mettemor :) Skrevet 21. juni 2009 #1 Skrevet 21. juni 2009 Jeg har vært så heldig å få utdelt en liten tass med godt sovehjerte. Han legger seg for kvelden i sju-åttetida og sover da i 10-11 timer. Han er snart fem måneder, men har sovet sånn siden han passerte to måneder ca. Jeg har vært livredd for å få for lite melk til ham siden det skjedde med mitt første barn (som også sov hele natten tidlig), så jeg har pumpet meg 1-2 ganger mens han sover. Våkner jo ellers med en vanvittig spreng og vått sengetøy utpå morgenkvisten. Ofte har han fått det jeg har pumpet på flaske neste kveld. Nå begynner jeg å bli temmelig lei av denne pumpingen, og lurer da på hva som skjer hvis jeg slutter med det. Vil jo selvsagt få noen netter med full pupp, men vil dette regulere seg etterhvert? Vil jeg få lite melk på dagen også? Det er jo på tide å begynne å tenke på annen mat også, så jeg vil jo ikke trenge like mye melk heller? Noen som har erfaringer å dele?
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 Hei! Jeg har hatt i overkant MYE melk fra fødsel fram til junior var 4md. Da justerte det seg noenlunde (trolig fordi junior begynte å bli så stor at han spiste unna melka mi, tviler på at det var melka som justerte seg ned.) Fram til nå (7 1/2 mnd) har jeg hatt litt for mye melk til han, men ikke ubehagelig mye. Så var spent på hvordan nattavvenningen kom til å gå hva angår spreng, da jeg kuttet fra 4-5nattmåltider til ingen for et par uker siden! De første nettene var mye spreng. Lille fikk kveldspupp sånn kl. 19.30, og rundt kl.03/04 var jeg så sprengt at jeg måtte lette på trykket. Første natten pumpet jeg vel nærmere 100ml tilsammen. Neste natt trappet jeg ned, pumpet ca. 80ml tilsammen, tredje natta ca. 50ml! (Morgenpuppen blir servert ca. kl. 06.) Fjerde natta gikk det greit, og jeg unnlot å pumpe, men var selvfølgelig litt sprengt. Har siden sluppet å pumpe om natta. Så det nedjusterte seg overaskende greit hos meg, tatt i betraktning at jeg bestandig har produsert MYE melk:) (Men kl. 06/07 er det fullt igjen da:) Så om du har mye spreng, så er det nok greit å lette på trykket om natta, også minke mengde du pumper for hver natt! Du må nesten føle deg litt fram i forhold til hvor mye spreng du "tåler", pass på tette melkeganger og brystbetennelse. Men som en ammehjelp sa til meg, det skal MYE til for å få brystbetennelse av spreng. Da er det viktigere å unngå å fryse! Jeg har forresten ikke fått mindre melk på dagen. Har til nå ikke opplevd å være tom, med en fortsatt sulten unge! Men så spiser jo lille 3-4 måltid med fast føde i tillegg til puppen! Men mulig du vil få for lite om dagen om han fullammes? Nattamming øker jo melkeproduksjon. Så om du er redd for det bør du kanskje vente en liten mnd til du får begynt med fast føde, om du allerede ikke er begynt da:) Håper dette var noe hjelp!! Og lykke til!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Jeg fullpumper siden lille ikke vil ta pupp, så jeg kjenner til det med å pumpe om natta. Snuppa spiser fremdeles 2 ganger ila natta hun, men siden jeg har sykt mye melk, har jo jeg nattens måltider klare i kjøleskapet, så i prinsippet trenger jeg ikke pumpe om natta. Jeg sliter likevel med at jeg får tette melkeganger og betennelse med en gang jeg pumper for lite/sjeldent, så jeg har ikke kunnet slutte tvert, Det jeg derimot gjorde i starten, var at jeg pumpet mindre mengder/kortere tid. Om dagen pumper jeg i 20 minutter pr gang, og jeg gjorde det om natta i starten også. Men så gikk jeg ned til 15 min, deretter 10. Nå tømmer jeg brystene godt før leggetid, og så letter jeg bare på trykket en gang om natta, ved å pumpe 5-10 minutter, før jeg igjen pumper på vanlig måte om morgenen. Jeg vil hvertfall anbefale deg å ta det gradvis, det er jo det man gjør når man avvenner nattammingen også. Gå fra to til en pumping, fra 20 til 10 minutter etc- før du avslutter helt når du merker du har akseptabel produksjon om natten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå