Gå til innhold

noen som har barn med Ccam??

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

• 1 måned senere...

Vi fikk en jente sommeren 2006 som tilsynelatende var frisk. Rundt juletider ble hun innlagt sykehus med lungebetennelse og det var de fant ut at det var en CCAM i venstre lunge. 3 måneder etter den innleggelsen ble hun operert i Bergen. Operasjonen gikk veldig fint men det var selvfølgelig veldig tøft å gjennomgå for både henne og oss. Operasjonen tok 8 timer, men hun kom seg utrolig fort på beina igjen etter operasjonen. Nå i ettertid har vi hatt problemer med hyppige luftveisinfeksjoner som gjør at hun er syk 1 uke i mnd. Og at hun blir noen marathon løper er vel heller tvilsomt men det er den minste bekymringe.

Annonse

Uff, begge lunger. Det hørtes ikke kjekt ut. Hvor gammel er han nå da?

I forhold til barnehage er det en utfordring med all smitte hun drar på seg. Rådet fra legene her har vært å prøve å gjøre det beste ut av det og ikke nødvendigvis holde henne vekk fra barnehagen, men det har jo selvfølgelig i tider vært mye fravær. I tiden før operasjonen var vi stort sett isolert i 3 mnd. Hvordan behandler de Sindre nå?

han er 4mnd og klarer seg etter forholdene kjempe bra :D De behandler ikke Sindre, fordi de vet ikke helt hvordan de skal ta problemet. Akkurat nå tar de mange tester og prøver!!! sånn som ståe er nå iallefall skal han iallefall ikke begynne i bhg før han er 2 år. Syns det er vanskelig å ha et barn med en sykdom som det er så lite skrevet om!!!

• 3 måneder senere...

Hei!

Er gravid i uke 19, fikk for 2 dager siden beskjed om at lillejenta vår har CCAM, høyre lunge, nederste lungelapp. Flere (5-6) store væskefylte cyster ses tydelig på ultralyd. Vet veldig lite om dette, hun må mest sansynlig opereres innen 1 år etter fødsel. :/ Skal på kontroller hver 3-4 uke frem til fødselen.

Har du erfaring på området?

m.v.h. Renate og Espen

• 4 uker senere...
  • 3 år senere...

Hei.

Nå ser jeg at det er en stund siden det har vært noe aktivitet her, men jeg prøver allikevel. Vår lille snuppelure er blitt diagnostisert med lungesekvest/ccam (begge deler faktisk) i nedre venstre lungelapp. Dette ble oppdaget ved ordinær ultralyd, og vi har blitt fulgt opp ved St olav i trondheim. Alt har gått bra, og hun ble født til termin i desmber 2012. Etter CT ved 3 mnd alder som bekreftet diagnosen har vi fått tispunkt for operasjon (i juni 2013). Da er hun 6 mnd og jeg gruer meg så jeg snart ikke vet hvilken fot jeg skal stå på. Det er så vanskelig å få tak i informasjon om dette, så derfor henvender jeg meg her. Er det noen som har gått igjennom operasjon, og hvordan var dette (både under og etterpå)? Håper det har gått bra med alle dere som har postet inne her. Spennedne å hørt om hvordan dere har det i dag.

• 3 uker senere...

Hei Ragnhild.

Nå har det gått 4 år som du ser, å for mange år siden tok de tilbake diagnosen på Sindre. Så han har ikke det likevel, å de har fremdeles ikke funnet ut hva som feiler han!

Men Sindre har en venn som har ccam og som har operert. Det går kjempe fin med han nå. Han er en nydelig gutt på 4 år som går i barnehagen å lever som normalt!

Jeg veit også om en gutt som ble operert for 3 år siden tror jeg. Det går også veldig bra med han slik jeg har forstått det!

Masse lykke til med operasjonen!

Hilsen May

• 2 uker senere...

Annonse

Hei. Ser det er en stund siden di fleste har postet her, men skriver litt allikavell tilfelle noen ser dette og kunne tenkt seg kontakt. Jeg har siden Thea ble født prøvd å funnet flere i noenlunde samme situasjon som oss.men det er ikke lett ,da det er veldig lite skrevet om på nettet. Thea er tvilling og vi fant det tilfeldig ut ved fødsel at hun hadde ccam. Thea har d på begge lunger og kan ikke opereres. Thea er nå 15 månder og vi har ikke merket mye til sykdommen annet enn en lungebetennelse i vinter som ho var innlagt i fem uker.fikk etter dette en infeksjon.som di var lenge usikkre på om skulle opereres vekk en lapp eller ikke. dette var for risikabelt da thea har allt for lite friskt lungevev til at di turte gjøre d. vi var på jevnlig kontroller med rønken og plutselig ble infeksjonen borte.så d er kjempe bra.etter dette har hun holdt seg frisk ,bare vanlig forkjølelser. Er ikke så mye di kan gjøre når ho ikke kan operere. Så ho er til kontroller jevnlig og innimellom rønken og ct en gang i året. Ho er ellers ei blid og sprudlende jente som springer rundt:) vært koselig å bli kjent med andre i samme situasjon og dele erfaringer.

Hei May.

Så snilt av det å svare her. Så de tok tilbake diagnosen til Sindre. Har fulgt litt med dere på internett, men så ble det liksom borte. Men hvordan går det med Sindre? Så utrolig leit at de ikke finner ut av det! De to barna du nevtne ovenfor, som begge har gått igjennom operasjon. Har du noe kontakt med mammaene deres? Hadde det vært mulig å prøvd å hørt om de kanskje kunne ha lyst til å bli medlem i den gruppa som har blitt startet på facebook? Hadde vært så utrolig fint for meg (og andre i samme situasjon) å hatt noen "seniorer" der, som kan fortelle litt om hvordan operasjonen var, og hvordan det går nå i ettertid. Vi har en operasjon forestående i august, som vi både gruer å gleder oss til. Håper alt står bra til med dere!

Ragnhild

• 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...