Gå til innhold

Dere som jobber på Kiwi, Spar, Rimi, Rema 1000 osv.. Har dere mulighet til å svare på et spørsmål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere sitter i kassa på butikken, er det dere som da har ansvaret for pengene i kassa?

Det jeg mener er dersom du er uheldig å gir tilbake alt for mye penger til en kunde, eller at noen på magisk vis klarer å stappe hånda ned i kassa og nappe til seg et par tusen, er det da dere som må betale dette tilbake til butikken av egen lomme??

På forhånd tusen takk for svar!

Skrevet

Om det bare er du som har vært oppi kassa så har mange steder den ordningen, ja... Men, da er det en forutsetning at det BARE er du som har hatt tilgang til kassa.

Skrevet

Ingen arbeidsgivere har lov til å kreve eller trekke ansatte i lønn uten en skriftlig tillatelse fra den ansatte. Om det mangler penger i kassen er det den ansatte som er ansvarlig og svare for det, men arbeidsgiver har ikke rett til å kreve disse pengene fra den ansatte. Dette er lovbestemt. Om alle butikksjefer operer lovlig er jeg ikke så sikker på. Jobbet selv på Rema på strømmen storsenter en periode mens jeg gikk på skolen, og der mente ekteparet som drev butikken at man kun hadde krav på en halvtimes spisepause i løpet av en normal (7,5t) arbeidsdag. 5-minutter og annet fikk man ikke lov til å ta, selv om man satt i kassa hele dagen. De forklarte det med at de 5-minutterne man har krav på hver time ved stilesittende arbeid ble lagt sammen så man hadde lov til å ta matpause (!)

Men..hvordan det? Har du fått igjen for mye uten å si ifra nå eller? :P

Skrevet

Har ansvaret for pengene, men er ikke erstatningspliktig. Er det mye feil i kassa kan du få advarsler og til slutt sparken..

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar!!

Nei, jeg har ikke fått igjen for mye...hehe:)

Det gjelder min samboer, han kjører buss!

Han var så uheldig å bli frastjålet 1800 kr på jobb. (Kan hende noen har klart å stappe hånda nedi pengeveska når han skulle hjelpe en dame med å plukke opp småmynt som hun mistet)

Uansett så mener arbeidsgiver at han skal betale dette tilbake fra egen lomme, og jeg synes det er veldig merkelig.

Jeg spurte etter butikkansatte her, fordi jeg regner ikke med at så mange av dere er bussjåfør:)

Men man skulle jo tro at dette går ut på det samme. Han Har aldri mistet penger fra pengeveska før, og synes dette er forferdelig ekkelt.

Han har alltid vært svært påpasselig med å passe på veska til enhver tid. (låser den inn i skap når han har pause, tar med seg veska ut dersom han må hjelpe noen med bagasje...osv..)

Synes det hele er fryktelig leit, og det har jo såklart blitt anmeldt.

Vil jo gjerne støtte han, og kanskje finne noen håndfaste bevis for at arbeidsgiveren hans ikke bare kan kreve han for de pengene. Men finner ikke noe på nettet, ang lover og regler for slike ting!

Skrevet

Er det ikke videoovervåkning på bussen han kjører? Er ihvertfall normalt i stor-oslo :)

Skrevet

Nei, det er ikke video-overvåking i bussene her.

De ansatte har mast om det kjempelenge, men har ikke skjedd enda.

Det hadde gjort det så mye enklere, for da hadde han hatt håndfaste bevis, og det ville blitt en forsikringssak.

Skrevet

dytter litt til jeg..

Skrevet

De busssjåførene har vel sin egen veske som bare de har tilgang på..

Sjefen kan ikke kreve noen ting så lenge det ikke står noen steder og din mann har skrevet under på det..

I vår jobb, så er det strengt forbudt å legge tilbake penger fra egen lomme, slik at det ikke "mangler" noe i kassa..små beløp er det ingen som bryr seg om, men er det til stadig store, så er det muligt å finne ut av..Og da er det sparke..

Skrevet

Har ikke alle kiwi og rimi butikker sånn pengeautomat nå da ? det har de fått i alle butikkene her iværtfall. Så da er det jo pengemaskinen som gir tilbake penger og ikke den i kassa.. husker ikke hva de automatene heter jeg men de kommer i flere og flere butikker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...