Mor til gullet :O) Skrevet 21. juni 2009 #1 Skrevet 21. juni 2009 Hei! Har plutselig blitt litt bekymret med dette med rhesus neg. Er selv rhesus neg, og er gravid med mitt første barn. Er 37 uker på mandag. Har hørt at det ikke er noe fare med nr 1, men hvis en danner antistoffer i dette svangerskap, så kan det påvirke neste svangerskap. Min samboer er rhesus positiv, så sjansen for dette er jo 50 %. Leser at en skal ta ny blodprøve i uke 32 og 36. Jeg tok ikke blodprøve i uke 32, men tok en nå i uke 36. Husker jeg spurte om jeg skulle ta en ny blodprøve for en måned siden, men han sa det ikke var nødvendig før i uke 36. Får svar på dette i slutten av neste uke. Det var jo en ting som jeg reagerte på nå, hvorfor tok de ikke i uke 32? Så leser jeg jo de aller fleste plasser at det ikke er fare med barn nr 1, men kommer over noen plasser (legesider) hvor det ikke blir nevnt engang det med at det ikke er noe fare med svangerskap nr 1. Så da sitter jeg da med vondt i magen her, og klarer å bli bekymret for nok en ting..........?? Jeg hadde også 3 spontanaborter før denne graviditeten, og leser nå at du t.o.m da skal ta denne "vaksinen" mot antistoffer. Men nå var disse abortene veldig tidlige, rett rundt menstider, maks ei uke etter. Så var ikke mer enn 4 - 5 uker på vei. Legen er jo klar over dette, så regner jo med at det er under kontroll, men klarer ikke la være å bli bekymret. Skal til jordmor på onsdag, så tenkte jeg skulle snakke litt om det med henne. Men som sagt; regner med legen har kontroll med dette, og at jeg i grunnen ikke trenger å bekymre meg. Er veldig førnøyd med min lege, virker veldig dyktig faglig. Så stoler på ham. Men så kommer man over ting på internett som styrer litt over tankene...........
Nipponsuki Skrevet 21. juni 2009 #2 Skrevet 21. juni 2009 Hei! Jeg er også negativ med positiv mann og har tatt blodprøver i uke 32 og 36. Det er rutine, så du skulle tatt i uke 32 også - men risikoen for at du kan ha dannet antistoffer er veldig liten, og risikoen for at det skal ha innflytelse på neste svangerskap er helt marginal sånn som jeg har forstått det på jordmor. Hvis det skulle vise seg at du har dannet antistoffer og føder et barn som er rhesus positivt (det tas blodprøve av barnet når det er født), får du en vaksine i løpet av det første døgnet etter fødselen som utelukker all risiko ved evt neste svangerskap. Min jordmor har sagt at dette problemet er nærmest utdødd pga at det er så gode rutiner nå og at risikoen er ekstremt liten... Jeg velger iallefall å tro på det. Min blodprøve i uke 32 var negativ, og da jeg spurte om jeg kunne komme til å danne antistoffer i løpet av de neste 4 ukene fram til uke 36, svarte hun at sjansen for det er ekstremt liten, men at det er rutine, derfor gjør vi det... Jeg tolker det som at det egentlig er nok å ta en blodprøve. Jeg har gått til jordmor hele svangerskapet unntatt to ganger da jeg måtte til legen for å få sykemelding, og er kjempefornøyd med det. Min erfaring er at jordmødre har mye mer koll på graviditet enn leger har... og ikke minst bedre tid til å forklare, spørre etc. Ble så skuffa da jeg var hos legen og ble sendt ut igjen etter 5 minutter, jordmor bruker iallefall en halvtime, gjerne mer. Så snakk med jordmor du! Håper du vil bli beroliget av det! Lykke til (og internettet er livsfarlig når det gjelder å sette oss på negative tanker....)
elledille Skrevet 21. juni 2009 #3 Skrevet 21. juni 2009 Tror heller ikke at du skal bekymre deg. Jeg er også RH-. Jeg har nå tatt begge prøvene men.. Jeg går til privat lege, han var tidligere overlege på kvinneavdelingen og er kjent for å være svært faglig dyktig, da han ringte opp til sykehuset for å få resultatet av prøven i uke 32 spurte han om det fremdeles var nødvendig å komme opp til ny prøve i uke 36. Så jeg tolker dette på samme måte som i det andre svaret du fikk at det egentlig er nok med en prøve, men at de fremdeles har rutiner for to. Det var nok en glipp at du ikke tok den første og de har nok et ønske om å oppdage det så tidlig som mulig, men likevel ingen grunn til å være redd.
