Gå til innhold

Andre her som har ventet med 12 mnds-og MMR-vaksinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi opplevde at gutten vår fikk en ganske skummel og uforklarlig reaksjon på 5 mnds-vaksinen og bestemte oss derfor for å drøye 12 mnds- og MMR'en til han er henholdsvis 2 og 2 1/2 år. Noen andre som har gjort det samme? Hvilke erfaringer har dere med å drøye det litt, og reagerte barnet da dere etterhvert ga disse vaksinene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen erfaring, men lurer på det samme. Vi må sannsynligvis vente med 15 mnders vaksinen pga av medisinering.

Skrevet

Lille har fått 12-mnd vaksina, men har utsatt MMR'en. No er ho snart 20 mnd og skal få den så snart vi har snakka med barneklinikken igjen (utredning for cølikai, melkeallergi og andre matvareallergiar). Vi skulle utsette den så lenge det var ein uavklart diagnose fekk vi beskjed om.

Forventar ingen spesielt kraftig reaksjon, vil berre at kroppen hennar skal vere i så bra stand som mulig - altså at vi har ho på riktig diett - før vi utsetter ho for fleire påkjenningar (har slitt mykje med vektoppgang, gjentatte forkjølelser/astma osv).

Skrevet

HI: Gløymde å spørre: Har dåke ikkje fått tilbud om å ta vaksinene under overvåkning på barneklinikken? I og med at det var skummel reaksjon på forige? Går ut ifrå at utsetjinga er i samråd med lege?

Eg føler liksom ikkje for å utsette vaksina så lenge for jenta vår. Synest det var litt ekkelt då det var mistenkt at ei jente i bhg hadde raude hundar, og eg veit at jenta vår ikkje er vaksinert. Det var heldigvis falsk alarm :o)

Skrevet

Har du sjekket med hs/lege om hvordan det blir å utsette 12 mnd.-vaksinen? Den er jo påfyll på de to forrige, kjipt hvis gutten din plutselig må ta mer enn bare den ene. Og som noen sier du kan jo sørge for at han får den under overvåkning. Men siden du skriver at reaksjonen var ganske skummel så var dere sikkert i kontakt med lege da?

Vi skulle egentlig utsette mmr, men siden vi skal til Nord-Italia i over 6 uker og mest sannsynlig skal leke med barna i nabolaget så må hun heller få den før. De hadde utbrudd av meslinger for ikke mange år siden, og akkurat det tar jeg ikke sjansen på! Røde hunder og kusma kan hun godt få (jeg og mannen har hatt begge og jeg har antistoffer mot røde hunder), men siden de helst ikke deler vaksinen i Norge, og det er meslingene som gir de verste bivirkningene, så får vi bare la det stå til. Synes det er litt skummelt, men meslinger er skumlere...

Skrevet

Helsesøster sjekket med Folkehelseinstituttet og fikk grønt lys om å drøye vaksinene til han ble rundt 2 år. På spørsmål om han var mer utsatt for smitte fikk hun til svar at det ikke var noen overhengende fare for at han skulle bli smittet med det første. Noe mer utsatt var han nok, men sannsynligvis ville forrige vaksine dekke ham noenlunde frem til han fikk de andre vaksinene. Han trengte heldigvis ikke flere vaksiner, selv om vi drøyde 12 mnds-påfyllet.

Sønnen vår reagerte mer psykisk enn fysisk på 5 mnds vaksinen. Ingen feber, utslett eller anfall av noe slag, bare veldig fjern og lite til stede i 2-3 dager. Han smilte ikke, lo ikke og vi følte han ble en helt annen gutt. Kvelden den 3. dagen "våknet han" og begynte å le og tøyse slik som før. Vi har aldri merket noe til denne reaksjonen siden. I samråd med helsesøster, valgte vi altså å utsette vaksinene så lenge det ikke var den helt store faren med å gjøre dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...