Høne Pøne Skrevet 20. juni 2009 #1 Skrevet 20. juni 2009 Gutten min på to år er plaget med utslett og eksem - særlig ille er det på haken hvor han er sår og rød konstant. Vi har fått beskjed om at han har atopisk eksem og resept på Hydrokortison. Jeg har ikke lyst å bruke det over lengre tid - er det noen som vet om vi kan gjøre noe for å forebygge eksemet, evt andre salver eller hjelpemidler som lindrer?
snartmammapåny Skrevet 20. juni 2009 #2 Skrevet 20. juni 2009 Hydrokortison er vel en veldig svak kortison. De hudlegene jeg har snakket med mener det er bedre å bruke en sterk krem i en kort periode, enn en svakere over en lenger periode. Kom deg heller til en hudlege med barnet ditt og få en skikkelig krem. Kan også være at han har noen alergier som gjør eksemen verre. Har han vært utredet for alergier? Har selv en toåring med eksem, vi var til hudlege og fikk en salve som heter Elocon. Har selv fått denne salven for atopisk eksem for en del år siden, og den er utrolig effektiv. Eksem er trasige greier :-(
~sjiraff~ Skrevet 20. juni 2009 #3 Skrevet 20. juni 2009 Er han allergisjekket? Vår gutt er blitt så mye bedre da vi har kuttet ut en del mat. Han er kun allergisjekket for noen få ting, men reagerte helt klart på egg. Vi fikk da også høre at sitrus, tomat, jordbær og nøtter er mat som eksem ofte kan forverres av. Vi har kuttet alt dette fra kosten og nå er han ofte helt fin. Smør med Aderma hver dag og bruker locoid (?) kun hvis han får eksem som han plages med (klør), da får han også phenamin. Vi tror også at han reagerer på dyr og har nå fått nye legetime for henvisning til allergilege. Også reagerte han sterkt på kiwi her forrige dagen. Vi fikk også først bare beskjed om at det var barneeksem og ikke noe å gjøre med. Smør med kortison og alt er fint. Men jeg er heller ikke så glad i å smøre med kortison hvis det er andre tiltak som kan fungere like bra.
Gjest Skrevet 20. juni 2009 #4 Skrevet 20. juni 2009 Hei! Lillegutt her hadde et kjempeiltert smokkeutslett som ikke ville gi seg. Jeg prøvde både a-dermakrem, apobase, hydrokortison, betnovat, den kremen mot såre brystvorter, men merket ikke bedring før jeg prøvde Avene Cicalfate. Det er en sinksalve. Jeg har også hørt at Aderma dermalibour skal være god.
Kickie Skrevet 20. juni 2009 #5 Skrevet 20. juni 2009 Kjæresten min er ekstremt plaget av atopisk eksem, har vært veldig plaget hele livet og har brukt masse hydrokortison og slikt, uten at det har hjulpet nevneverdig. Han har nettopp begynt å bruke Elizabeth Arden - Eigth Hour Cream, og nå er eksemen nesten vekke. Niesen hans på 2 år var også veldig plaget med eksem før hun begynte å bruke denne salven og nå er eksemen hennes helt borte. Gutten min på 9 uker har hele kroppen dekket av atopisk eksem, men vil ikke bruke den kremen på han siden den er parfymert. Så her smører vi han hver morgen og kveld med Locobase Repair, noe som hjelper en del. Ellers hjelper sol og saltvann for de fleste med atopisk eksem. En annen ting du bør huske på er å vaske klær, sengetøy, håndklær ol med uparfymerte vaskemidler (som neutral) og bruke uparfymerte såper og slikt. Bading for ofte kan forværre eksemen, vet ikke hvor ofte en to-åring bør bade, men prøv å begrens det til det minimale. Et annet tips vi fikk fra helsesøster var å skifte salver regelmessig (da snakker vi "fuktighetskrem, og ikke hydrokortison), slik at kroppen ikke venner seg til en type krem. Lykke til! Håper han vokser det av seg snart
tvkrus Skrevet 20. juni 2009 #6 Skrevet 20. juni 2009 tja har du vært til spesalist med han? har to med atopisk eksem bader i badeolje kjøpes på apoteket , smører med apobase minst 2 ganger daglig .... har i perioder brukt kaliumbad(usiker på skrive måten) Men må bruke kortison i perioder men mine har eller har hatt på hele kroppen da
Kickie Skrevet 20. juni 2009 #7 Skrevet 20. juni 2009 Jeg hadde forresten mye atopisk eksem da jeg var liten, men jeg ble værre av hydrokortisonen. Ble bra akkurat da vi brukte den, men hver gang behandlingen ble avsluttet kom eksemet tilbake med mangedoblet effekt. Så jeg kommer til å prøve å unngå kortisonpreparater til gutten min.
Koala *g07* Skrevet 20. juni 2009 #8 Skrevet 20. juni 2009 Har også en med atopisk eksem, og fikk et alternativ med legen. På resept vel og merke, uten kortison, den salven heter Elidel, ganske drøy, men koster en del. Den har fungert godt her.
mamman til to gutter Skrevet 21. juni 2009 #9 Skrevet 21. juni 2009 Gutten min er også plaget av atopisk eksem. Vi var hos barnelege for å se om han var allergisk mot noe, men det slo ikke ut på noen ting. Det vi fikk beskjed om var at det er en del matvarer det er typisk at de kan reagere på selvom de ikke egentlig er allergiske. Citrusfrukt og tomat er noen eksempler. Det er også viktig å unngå ull mot kroppen. Som behandling ble vi anbefalt å daglig smøre med fuktighetskrem uten parfyme. Tror det er veldig mange som fungerer, men vi bruker Aderma som man får kjøpt på apoteket. Den skal vi smøre med uansett om han har eksem eller ikke for å forebygge. I tillegg fikk vi en resept på en kortisonkrem vi skal bruke når han har mye eksem (husker ikke hva den heter). Legen vi var hos sa at folk generelt er for skeptiske til å bruke kortison. Å bruke kortison på riktig måte en kort periode, er mye bedre for huden enn at man har eksem i lang tid. Er det en spesialist dere har vært hos eller kun fastlegen? For hvis det er kun fastlegen, ville jeg bedt om en henvisning til en barnelege. Vi ble også anbefalt denne nettsiden, der er det også mange gode tips. http://barnelegesenteret.com.a2n.no/barneeksem.aspx?docid=13
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 21. juni 2009 #10 Skrevet 21. juni 2009 Jeg bruker kun Decubal på meg selv og Daniel. Kortison når det slår ut som verst.
Gemini7 Skrevet 21. juni 2009 #11 Skrevet 21. juni 2009 Signerer denne- A-derma dermalibour hjalp min bror som har vært plaget av eksem hele sitt liv. Han har prøvd mtrent alt, og faktisk hjelper dette mer enn noen andre også reseptbelagte salver og medisiner han har prøvd! Anbefales!!
3b@rnsmor-30* Skrevet 21. juni 2009 #13 Skrevet 21. juni 2009 vet veldig mange har god erfaring med aloe vera gel og aloe propolis creme solgta fra Forever Living. Dette selges kun via private uavhengige forhandlere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå