Kinemor85 Skrevet 21. juni 2009 #1 Skrevet 21. juni 2009 Vet dere sånn ca hvor mange ganger dere kjenner bevegelser iløpet av en dag? Om det enten er spark eller "romsteringer?" Jeg er i uke 34 og ringe ahus i dag. Jeg er førstegangs gravid så vet jo egentlig ikke hva som er "normalt" men syns den lille er så fryktelig stille. Jeg er ganske sikker på at jeg kjenner liv mer enn 8 ganger (som visstnok er grensen?) Kjenner mer romsteringer enn spark. Trur jeg iallefall:) Prøver å ikke stresse,vet jo at plassen der inne begynner å bli dårlig. Kanskje jeg bare har en baby som er snill mot mor? Iallefall,hos ahus fikk jeg beskjed om å prøve å registrere antall bevegelser jeg kjenner i dag.
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 21. juni 2009 #2 Skrevet 21. juni 2009 har det vært sånn hele veien da? eller har du plutselig merket mindre i det siste(mindre spark blir det jo pga plass..men man kjenner jo desto mer bevegelse når det er trangt..) dette er veldig individuellt: en venninne av meg kjente med sine to bare liv en halvtime hver kveld,,, jeg kjenner derimot(forrige sv.skap også) veldig mye liv, og har gjort det siden uke 16...plagsomt mye egentlig... søsteren min har hatt en av hver, og mønsteret sitter igjen den dag i dag;-)) dersom ahus mener det er grunn til bekymring, tar de deg nok inn til en sjekk hvis du er veldig bekymret;-)
Kinemor85 Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. juni 2009 Har egentlig aldri kjent mye bevegelser/spark. Noen sier jeg bare skal være heldig,men savner det litt jeg da. Kunne ønske jeg kunne kjenne de berømte sparkene i ribbeina.
Kinemor85 Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. juni 2009 Kjenner dere feks mer bevegelser når dere sitter i ro? enn når dere er i aktivitet.
LilleTrille med en tulle Skrevet 21. juni 2009 #5 Skrevet 21. juni 2009 Sånn har jeg det også. Hun bevegver seg en del, men tror kanskje hun har sparket meg en gang eller noe, som jeg visste var spark. Hun er veldig rolig av seg, aldri noe problem med søvn eller ømme ribbein pga henne. Men sånn har hun vært hele veien, og alle UL har vært fine, jeg kjenner tilnærmet like mye bevegelser hver dag, så bekymrer meg ikke. Jeg har også morkaken på fremrevegg, så den tar vel noe av støyten. Hvor mange bevegelser jeg kjenner hver dag har jeg ikke telt, men hun har alltid perioder hvor hun er våken, gjerne sånn midt på dagen, etter middag og på kvelden. Da er det kanskje 5-10 min hvor hun romsterer mye, men det er sjeldent vondt og aldri spark. Hun bare vrikker litt på seg liksom. Snille babyjenta<3
LilleTrille med en tulle Skrevet 21. juni 2009 #6 Skrevet 21. juni 2009 Kjenner det like godt om jeg går eller sitter, men hun beveger seg ikke så mye når jeg er i akitivtet. Så ergo kjenner jeg jo mindre, men pga at hun beveger seg mindre=P
ifie Skrevet 21. juni 2009 #7 Skrevet 21. juni 2009 Ja, det kan jo føles som det blir ferre bevegelser når det er dårlig plass, men "romsteringer" og "dytt" er jo like gode bevegelser det! Også er det veldig forskjellig fra unge til unge hvordan og hvor mye de beveger seg. Jeg kan kjenne bevegelser mens jeg selv er i aktivitet, men ungene sover jo gjerne når de blir "bysset" i magen Når jeg sitter/ligger i ro, kjenner jeg mye bevegelse (jeg har en veldig aktiv unge, altså!), og om jeg syns jeg har kjent litt lite en dag, legger jeg meg ned og gir jeg han fysisk kontakt som små "dytt" og "knuff". Da får jeg respons Iskald drikke eller saft med sukker kan få fart på småen om du syns h*n er slapp.
Mamma_til_isabella Skrevet 21. juni 2009 #8 Skrevet 21. juni 2009 Om du kjenner liv 8 ganger pr dag har jo bebisen din det bra:) Reglen er at et friskt barn sjeldent sparker mindre enn 10 spark på to timer på et tidpunkt hvor det er våkent. Men man burde kjenne livstegn en 2-3 ganger pr dag. Spark og bevegelser går for det samme..... Er ikke alle barn som fyller ut magen slik at mor får de berømte ribbeinssparkene.Veldig mage barn ligger og sparker på magesekken til mor og da vil hun jo ikke merke det på ømmheten! Desuten er alle barn forskjellige.Noen er rolige i mors liv og andre aktive.Man kjenner babyen sin best og vet hva som er normalt for den. Men om bebisen din har brått forandret mønster kan det være lurt og sjekke det ut. Men ofte på slutten blir bevegelsene mer glidende fordi det er trangt i magen og da kan man ofte se bevegelser på magen uten og kjenne dem også.Bevegelser/spark merker man aller best når man ligger:)
Mamma_til_isabella Skrevet 21. juni 2009 #9 Skrevet 21. juni 2009 Og beste du kan gjøre for å vekke er å drikke et glass is kaldt vann... Sukker tar gjerne opp til en time før det gir noen respons.....
Duggfrøken Skrevet 21. juni 2009 #10 Skrevet 21. juni 2009 Jeg hadde en dag der jeg var veldig bekymret for min lille astronaut som normalt sett ommøblerer hele tiden. Vi fikk komme inn på føden og sjekket med sparkebelte og UL. Alt var heldigvis bra, han hadde snudd seg så jeg kjente an på en annen måte. Jeg fikk med et sparke skjema som jeg skulle følge med på om jeg var bekymret. På det sår det at man skal sette seg godt ned og kjenne etter. "Merker du minder enn 3 bevegelser på 1/2 time, teller du 1/2 time til.Merker du mindre enn 3 bevegelser på 1 time, bør du undersøkes nermere." Ring fødeavdelingen. Så det er mitt tips, følg med og ring til føden for å få det sjekket om du er bekymret. Babyen merker om du er redd. Da jeg kom inn hadde jeg blodtrykk på 170/90 etter at jeg så spark datt det ned til 120/60. Kan tenke meg at lille mann merket det, da blir de ekstra stille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå