen måte tilfredsstillende og nok tilgjengelig. Helsefaren ved for dårlig renhold av utstyr er ikke godt nok fremhevet, og informasjon om bruk og matemetoder er helt fraværende. Mattilsynet oppfyller med dette ikke Forskrift for morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger og heller ikke WHO-koden. Konsekvensene av manglende informasjon: Mangelen på kunnskap og informasjon er en medbelastning for de som ville gitt hva som helst for å amme, men ikke kan, og utgjør en potensiell helsefare for deres barn; WHO og Mattilsynet anbefaler i dag at morsmelkerstatning skal tilages ved 70oC pga bakterier (E.sacazakii) som kan finnes i pulveret. Enkelte produsenter avviker fra denne anbefalingen. De begrunner dette med at næringsstoffer kan gå tapt ved for høye temperaturer og samtidig aktivere sporer i farlige bakterier, som f.eks. bacillus cereus. Vil dette si at det er foreldrene selv som må velge om de skal tilberede ved produsentens lave temperatur å ta sjanse mhp e.sacazakii, eller om de skal tilberede ved anbefalt temperatur og ta sjansen mhp bacillus cerus og på at næringsstoffer går tapt? Som forbruker føles det svært frustrerende og ikke kunne gjøre sine valg basert på kvalitetssikret fakta på området. Disse faktaene foreligger ikke tilgjengelig fra sikre kilder for forbrukerne i dag. De motstridene fakta man i tillegg får opplyst fra produsentene fører til unødvendig forvirring og engstelse. WHO og mattilsynet anbefaler også at man skal tillage ferske måltider hver gang. Mange forbrukere finner dette upraktisk når man må blande i pulveret ved anbefalte 70oC. Det eksperimenteres derfor med tillagingsmetoder for å gjøre hverdagen så lett og effektiv som mulig. En metode som er utbredt er å først blande kaldt og varmt vann til 70oC, tilsette pulver for så å tilsette resterende mengde kaldt vann til drikketemperatur. Det mange ikke tenker på er at pulveret opptar volum i flasken. For lite vann i forhold til pulver blir derfor tilsatt. Konsekvensen for en baby som ernæres på for konsentrert morsmelkerstatning over tid kan bli alvorlig! I disse dager har enkelte av produsentene gjort endringer i sine produkter som følge av Forskrift for morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger, FOR 2008-08-13 nr 936. Ettersom produsenten ikke har lov å drive reklame for morsmelkerstatning så har informasjonen om denne endringen ikke kunnet komme ut til forbrukerne på en effektiv måte. Mange som allerede var forbrukere av produktene som ble endret la rett og slett ikke merke til at doseringen på pakken var ny. Flere barn har nå fått feil dosering over tid før dette tilfeldig er blitt oppdaget. Man trenger i det nye produktet mindre pulver enn tidligere, det betyr altså at barna har fått for konsentrerte blandinger. Det er et tankekors at slike ting kan skje! En annen ting er at fraværet av informasjon signaliserer at problematikken angår svært få, noe som medfører at man kan føle seg enda mer mislykket og alene om å ikke få til amming.. I følge en undersøkelse som Helsedirektoratet gjennomførte i 2006 fikk 40% av alle spedbarn morsmelkerstatning av og til eller til alle måltider ved fire måneders alder. (Kilde: Småfakta 1/2008). I realiteten angår dette med andre ord svært mange. Jeg ønsker gratis brosjyremateriell tilgjengelig på helsestasjonene: Jeg har etter hvert funnet rutiner og ordninger som fungerer for meg, men som en konsekvens av all frustrasjonen jeg har følt under veis, og vissheten om at det kommer mødre etter meg med samme informasjonsbehov gjør at jeg tar dette initiativet. Slik jeg ser det så er den mest effektive måten å informere spedbarnsforeldre om morsmelkerstatning å ha skriftlig informasjonsmateriell tilgjengelig på alle helsestasjoner. Forbrukerne har krav på at denne informasjonen foreligger og er tilgjengelig, og myndighetene har ansvaret for at den til en hver tid er tilstrekkelig og oppdatert. Jeg ber med dette om at Mattilsynet utarbeider skriftlig informasjon om morsmelkerstatning og flaskemating, og at denne sendes ut til alle landets helsestasjoner. Informasjonen bør også ligge som nedlastningsfil på internett. Dette for å sikre at informasjonen er gratis og lett tilgjengelig. Det er også hensiktsmessig at mattilsynet samarbeider med helsetilsynet om denne skriftelige informasjonen slik at kost råd for flaskebarn også er å finne på samme sted. Jeg har allerede send en tilsvarende anmodning til helseministeren og helsetilsynet. Jeg ser fram til å få en tilbakemelding på denne forespørselen.
Nagilimia Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Har sendt deg en PM for jeg er jo helt klart med! + at jeg har reklamert litt for brevet dit på forskjellige forum
2 keisere Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 Jeg er med! Har forsøkt å sende deg PM, vet ikke helt om det gikk. Si i fra om den ikke kom frem! Flott initiativ! Vi må stå sammen for å bli hørt!
blomstre Skrevet 16. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 16. juli 2009 Brevet blir ikke sendt før over ferien, så FORTSATT MULIG Å BLI MED! Men ting skjer, Roma 6juli: Kommisjonen for internasjonal matvarestandardisering (The Codex Alimentarius Commission, CAC) har vedtatt mer enn 30 nye internasjonale standarder, retningslinjer og lover for kunne forbedre mattryggheten og beskytte forbrukernes helse. Nya standarder som kommisjonen antog inkluderer: - Nye kriterier for morsmelkerstatning; "En bakterie som är särskilt bekymmerssam är E. sakazakii, därför antog kommissionen 2008 särskilda kriterier för spädbarn (0-6 månader). Standarden betonar betydelsen av att ta itu med den felaktiga användningen genom upplysningskampanjer och utbildning." (http://www.faonorden.se/start.asp?sida=11573) Dette må vi jo påse at vår landbruks- og matminister følger opp!
blomstre Skrevet 19. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 19. august 2009 Da er ferien vel overstått, og det er på tide å sende brev! 14 stk har blitt med :-)
Prusseluskan Skrevet 19. august 2009 #11 Skrevet 19. august 2009 Husker ikke om jeg har sendt deg pm, men jeg er med:) Sender pm
blomstre Skrevet 19. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 19. august 2009 Brevet er sendt! Til: Landbruks- og matdepartementet v/Landbruksminister Lars Peder Brekk Kopi:Avdelingsdirektør i seksjon for mat- og forbrukerpolitikk, Hege Nygård Wetland Mattilsynet v/administrerende direktør Joakim Lystad Produsenter av mme Flaskeposten Nettavisen Dagbladet Bladet Tromsø Foreldre & Barn Alle som har vært med får en kopi pr mail slik at de kan sende det til sine lokalaviser eller andre som de mener burde hatt det :-)
blomstre Skrevet 19. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 19. august 2009 Og for de som er usikkre på om de ble med eller ikke, her er nick-listen, mangler mailadr på de som har * Neptunia og lille Theodor Frøken Freken Endelig* * Cissi<3Elvira * Elin08 ♡ Timian ♡ Coc-a-ror-i-non-a ♥07 og 09♥ * HappyFreak & desembersnuppa Anita1308 1 stor, 1 liten og 1 bitteliten Kilona Klomsa * (+ mannen) 2 keisere * Og jammen var det ei jeg ikke hatt fått notert meg hverken nick eller adr på... går visst litt i ball. Initialer H.P, Oslo. Send meg en pm med mailadr hvis dere ønsker å få brevet tilsendt :-)
Mor Løvehjerte Skrevet 19. august 2009 #14 Skrevet 19. august 2009 Flinke-blomstre! Kopi av brevet er sendt til Nordlys.
2 keisere Skrevet 19. august 2009 #15 Skrevet 19. august 2009 da har jeg sendt deg e-post adressa mi! Kjenner at kamplysten våkner igjen nå! Følte at jeg stanget hode i veggen for 4 år siden. Hadde flaskebarn da også, men null info. (enda mindre enn det er nå) skrev brev på brev da også. Fikk svar fra Helse og sosialrepartementet, og da kom det i hvert fall litt mer info om mme i brosjyren om amming!! Så ting hjelper, selv om det går sakte!!
blomstre Skrevet 24. august 2009 Forfatter #16 Skrevet 24. august 2009 Så kjekt å høre at ting har nyttet før. Nå ble jeg glad! Har mailet deg brevet :-)
blomstre Skrevet 24. august 2009 Forfatter #17 Skrevet 24. august 2009 Da har jeg fått første tilbakemelding. Men vent med å juble.... Ikke fra noen myndigheter...Fikk følgende tilbakemelding fra Flaskeposten :-) "Godt initiativ, har dere fått noe respons? Gravid skal skrive en amme-abc og tok kontakt med meg i går. Vet ikke om de har snakket med dere også? " Tar kontakt med Gravid jeg da :-) (si gjerne i fra hvis noen har kontaktinfor til de....)
blomstre Skrevet 1. september 2009 Forfatter #18 Skrevet 1. september 2009 Svar fra LMD: Anmodning om å utarbeide kvalitetssikret informasjonsmateriell om morsmelkerstatning Landbruks- og matdepartementet viser til din e- post med åpent brev hvor du ber om at det skal utarbeides kvalitetssikret informasjonsmateriell om morsmelkerstatning. Dette området ligger under helse- og omsorgsministerens ansvarsområde, og vi har derfor oversendt ditt brev dit. Med hilsen Bente Odlo (e.f.) avdelingsdirektør Ja, ja, spørs om helseministeren gidder å svare en gang til da. Men jeg kan kanskje etterspørre et svar fra direktøren i mattilsynet. Helsedirektoratet sier nemlig på hver mail jeg sender til de at det er mattilsynet sin oppgave å informere om tilberedning og renhold.... Fram og tilbake.... :-/
blomstre Skrevet 1. september 2009 Forfatter #19 Skrevet 1. september 2009 Kopi sendt til Tidskriftet for jordmødre og Fagbladet helsesøstre.
blomstre Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #20 Skrevet 1. desember 2009 Dette brevet har vel de fleste nå glemt... VI skriver i dag 1.12 og det er nøyaktig 3 mnd siden brevet ble videresendt fra LMD til HOD... Jeg purret på et svar til helseminister Strøm-Erichsen for ca 2 uker siden. Det som imidertid har hendt er at jeg endlig har fått svar på en klage jeg sende til forbruker rådet ang den manglende informasjonen og myndighetenes håndtering av våre hanvendelser ang dette. Har endelig fått svar: "Vi tar kontakt med helsedirektoratet og mattilsynet og ber om deres kommentar til denne problemstillingen. Er vi ikke fornøyd med svaret ber vi om møte. Vi er på linje med dine synspunkter! Sender deg kopi av henvendelsen vi retter mot myndighetene og holder deg oppdatert på svar vi får fra dem." Vennlig hilsen Gro Tvedt Anderssen Underdirektør, forbrukerpolitisk avdeling Så det snegler seg!
Mor Løvehjerte Skrevet 3. desember 2009 #21 Skrevet 3. desember 2009 Har ikke glemt, bare fortengt bittelitte granne. ;O) Syns dette var et godt svar fra Forbrukerrådet. Det beste hadde jo vært å kunne overlate saken til noen som hadde arbeidskapasitet og styrke til å få til forandring, og så kunne du og vi andre være strenge tilskuere til resten av prosessen. Det snegler seg, ja, og jeg lurer på hvor mange regjerings- og stadsrådbytter vi vil ha før vi ser mållinja. Men la oss bevare optimismen! : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå