Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å lage? Har noen poser med frosne skogsbær i frysen. Kan jeg lage en pai med disse? Hvordan går jeg evt fram? Har ikke paibunn, så det må også lages i så fall.

Fortsetter under...

Skrevet

Paibunn:

3 1/2 dl hvetemel

60 g smør

1 1/2 dl kesam

3 ss sukker.

Fyll:

1 beger (3 dl) kesam (Kesam Original 8 %)

1 dl kremfløte

3 ss sukker

1 ts vaniljesukker.

Bland alt i deigen godt i en food processor. La deigen ligge kjølig ca. 30 minutter. Kjevle ut til den passer formen (ca. 24 cm diameter), og trykk den godt til opp langs kanten. Prikk med en gaffel. Stek ved 200 grader i 15-20 min. og avkjøl.

Visp fløten til krem med sukker og vaniljesukker. Bland med kesam. Ha kremen i den stekte paibunnen, samt ønsket frukt og bær over (eks. bringebær, jordbær, jordbær og/eller blåbær. Dryss melis på toppen.

Snadder!

Skrevet

Går selvfølgelig an å lage det. :) Bare finn deg en oppskrift på en annen bærpai på nettet. Og de skogsbærene er kanskje litt syrlige? kanskje greit å bruke litt sukker eller vaniljesukker slik at dere kakemenneskene klarer å spise det da;)

Skrevet

Tusen takk for oppskrift! :-)

Jeg har desverre ikke kesam i hus og får ikke tak i heller nå, ellers ksulle jeg garantert ha prøvd denne! Er ikke mulig å bare ha en paibunn og så bærene rett oppå da? Det blir kanskje for surt? Vi har vaniljesaus vi kan ha over evt.

Skrevet

Ja, de er syrlige. Min mormor lager en kjempegod rabarbrapai som er ganske sur på smak i seg selv, men vi pleier å spise den rykende varm med kald vaniljesaus på, og det er knallgodt! Var noe slikt jeg tenkte på evt, men vet ikke om det vil funke like bra med skogsbær?

Skrevet

Nei, men du må prøve for å finne det ut vet du;)

Bruk en ok oppskrift på bunn og prøv deg fram! Det er jo sånn man lærer å lage god mat, ikke ved å følge oppskrifter slavisk.

Jeg syns skogsbær i syrlig pai + vaniljesaus over etterpå høres godt ut!

Annonse

Skrevet

Finn blåbærpai oppskrift på detsoteliv.no og bare bytt ut blåbærene med skogsbær. Blir sikkert kjempegodt!

Skrevet

Lag paibunn av butterdeig fra frysedisken og forstek i 15 min.

Avkjøl, ha i en pakke vaniljekrem, hel over skogsbær og gele laget med halv vannmengde :-)

Avkjøl geleen først, så stivner den knallfort nå du heller den over de frosne bærene :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...