Gå til innhold

hvilket språk er enkelt å lære seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å begynne på etspråk, men må ta det enkleste først..;-)

Fortsetter under...

Skrevet

Hmm..kanskje fransk da? Men hvordan er det å lære seg språk når man ikke får praktisert det mens man lærer?

Skrevet

Jeg har nettopp fullført vgs, og hadde da fransk 3 år på ungdomsskolen + 2 ,5 år på vgs. Fikk jo snakket mye i timene osv, men vi gjorde utvilsomt mest skriftlig arbeid, gjorde innfyllingsoppgaver med ulike verbtider osv..

Så det går nok fint.. Du kan jo alltids ta deg en tur til Paris og praktisere litt ved veis ende, hehe.

Skrevet

Når det er sagt, er jo spansk mye mer aktuelt i dag. For ikke å snakke om kinesisk; tenk hvor mange muligheter europeere som er kinesiskspråklige har i dag!

Skrevet

Drømmen er å lære russisk og kinesisk!=) Men må begynne i det små..lenge siden jeg har hatt språk.

Annonse

Skrevet

Måtte bare blande meg inn her :o)

Jeg er to-språklig, snakker norsk og spansk flytende. Og nei, spansk er IKKE enkelt å lære seg. Greit nok at det sies mer eller mindre (med noen unntak) sånn som det skrives, men det har utrolig mange verbformer at det tar mange år å lære seg å bruke disse. Dessuten er det så mange irregulære verb at det kan være et mareritt innimellom.

Dessuten mener jeg at du uansett ikke greier å lære deg et språk bare av å sitte hjemme og pugge selv, og evt. dra på ferie til det landet. For å lære deg et språk skikkelig så bør du faktisk bo i det landet hvor det snakkes en del år.

Gramatikken kan man alltids pugge og lære seg, men å snakke er mye verre.

Skrevet

Det sies at hollandsk faktisk er et av de letteste språkene for nordmenn å lære. Det høres jo helt sykt ut men om man leser en nederlandsk avis vil man forstå ca 50 prosent (en kollega som sa det til meg).

Har aldri prøvd...

Skrevet

Spansk eller italiensk. Fordi uttalen er langt nærmere norsk enn f.eks nederlandsk og fransk, og uttalen er antagelig det du vil slite mest med om du ikke har noen til å undervise deg.

Rent grammatisk og slikt er nederlandsk særdeles enkelt for norskspråklige, men altså ikke uttalemessig. Verbsystemer og grammatikk kan man jo alltids pugge på egen hånd på de fleste europeiske språk.

Skrevet

Tyrkisk er lett å lære seg. Både snakke og skrive...

For å holde min tyrkisk vedlike så prater jeg da jeg er i tyrkiske frukt og grønt butikkene :-) ( er jo så mange av dem her i Oslo)

For ikke å snakke da jeg er i Tyrkia. Da bare renner det ut fra kjeften min. Hehehe. Å dem blir så glade og stolte av at vi har lært oss språket dems da vi snakker Tyrkisk... :-) Å da du kommer til samme stedet dagen etter så vet alle som jobber rundt der at du snakker tyrkisk.. Stor stå hei. hehehe..

Jeg angrer aldri på at jeg lærte meg tyrkisk. Å det er faktisk selvlært. ( snakker eller skriver ikke helt perfekt, men mere enn nok til at alle forstår meg og jeg får det jeg er ute etter) :-))

Skrevet

Hvordan gikk du frem for å lære deg Tyrkisk?:)

Skrevet

Jeg gravde og spurte da jeg var i Tyrkia. Det første jeg lærte meg var å hilse, så gikk jeg over til hva ting het. f- eks glass, bord skjorte o.s.v.

Deretter lærte jeg meg settninger. Feks. Hva koster denne?. Hvor er apoteket? o.l.

Alt ble skrevet ned på lapper og over i bok da jeg kom hjem. :-) Vil du lære så går det greit når det er tyrkisk. Jeg syns det var lett. Man skriver sånn man sier det. eller uttaler sånn man skriver det. F.hayes.. Vi sier det på engelsk, men dem sier alle bokstavene. eneste jeg har problemer med er når jeg skal uttale alle di rare bokstavene dems.. Dem med g som har strek over eller under og noen andre bokstaver .. Sånn som U uttales O. F.eks. Dur uttales Dor som betyr stopp :-)))

Åsså har jeg fått tak i en bok som er på Norsk/tyrkisk/albansk. Står mange ord der for en nybegynner.

Skal faktisk starte på kurs til høsten for viderekommende. Bare venninna mi får ut fingern hehe

Målet mitt er å snakke flytende Tyrkisk. :-))

Skrevet

Men har ikke tyrkisk noe slikt som 8-10 forskjellige kasus da? Det er mye å holde orden på....Har hatt latin der det er 6 kasus, og for meg som ikke har hatt tysk på skolen var det en utfordring. Jeg liker å lære språk da, og syns det var gøy med latin, (selv om det er et språk som nesten ikke blir snakket i dag) men om jeg skulle lært meg et språk jeg kunne snakket flytende, ville jeg begynt med noe a la tysk, spansk, italiensk - og så avansert etter hvert.

Grammatikk er viktig, derfor ser jeg ikke helt hvordan tyrkisk skal være enkelt..

Annonse

Skrevet

Mulig det, men jeg syns det er lett å lære og snakke. :-))

Skrevet

Jo, spansk er lett.

Alle språk har unntak, men spansk er logisk og lett å lære. Du lærer deg unntaka, og resten kommer nesten av seg selv.

Skrevet

Synes spansk er lett å lære seg og jeg som har engelsk som morsmål har lært spansk på norsk, om du skjønner? Jeg gikk på spansk kurs her i norge.

Skrevet

Takk for svar ang. tyrkisk:)

Har leilighet i Tyrkia, og kunne tenkt meg å prate litt mer enn jeg gjør..

Kan å spørre etter forskjellige ting, og vanlige høflighetsfraser, men ikke så veldig mye utenom det..

Skal se om jeg ikke kan finne meg en tyrkisk-norsk ordbok:-)

Skrevet

Forresten.. :-) U med " over uttales Y, gjør det ikke?

Skrevet

Tyrkisk er i tillegg et matematisk språk og således er det ikke unntak slik som på spansk og tysk:)

Skrevet

Jeg synes både italiensk og spansk er enkle språk å lære seg.

Skrevet

Ja, man finner knapt noe mer regelmessig språk enn tyrkisk. Det måtte i så fall være esperanto (eller hva det nå heter).

Ellers påstår en kompis at japansk er ypperlig for selvstudier. Det er mye enklere å uttale enn kinesisk og man han fikk visst raskt dreisen på tegnspråket også.

Skrevet

I Tyrkisk så uttales ikke U som Y. Visst det var det tyrkiske språket du tenkte på da...

Det uttales som U Jeg heter Guzel med ¨ over U'n til etternavn. Å ingen sier Gyzel . :-)

Skrevet

Lillesnuppis:

Okei:-) Jeg leste det på en side om tyrkisk språk..

Utklipp:

Tyrkisk mangler q, w og x, men har noen apostrofer og ekstra tegn på enkelte bokstaver. Noen enkle uttaleregler er:

c - uttales som dj (på engelsk job, John, Ghengis).

ç - uttales som vår kj (tj) -lyd kjøkken, tjener.

ı - uttales som noe i nærheten av e (mellom e og ø).

ğ - uttales ikke, men stum g forlenger foregående vokal.

j - uttales som vår sj (sjelden, sjell).

ö - uttales som vår ø.

ş - uttales som vår sj-lyd i krasj eller sh-lyden i Shanghai.

ü - uttales som y.

Den nederste der jeg tenkte på..?

http://alt-om-tyrkia.info/fakta-om-tyrkia/spraaket-i-tyrkia

Skrevet

c - uttales som dj (på engelsk job, John, Ghengis).

ç - uttales som vår kj (tj) -lyd kjøkken, tjener.

ı - uttales som noe i nærheten av e (mellom e og ø).

ğ - uttales ikke, men stum g forlenger foregående vokal.

j - uttales som vår sj (sjelden, sjell).

ö - uttales som vår ø.

ş - uttales som vår sj-lyd i krasj eller sh-lyden i Shanghai.

ü - uttales som y

ç og ş uttales rimelig likt

ı mer som uh

ü som u

Jobbet på et sted i side som het Gülçü motel,det uttales gulshu ;-)

Skrevet

Hehe, var ikke meningen å virke så morgengretten;) det hadde bare aldri falt meg inn at tyrkisk var et enkelt språk å lære seg. Kjenner en som for tiden driver på med å lære seg tyrkisk, og han er vanligvis ganske så stø i mange slags språk, men han sliter altså skikkelig nå;)

Men jeg ser noen skriver at det knapt finnes unntak i grammatikken, og da er man jo godt på vei...så kanskje det ikke er så vanskelig som jeg trodde? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...