Gå til innhold

Vår plan - Noen som vet om den er mulig?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er student, og har ikke opparbeidet meg rett til foreldrepenger. Han vil sannsynligvis innen stønadsperioden hans starter har opparbeidet seg rett.

Problemet vårt er at jeg skal skrive master det påfølgende året, og ønsker å ta permisjon for å kunne klare å fullføre masteren på normert tid. (De regner ikke med permisjoner.) Så lenge jeg har permisjon, kan ikke han ta ut foreldrepengene. (Og tar han ut foreldrepengene 100 % mister jeg fødselsstipendet.) Derfor passer ikke "smutthullet" oss, fordi jeg faktisk ønsker å ta permisjon.

Har hørt fra NAV at det foreslås å gi fedrekvoten tilbake til fedre som ikke har hatt rett på den tidligere, fordi mor ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger. (Kilde: http://www.nav.no/195906.cms). Om vi faller under dette regelverket, noe jeg tror vi kommer til å gjøre, vil far få rett på 37 uker med 100% eller 47 med 80%.

Hvis vi da velger modell 2 (47 uker med 80%), vil hans permisjon strekke alt 12 uker lengre enn mine fødselspenger fra lånekassen. Det jeg lurer på er: Si at vi velger denne modellen, kan han vente med å ta ut disse ukene sine med 80 % dekning til jeg er ferdig med mine 44 uker med permisjon? Han vil da, om jeg har forstått systemet riktig, bare kunne ta ut de resterende 12 ukene. (I følge det nye systemet som er foreslått skal hans permisjon begynne å løpe fra uke 6 av fødselen - da har jeg 44 - 9= 35 uker igjen av min permisjon. Etter disse ukene har han 47 - 35 = 12 uker igjen av sin.)

Spørsmålet er: Kan man gjøre det slik (selv om det kanskje ikke økonomisk er den beste løsningen.) Eller er jeg helt på villspor?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...