togoegutter Skrevet 21. juni 2009 #4 Skrevet 21. juni 2009 Jeg hadde en missed abortion i uke 9 og måtte til utskrapning, og de fant da at jeg var rhesus negativ og jeg fikk da den sprøyten. Men de sa at det var så tidlig i svangerskapet at det var liten sannsynlighet for at jeg hadde fått noe av embryoets blod i meg. De ga meg sprøyten for sikkerhets skyld. Så hvis du har mistet ved 4-5 uker så tror jeg sjansen er ekstremt liten. Spiren har vel ikke fått blod engang på det tidspunktet?? Og jeg tror også som nevnt over her, at det holder med en blodprøve... Ihvertfall i første svangerskap. Har du ikke utviklet antistoffer nå, så hadde du det ihvertfall ikke for 4 uker siden JEg er også enig med hun over her at det kan være beroligende å snakke med en jordmor. Lykke til!
Gjest Skrevet 21. juni 2009 #5 Skrevet 21. juni 2009 Tror ikke du skal bekymre deg for mye. Fram til uke 8-9 setter de ikke spøryten fordi det ikke er noen reell fare, så når du mistet så tidlig så er det nok ikke noen fare. Er selv RH- og har født 3 barn og mistet en i SA, er nå gravid med nr 4. Jeg fikk sprøyte etter nr 1 og 3 som begge er RH+, men ikke etter nr 2 so er RH- og ikke etter min SA siden denne var så tidlig som i uke 5, da var det ikke nødvendig. Har ikke hatt noen danning av antistoffer nå heller i dette svangerskapet.
PartyOfFour Skrevet 21. juni 2009 #6 Skrevet 21. juni 2009 Jeg er også Rh-, og har en mor som har jobbet med IVF.. Hun har forklart meg hvordan dette fungerer helt fra jeg var liten, og slik jeg har forstått det er det egentlig bare under fødselen det er en reel fare for at blodet "blandes", og det er da det kan oppstå komplikasjoner i ettertid.. Er jo logisk også, når babyen blir presset nedover, kan blod fra babyen komme ut i navlestrengen og ut i mors "system, og blodet må jo blandes for at du skal lage antistoffer mot det fremmede blodet! . Det er derfor man får den sprøyten etter fødsel uansett.
PartyOfFour Skrevet 21. juni 2009 #7 Skrevet 21. juni 2009 Var ikke helt ferdig, hehe... Ble litt rotete innlegg.. Uansett, IKKE BEKYMRE DEG!! Dette problemet handler jo mer om de damene i gamle dager som fikk ett barn, og så aldri klarte å gjennomføre flere graviditeter, fordi kroppen så på det nye barnet som en trussel. Det første barnet har aldri vært et problem! Og den sprøyta etter fødselen får du garantert! :-)
Gjest Skrevet 21. juni 2009 #8 Skrevet 21. juni 2009 Får kun sprøyten om barnet er RH+, men de passer nok på ja :-) Jeg fikk ikke sprøyte når jeg fikk min RH- gutt, men da trengte jeg det jo ikke heller.
Mor til gullet :O) Skrevet 22. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 22. juni 2009 Takk for beroligene svar ) Jeg kikket på den lappen fra immun.avd på sykehuset hvor svaret på hvilen blodtype jeg har sto, der sto det også at det ikke var funnet antistoffer Så er ihvertall trygg i henhold til SA'ene. Jeg er forholdsvis avslappa, men skal snakke med jordmor om det på onsdag. legen min skal og på ferie om en uke. De sier at svarene kommer på torsdag, og får da beskjed om det skulle være noe. men jeg begynner jo og å bli bekymret for at svarene skulle bli forsinket, og så drar de på ferie, og så får ikke jeg vite noe......? Jeg ringer nok på fredagen, bare for å få bekreftelse den ene eller andre veien.........De får heller tåle maset mitt...;O) God natt )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå