Gå til innhold

7 dager med diare og oppkast.. prøvd alt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen tips som jeg enda ikke har prøvd? Føler jeg har prøvd alt snart.. og gullet har enda diare.. har skiftet ca 25 bleier hver dag med avføring i... og baken er såå såre.. griner hver gang jeg skal rengjøre den selv om jeg er svært forsiktig. er alenemor i tillegg, så dette har vært en VELDIG strevsom uke for oss begge..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

barnet er forresten 6 mnd nå..

Skrevet

Dersom han har hatt diare og oppkast i så mange dager så ville jeg kontaktet lege. Pass på å gi rikelig med væske, men det vet du sikkert. Kanskje la han få lufte rompa en god stund på et sted det ikke gjør noe at han bæsjer på?

Skrevet

Oij, 25 bleier?? :-((

Æ ville kontakta lege ja! :-/ Når man har hadd diare i over 3 daga bør man få en lege til å se på d. Men han har ikke feber? Da e d ofte nåt man har spist eller stress, men han e jo bare 6 mnd, så ikke sannsynlig at d e nåt han har spist?

Ellers finns d "kjerringråd" Som sies å ha go effekt : diaré kan kureres ved at man spiser tørkede blåbær. Men et avkok av blåbær skal ha samme virkning. Hvis man drikker avkok så får man også i seg væske. Dette er med på å hjelpe kroppen med væskebalansen når man har diaré.

Potetmel, ca en strøken spiseskje, rørt ut i litt lunkent vann.

Gulrot- kok de til det blir en grøt (kan gis til liten og stor).

Go bedring til lille gutten din!!! :-)

Skrevet

Var hos lege på tirsdag(3dag av diare).. men fikk bare beskjeden om å få i han væske.. noe som jeg gjør.. har alltid kokt vann på flaske og blanding av eplemost og farris på en annen.. han får også utvannet blåbærsaft.

ikke feber nei.. han har tidligere fått både middag og grøt, men har ikke villet hatt på disse dagene med magesjau... men han tar heldigvis litt mere pupp nå..

kan prøve det med kokt gulrot.. han likte 4mndglasset med gulrot/pastinak så kanskje det slår an.

takk for det :)

Skrevet

Kaster baby opp nå og, eller er det "bare" diareen som henger i enda?

Hvor mye væske får baby i seg i løpet av dagen? Klarer du å sjekke om det er nok tiss i bleiene til tross for diareen?

Ville ta kontakt meg legen igjen nå for å få sjekka hvordan det står til med kroppens væskebalanse. Blir raskt litt forstyrrelse der hos de små. Kanskje og få tatt en avføringsprøve om det fortsetter med 25 diareer pr dag.

Stakkar stumpen! Regner med du lufter (så mye man kan gjøre med en diarebaby), og smører godt med en zinksalve eller noe liknende? Skyll kun under rennende vann og la baken lufttørke, evt klapp forsiktig tørt med en myk klut. Smør godt med zink eller veldig gjerne en salve som heter Inotyol. Helt super salve. Blir det riktig ille er krystallfiolett noe man får kjøpr på apoteket. Veldig lilla og grisete, men skal fungere er det blitt meg fortalt.

Stå på hos legen, ikke la deg bli avvist. Vet av erfaring at de har mye å gjøre (spesielt på legevakten), så man må virkelig bare legge ut og kreve å få komme inn. Babyen din er liten enda, er ikke så mye som skal til før de blir veldig syke.

Er baby i god allmenntilstand? Om de blir uttørket kan man raskt se det på f.eks disse områdene. Noen barn får mange symptomer raskt, andre kan bli ganske dårlige uten alle:

De vanligvis fuktige slimhinnene i munnen blir tørrere.

Huden blir marmorert og tørr.

Allmenntilstanden svekket, får ikke like god kontakt med barnet. Sløvt og trett.

Gråter, men ingen tårer.

Om du klyper lett i huden "står" huden igjen ei stund.

Innsunken rundt øyne, øynenen stikker mer ut.

Skrell og finrasp gulrøtter. Ta raspen i en klut og klem ut saften. Gi litt og litt gulrotsaft utover dagen. Dette er basisk og hjelper magen. Du får og kjøpt GEM på apoteket. Det er ett pulver du blander ut i kokt vann, og som sørger for at kroppen får tilbakeført sukker og salter den mister ved oppkast og diare.

God bedring!!

Skrevet

Hei!

Min sønn på 10 mnd har hatt diare i nesten to uker, men kaster ikke opp. Tok han med til legen på onsdag og hun spurte følgende spm:

Kaster han opp

Har han blod i avføringen

Har han god allmenne tilstand

Har han spist noe nytt i det siste (allergi eller noe han rett og slett ikke tåler)

Har jeg spist noe nytt (som han reagerer på)

Har han feber

svarte nei på alle spm

Hun lyttet på hjertet, kjente på magen, kjente på kjertlene under halsen, sjekket ørene og munnen. Hvis han har mye spytt så er det visst et tegn på at de ikke er dehydrerte. Vi tok også en blodprøve for å se om han hadde et virus i kroppen som f.eks salmonella

Siden allmenne tilstanden var bra, så sa hun at det ikke var noe å være urolig for. Det er nemlig vanlig at små babyer får diare. Spesielt hvis det er tenner på gang. Men det er ikke vanlig at det vedvarer, så vi fikk beskjed om å komme tilbake om to uker hvis det ikke var bedre. Må ta nye blodprøver.

Når det gjelder å være sår i rompa, så er du ikke alene der. Stakkars gutten vår fikk to nesten åpne sår:( Men vi gikk på apotekt og der var det en veldig hjelpsom dame. Fikk beskjed at han mest sannsynelig hadde fått sopp siden diare gjør at det blir veldig fuktig der nede. Og da hjald det ikke med bare zink salve. Vi fikk tre salver (canesten, hydrokortison og en til). Disse måtte blandes (veldig viktig) og smøres på et tykt lag. La kompress oppå så det ikke gikk bort i bleia. Dette hjalp veldig og sårene er nesten borte.

Vet ikke om dette hjalp så mye, men mitt råd er å få han sjekket skikkelig hos lege for å utelukke div. Gå så på apoteket og få gode kremer.

Lykke til og god bedring til den lille:)

Skrevet

Takk for mange gode råd!!

8ende dag med diare i dag...( kjenner hodeverken begynner å komme og kreftene lik 0 )

da vi var hos legeg, gjorde hand et samme som du skreiv H&M, og han tok også blodprøve, som var ok...

På apoteket fikk jeg anbefalt Idoform i pulerkapsler og røre dem i mat/grøt. Noen som har prøvd det?

Det er heldigvis ikke blitt åpne sår, men han er rød, og det er varmt... Bruker per i dag A-krem... har rpøvd pudder også, med litt effekt..

Drar på helsestasjonen i morgen for å veie og se at han er ok generelt.

Skrevet

Off, skjekk her da.. skrivefeil i ett sett.. sånn går det krysser seg for auene itte lite søvn i tillegg...

heldigvis er det bare 10 skitbleier til nå i dag.. gullet har vært i seng siden 8, og nå må vist eg også krype til sengs.

Skrevet

Inotyol salve er super for sår stump- løp og kjøp=)

Skrevet

I dag har det bare vært 3 basjebleier.. deiligt.. (til og med fått gjort husarbeid i dag =) ) og søvnen er komt tilbake for fullt. Middag ville han også ha... JIPPI tror det er over!!!

takk for hjelpen alle sammen =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...