Gå til innhold

flytte til usa, noen som kan hjelpe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å flytte til usa for ett par år, men jeg skal være student og vil måtte dra hjem til norge to ganger i året for å ta eksamener. Kan jeg da søke om green card når jeg ikke er fastboende der? Skal også ha reiseforsikring her hjemmefra som dekker meg og jentene, da jeg ikke er sikker på om jeg får jobb med engang som gjerne dekker litt sånt. Så jeg kan jo ikek melde flytting fast ut av norge heller for da får jeg ikke forsikringen.. vil det hindre en greencard søknad??

mannen min er amerikansk statsborger..

håper noen forsto dillemaet mitt :)

Fortsetter under...

Skrevet

Et greencard er gyldig i 10 år eller noe i den duren. Med et greencard kan du reise ut og inn av landet som du vil. Den enste restriksjonen med et greencard er hvis du har bodd utenfor USA over 1 år, da kan du miste dinerettigheter.

det med forsikringen mår du sjekke med forsikringsselskapet her i Norge. For USA/greencard/visum osv. har hvordan du har 'ordnet' deg her i Norge ingen innvirkning.

Skrevet

tusen takk :) det er jo supert, da bør jeg søke på det så fort vi er gift da! takker og bukker!!

Skrevet

Hvis du har undervisning eller lignende som kan forsvare at du oppholder deg i USA i forbindelse med studier som er godkjent av lånekassen kan du beholde medlemsskapet i trygdekassen dersom du ønsker det, og noen ganger kan man det av andre grunner også. Det er lurt å ta en prat med NAV utland før du reiser hvis du ønsker å gjøre alt etter boka (eller i hvert fall sjekke infoen de har).

Ellers må du være obs på at standard reiseforsikringer bare gjelder inntil 3 mnd i utlandet. Skal du oppholde deg lengre enn det sammehengende må du gi beskjed og ofte betale en høyere forsikringssum. Et annet alternativ er jo å sjekke hvor mye en privat helseforsikring i USA vil koste dere. Vi brukte privat forsikring da vi var i utlandet en periode fordi det var rimeligere (og bedre) enn både reiseforsikring og frivillig medlemsskap i trygdesystemet, men det var jo ikke USA da, det ryktes jo å være ekstra dyrt der.

Skrevet

skal studere via nks med støtte fra lånekassen, men regner ikke med det er nok..

skal snakke med nav utland når ting er litt mer på plass...

har sjekket reiseforsikring og vi må betale 18000 for alle 4 i ett år, så skal sammenligne det med forsikring i statene...

takk for alle svar !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...