Gå til innhold

Belegg på tunga....

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Det er helt normalt atr de får dette- heter trøske-, ikke noe vits å gjøre noe med det.

Hvis han derimot får det i kinna og slikt, og du får det samme på brystene, bør du kontakte lege/helsestasjon.

Du kan evt smøre munnen til baby/brystene med litt farris naturell, hvis det ikke er for ille.

• 2 måneder senere...

HALLO! Klart det er vits å gjøre noe med det, iallefall om du ammer! Trøske er jo munnsopp! Og om babyen din har det, og du ammer så har mest sannsynlig du og trøske (Sopp).

Jeg hadde det, og hver gang jeg fikk sånn "utrdivingsrefleks" så fekk jeg en sviete/stikkete/brennende følelse i brystet. Ellers så klødde det litt rundt der med brystvorten.

Helsesøstera sa det kunne være fordi puppen hadde det klamt.

Behandling er å smøre litt farris på tunga til babyen. Det kan du gjøre ved å pensle/stryke litt over tunga med f.eks en qtips med farris på.

Det kan du gjøre ved hvert bleie stell f.eks (bare for å huske på det)

Selv kan du drikke biola (Er litt usikker på hvordan dette virker inn).

Men om du ikke har trøske/sopp på brystet ditt, så unngår du iallefall smitte fra barnet ditt når du ammer om du drikker biola.

**Har du smerter ved amming kan du smøre tynt lag med canesten sopp salve på brystvortene etter amming. Skal du amme igjen senere så tar du bare en våt klut for å stryke forsiktig over brystvortene.

Ville bare dele litt erfaring. Men det er sikkert lurest å høre med de på helsestasjonen uansett :) Better safe than sorry ;)

Håper det var til litt hjelp! :D

• 8 måneder senere...

du må kontakte lege og få resept på noe som hete Mycostantin. Dette er soppdepende middel beregnet spesielt på små barn.

Skal brukes i alt fra 2-6 uker. 1 ml 4 ganger daglig i forbindelse med mat. slitsomt,men det hjelper:)

• 5 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Helt normalt hos babyer som ammes,det er tegn på god fordøyelse,og viser at den får i seg nok,så så lenge det er kun på tunga så tror jeg ikke det er farlig,men nevn det bare når du er på helsestasjonen,kan jo også bare stikke innom når du er i nærheten,det hjelper gjerne med spm,og har ofte mer erfaring en en lege som ikke er spesielt utdannet innen småbarn

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...