3smaa Skrevet 21. juni 2009 #1 Del Skrevet 21. juni 2009 Hei, Jeg er ny her og har noen spørsmål angånde tvillinger håper at dere kan svare på Jeg er en jente på 22 år har en gutt på snart 5 år. Da jeg fikk han var jeg så ung (18 år) at tanken på flere barn var ut av min tanke. Nå som sønnen min vet hva søsken er spør han mye om han kan bli storbror og ha en leke kamerat som vennene sine som har søsken. Tanken på barn har kommet tilbake og føler at jeg er veldig klar for det. Derfor har tenkte jeg på om det er mulig å øke sjansen for å få tvillinger sånn at jeg slipper å føde to ganger. Jeg blir veldig glad for en, men med to blir det dobbel glede. Jeg har hørt om at folat øker sjansen for tvillinger, har noen tatt folat før de ble gravide noe som gjorde at de ble gravide med tvillinger? Eller er det andre måter å få tvillinger på? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140288078-%C3%B8ke-sjansen-for-%C3%A5-tvillinger/
Perledykkeren Skrevet 21. juni 2009 #2 Del Skrevet 21. juni 2009 Heisann Her kommer min helt egne oppskrift på hvordan lage tvillinger. Om den funker på andre enn meg er meget uvisst men det kan jo være verdt forsøket? 1. Jeg gikk på FOLAT da jeg ble gravid med tvillingene (faktisk på et B vitamin preparat som nok har en høyere dose en den vanlige anbefalte Folat mengden) 2. Jeg har alltid ønsket meg tvillinger og har derfor sagt helt siden jeg var 12 at; "jeg SKAL ha tvillinger jeg." Når vi nå skulle sette i gang med prøving av nr 3 så lå jeg i en time etter samleie med begge hendene på magen og coachet meg selv og sædcellene til mannen; "kom igjen, vi klarer det. Dette er siste sjanse til å få tvillinger, we can do it!" Det var den ene gangen vi fikk prøvd for det var full (og dobbel) klaff med en gang! Kall meg gjerne gal, jeg skjønner jo godt at folk syns jeg er litt rar, men så ble alle også VELDIG sjokkerte når jeg kom fra første UL i uke 7 og kunne fortelle at nå kommer faktisk tvillingene jeg har ventet på (Det var selvfølgelig ingen som trodde meg i begynnelsen da ha ha). PS: Jeg har også hørt at hyppig samleie, altså for eksempel flere dager på rad kan øke sjansene, Undersøkelser viser økt tvillling forekomst etter kriger etc når soldater har kommet hjem noe de tror skyldes hyppige samleier og dermed at egg som løsner på litt ulike tidspunkt begge kan bli befruktet :) Lykke til med babylaging og husk at tro kan flytte fjell Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140288078-%C3%B8ke-sjansen-for-%C3%A5-tvillinger/#findComment-140289763
3smaa Skrevet 22. juni 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 22. juni 2009 Tusen Takk for denne oppskriften! Jeg har brukt folat nå i 1mnd, er det nok? eller burde jeg ta ekstra dose folat under eggløsning? Jeg skal begynne prøvingen idag siden jeg har eggløsning om 4 dager. Men jeg fikk høre at folat virker ikke på de som er under 35 år jeg er bare 22 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140288078-%C3%B8ke-sjansen-for-%C3%A5-tvillinger/#findComment-140291833
erteposen + 4 Skrevet 23. juni 2009 #4 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har aldri hørt om at folat øker sjansen for å tå tvillinger, og i så fall burde andelen tvillinger ha økt kraftig blandt folat brukende kvinner på 70 tallet før vi fikk hormonkurer og alderen på førstegangsfødende steg. Jeg bærer på enegga tvillinger, og det er jo bare en "feil" en ikke kan påvirke:) Det er en stor del av svangerskapene som i utgangspunktet er tvillinger, men bare det ene utvikler seg. De mener det kan ha med at ernæringen og helsen i dag er så god at kroppen velger å fø på begge barna. Arv er vel fortsatt den viktigeste faktoren etter pergo/hormonbehandling og andre ifi behandlinger. Vet om en som vurderer pergo, kanskje på tull, for å få tvillinger siden hun er det selv og ønsker seg det sterkt. Venter du til du blir eldre øker sjansen også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140288078-%C3%B8ke-sjansen-for-%C3%A5-tvillinger/#findComment-140294817
Molait Skrevet 23. juni 2009 #5 Del Skrevet 23. juni 2009 Folat øker sjansen med usle 1%, så tror ikke det i seg selv gir store utslaget:) fra 30 år økes med 4%. Fra 35 med 5 eller 6% bmi over 30-> større sjans. Er du spesielt høy-> større sjans. Afrikansk opprinnelse-> høyere frekvens av tvillinger (asiater=lavere) Wild Yam kan øke sjans noe og. (sies og fordi mange afrikanse kvinner har dette som en del av den daglige kosten) toegga twins i familen TIL KVINNEN-større sjans. Toegga tvillinger fra før øker faktisk sjans med 14% !!! Så jeg satser på den siste;) Ellers øker pergo og muligheten. Min oppskrift..hehe... vel jeg røyka og drakk og spiste ikke overvettes sunt og tok ikke folat, var langt under bmi på 30, ingen tvillinger i familien (seriøst vi fant ingen) ikke spesielt høy (under 1.60..hehe) Ikke tok jeg noe wildyam og er halvt finsk, men tror nok ikke det har noget å si;) Ikke fikk jeg pergo eller annen hjelp heller. Og er under 30 år. Hadde sex 3 ganger rundt det jeg regnet med var el (testet ikke) Hadde vel dag 14,15 og mest for moroskyld tidlig morrakvist dag 17 (nyttårsaften vett) Ville ikke ha tvillinger så null håndspåleggelse (hehe ja du er rar Frk.Perledykk;) ) Såååå om du følger mn oppskrift blir du kanskje ikke gravid i det hele tatt-haha Men om du kommer over noe annet festlig av kjærringråd eller legeråd så skriv til meg a! Mistet mine to små, og ønske om å få "en ny sjanse" med to er stor! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140288078-%C3%B8ke-sjansen-for-%C3%A5-tvillinger/#findComment-140297988
3smaa Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 2. juli 2009 Hei igjen! Jeg gikk på oppskriften til Perledykkeren, jeg venter å se siden det er 8 dager igjen til mensen kommer. Håper at jeg blir gravid på første forsøk som på førsteman, og at det setter seg tvillinger inni der. Takk for svar alle sammen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140288078-%C3%B8ke-sjansen-for-%C3%A5-tvillinger/#findComment-140326926
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå