Gå til innhold

ammeråd og barn som ikke sover om natten.

dona

Anbefalte innlegg

Noen som kan gi meg noen gode råd?. er 1.gangs og er hjemme nå første natten med min lille prins.

Problem 1 er at han absolutt ikke vil ligge i egen seng. Bare skriker selv nyammet og med ny bleie. Dette stopper så fort jeg tar han opp. Samme skjedde på sykehuset. Der følte jeg ikke at han kunne ligge å skrike fordi jeg delte rom med en. Derfor havnet han i sengen med meg. Vil helst at han skal ligge i egen seng pga krybbedød. Nå leste jeg at de ikke skal ligge å skrike i mer en 2-3 min før man tar opp og trøster. Hva gjør jeg? trenger søvn nå etter 6 slitsomme netter.

Problem 2 er at jeg har så såre brystvorter. Like før tårene triller. Har kjøpt krem på appoteket men føler vel ikke at det hjelper noe serlig. Brystene er også veldig fulle til tider. Kan jeg vekke han får å få tømt meg litt. Eller kjøpe brystpompe? Eller provoserer jeg til mer melkeproduksjon da?

Håper så indelig på svar. På forhånd takk.

Fortsetter under...

Hvis ikke du eller partneren røyker eller bruker medisiner som gjør deg sløv så er det bra for baby å sove sammen med deg i senga, la baby ha egen dyne og ligge i midten eller ha sprinkelsenga tett inntil senga di med den ene siden nede eller tatt bort. De kan ikke skjemmes bort og ofte finner baby puppen selv om natten så du knapt våkner.

Sårhet oppstår ofte fordi ungen ikke får riktig tak i puppen. Hele brystet skal inn i munnen, ikke bare vorten ytterst. Når ungen suger riktig kan du kjenne at kjevebeinet beveger seg fram og tilbake rytmisk. Kil baby på kinnet så h*n åpner munnen skikkelig, ta tak i brystet og "dytt" det inn i gapet og som regel får de riktig tak da. Er brystet veldig fullt kan det være vanskelig å få tak, derfor er det lurt med ei elektrisk pumpe (lettest å bruke, verd pengene!) Hvis du er veldig sår nå kan du pumpe ut og gi med kopp et par dager mens sårene gror. Smør litt morsmelk på brystvorten og la lufttørke flere ganger om dagen det hjelper groprosessen. Hvis du ikke finner ut av det MÅ du ta kontakt med ammehjelpen, søk på nettet eller telefonkatalogen i distriktet ditt. De kommer gjerne hjem og hjelper deg, evt. ta turen til fødepoliklinikken for videre hjelp. Det er litt vanskelig i starten men med litt hjelp klarer du det nok, ikke slit med det alene :)

Mange bra råd fra "dona", husker selv hvor vanskelig alt var i begynnelsen. Min lille gutt hadde også vanskelig for å få ordentlig tak og jeg fikk som tips av "BB på väg" (bor i Sverige) alá Ammehjelpen å skaffe en silikon"hinne" som man legger utenpå brystvorten. Den både beskytter litt så det ikke blir så sårt og kan hjelpe barnet å få et bedre tak. Jeg brukte den bare en kort stund til vi hadde fått til teknikken sånn nogenlunde uten, men vet noen som har brukt den lenge. Pumping kan også være å anbefale. Jeg hadde også min sønn i senga den første tiden og han fant puppen fint selv og jeg sov nesten sammenhengende. Passet så klart på at jeg lå på en sånn måte at jeg ikke kunne rulle mot ham (med armen rett ut eller bøyd albue over hans hode). For meg føltes det trygt og gikk bra.

Lykke til! Det blir snart bedre:-)

samsov med babyen du... klart den vil ligge nær deg.. den har jo ligget i en varm og lun mage i 9 mnd.. hjelper ikke bare med mat og bleie da.. den vil ha nærhet og varme...

Tro meg kos får de aldri nok av og de blir værdens beste mennesker av det også... (i forhold til å bli avvist)...

få ammehjelp.. er normalt å bli sår, men pass på riktig sugeteknikk.. melkemengden reguleres sånn at den passer, men det tar en uke eller to før alt er på plass... vær tolmodig og kooooooooos dæg!

Ikke stress med å få babyen til å sove i egen seng. Veldig mange nyfødte syns det blir for skummelt å sove i seng, husk hvor trangt han har ligget i magen din i 9 mnd. Plutselig er han ute i en kald og stor verden! Jeg samsov med jenta vår til hun var 5 mnd. Det er ingen fare for krybbedød dersom du og mannen din ikke røyker og ikke drikker alkohol mens han ligger sammen med dere. Er du redd for å legge deg over han eller noe sånt så har Drykid en ammemadrass med kanter du kan ha oppi senga. Gi han masse kroppskontakt og nærhet så blir han til slutt klar for å ligge alene.

Jeg hadde veldig såre brystvorter med nr 1. Men det ga seg etter 2 uker. Hvis gutten din suger riktig så vil dette gå over altså. Hør med helsesøster eller ammepoliklinikk dersom du lurer på noe. Du kan pumpe selv, men hvis du ikke vil øke produksjonen, så pumper du bare så du får bort det som gjør vondt hvis du skjønner.

Lykke til med gutten din!

Annonse

ser du har fått mange gode råd!

min anbefaling er også samsoving den første tiden. samsov heller med babyen enn mannen om han røyker. vi samsov alle tre selv om mannen røyker, men det anbefales ikke fra forskere. varte ikke lenge før begge mine foretrakk å ligge alene.

jeg hadde såre brystvorter med førstemann. han hadde nok feil teknikk, brytvortene sprakk og blødde, og det satte seg betennelse i de. pass ihvertfall på at du maserer ut eventuelle harde klumper i brystet mens han drikker eller mens du pumper eller melker ut for hånd. jeg har best erfaring med å håndmelke når det har satt seg klumper i. rull brystvorta litt mellom fingrene før du legger babyen til. da åpner du slusene, så slipper du at babyen tar de første verste takene. gjelder også ved pumping og håndmelking.

hvilken salve bruker du? jeg har dålrig erfaring med purelan som "alle" anbefaler. bruledin skal være bra. eller en kombinasjon av disse. hvis brystvortene sprekker, hjalp det ihvertfall med fucidin for meg. fås med resept.

med andremann var jeg superforsiktig og passet godt på puppene min. kjøpte meg plastskåler på apoteket med huller i, slik at brystvortene ikke var i berøring med bh en eller ammeinnelegget.ble litt søl, men bedre det enn at det skulle bli vondt. og luftet puppene etter hver amming.

bruk noen dager til kun å konsentrere deg om amming og riktig teknikk. ikke prioriter besøk og husarbeid de første dagen!

masse lykke til til deg og din lille gutt:)

• 3 uker senere...

Hei, ser du har fått mange goder råd, og ting har kanskje allerede gått seg til? Vi hadde også problemer med ammingen, men fikk god hjelp på sykehuset, og jeg ga meg ikke og spurte og spurte. Håper de fleste benytter seg av kyndig personal før de drar hjem! Vi endte opp med å bruke brystskjold, og det gikk som en drøm. Litt klomsete om natta når det var mørkt (fant den ikke) men etter få uker kunne vesla ta brystet selv. Jeg hadde ikke såre brystvorter en eneste dag, og fullammet til hun var 10 måneder, trappet ned fordi hun mistet interessen når jeg ble gravid igjen og ga oss helt ved 11 mnd.

Jeg støtter også rådene om samsoving. Kjøp og les alt du kan som Gro Nylander har skrevet, "Mamma for første gang" er helt herlig skrevet og har alle gode råd og tips. Anbefales! Husk at babyen din trenger nærhet, og pass på å gi ham det så mye du kan hvis du ikke vil samsove. KJøp (eller lag selv) bæresjal og knyt ham fast inntil deg og ha ham der så ofte du kan. Du sover selv godt i en god stol eller i sofaen med sjalet på! Og veldig kos for dere begge :)

Fortsatt lykke til!

• 3 uker senere...

Dersom du til tross for gode råd, eller pga andre forhold, ikke ønsker å samsove, så se om du kan ha sengen til babyen helt nærme din seng, så du lett kan berøre. Prøv også "swaddling", som er veldig populært bl.a i England og USA. Du kan google det på nettet og finne instruksjoner med bilder, men hovedprinsippet er at et teppe svøpes ganske tett rundt babyen. Teorien er at barnet er vant til å ligge tett i magen, og blir stressa når det blir mye rom rundt det, han veiver ut med armene etc (moro-refleksen het det kanskje?). Da vi begynte med svøping av vår baby rundt 4-5 ukers alderen (fikk tipset da), fikk vi en helt ny verden når det gjaldt soving. Hun sov mye bedre og lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...