Anonym bruker Skrevet 20. juni 2009 #1 Del Skrevet 20. juni 2009 Hei der ute! Jeg har fått fire barn, alle tatt med keisersnitt. Er selvfølgelig veldig lei meg for at jeg måtte ta keisersnitt for da kan jeg tydeligvis ikke selv bestemme hvor mange barn jeg skal ha, men slik har det nå blitt. Jeg ønsker meg imidlertid ett barn til og lurer på om jeg skal ta sjansen på det, evt.hva jeg risikerer. Legen fra sist keisersnitt kunne fortelle at da de tok ut siste barn hadde det vært et såkalt "vindu" (åpning) i livmor da de skulle utføre snittet. Det vil si at "sømkantene" fra keisersnitt nr. 3 hadde gått litt fra hverandre, dvs det var en sprekk. Sannsynlig hadde dette skjedd rett forut for inngrepet. Denne åpningen hadde vært ca 10x5cm. Legen sier at når de skulle sy igjen skjærte de bort tidligere arrvev i alle lag, inkl. i livmorhinnen slik at det kun er èn søm i alle lag. Jeg har aldri hatt noen plager eller komplikasjoner i etterkant av mine keisersnitt, men legen har sagt at det har vært noen sammenvoksninger. Så spør jeg legen om han fraråder meg å få flere barn, men det gjør han ikke. Han sier at det kan gro greit etter siste keisersnitt, men det får de egentlig ikke svar på før (hvis) jeg går på et nytt svangerskap. Og som han sier, et slikt "vindu" på livmor kan oppstå etter ett eller to keisersnitt også (alt etter hvordan sårtilhelinga er). Han sier at risikoen med et slikt "vindu" kan være at om det oppstår tidligere i svangerskapet så kan det, om jeg får veer, skje det at barnet fødes ut gjennom livmor og inn i buken og det kan være farlig (i verste fall død for både mor og barn). Ellers kan det oppstå kraftige blødninger, at man må ha blodoverføring, at de må fjerne livmor, at man aborterer eller mister barnet underveis i svangerskapet osv. Samtidig understreker han at dette er sjeldent, og at de egentlig ikke har noe vitenskapelige hold for å si noe hverken fra eller til i og med det er ytterst få som har fire og fem keisersnitt. Han sier om han hadde frarådet meg fra å få flere barn (på medisinsk grunnlag) hadde han sagt det. Noen som har opplevd å hatt "vindu" i livmor? Og - hva hadde dere gjort? Hadde dere tatt sjansen på å få flere barn? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140284608-ett-keisersnitt-til-hva-hadde-du-gjort-litt-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strandnelliken Skrevet 21. juni 2009 #2 Del Skrevet 21. juni 2009 Jeg forstår at dette er et stort dillema. Går mot mitt tredje ks nå, og tror vel ikke vi kommer til å velge å få flere barn etter dette. Ville egentlig bare si at jeg vet om en dame som har hatt 8 (!!) ks.... Viss ikke legen fraråder deg å få flere barn på medisinsk grunnlag, og ønsket er stort så er det vel bare å prøve. Er mye annet som kan gå galt her i verden, og som man likevel velger å gjøre. Man kan krasje på motorveien, fly kan ramle ned, ungene kan plutselig springe ut foran en bil.... osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140284608-ett-keisersnitt-til-hva-hadde-du-gjort-litt-langt/#findComment-140287835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #3 Del Skrevet 21. juni 2009 de sier jo at det er vanlig og ha 3 ks ,og etter den så risikerere man. Jeg ville ikke risikert mitt liv. skal ha mitt 3 ks,så er det slutt på barn . Vil heller leve og se hvordan disse småungene vokser enn og risikerer sitt eget liv.Opp til deg hva du velger,men risiko er der for flere ks man har . Lykke til med valget Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140284608-ett-keisersnitt-til-hva-hadde-du-gjort-litt-langt/#findComment-140289054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #4 Del Skrevet 21. juni 2009 Valget er ikke enkelt. Det ligger an til at jeg antagelig må ta keisersnitt ved hver fødsel, da jeg ikke har bekken til å føde vaginalt. Skal jeg være helt ærlig, tror jeg neppe jeg tør få mer enn tre barn... Det er viktigere for meg at jeg er frisk og i live og kan ta meg av de barna jeg har, enn at jeg skal ha fire eller fem barn. Risikoen for at det verste skal skje er jo ikke kjempestor, men den er der. Ingen kan garantere noe, hverken at det skal gå bra eller at det skal gå dårlig. Valget er det bare du som kan ta, og det som er riktig for meg, er ikke nødvendigvis riktig for deg. Jeg har ikke vindu i livmora nå - i alle fall ikke som jeg vet om - så jeg kan ikke svare deg helt spesifikt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140284608-ett-keisersnitt-til-hva-hadde-du-gjort-litt-langt/#findComment-140289605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå