Gå til innhold

Hjelp!!! Jeg skal bake marsipankake...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo har bursdag på mandag og det eneste han ønsker seg er en hjemmelaget marsipankake. Lagde det i fjor og, men da fikk jeg ikke til kremen og måtte bruke syltetøy :/

Har DU en skikkelig god oppskrift? Eller link til en skikkelig god oppskrift? Trenger ikke å være veldig enkel, men husk at jeg ikke baker fra bunnen av til vanlig! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.festkaker.no/oppskrifter/category-recipes/fyll

fant denne,men jeg har ikke vært inne å sett på de forskjellige oppskriftene asså :-))

lykke til,det går sikkert så bra så,bare pass på at det ikke er varmt i rommet du står i når du skal piske krem,da skiller den seg fort,og den skal helst stå kaldt hele tiden,når du fyller litt krem på kaka,setter du bollen i kjøleskapet igjen,mens du smører ut kremen på kaka.

Skrevet

Takk for tipset om kremen! Hvorfor skal det være så vanskelig?? hehe.

Men jeg kan ikke finne noen oppskrift på marsipankaker på den siden.

Skrevet

Denne blir god, men er veldig enkel og har noen snarveier:)

Trenger:

3-delt kakebunn

frosne jordbær eller bringebær (eller ferdigkjøpt syltetøy)

en slik stor kartong med kremfløte

sukker

valnøtter

banan

en marsipanpølse (eller ferdiglokk)

ferdig vaniljekrem

det du vil pynte med oppå kaka

litt hvetemel

litt melk

1. pisk kremfløten med bittelitt sukker, viktig at det ikke blir for søtt.

2. tin bærene og kjør de i blender med litt melis til passe søt/syrlig smak. går an å bruke vanlig syltetøy og, men jeg syns dette er best:)

3. skjær opp bananen i skiver.

4. hakk valnøtter

5. rør opp vaniljekremen

Legg nederste del av kakebunnen på et fat. Fukt litt med melk, ha på syltetøy, vaniljekrem, krem, banan og valnøtter.

Legg på det mellomste lokket, gjør likt på dette, men uten vaniljekrem.

Legg på topplokket med den mørke stekesiden ned (så skinner det ikke så lett gjennom marsipanen). Dekk hele kaka til med et tynt lag krem.

Kjevle marsipanlokket med hvetemel på benken (eller kjøp et fediglokk om du vil) og legg det på kaka. Strekk i marsipanen for å få lokket pent rundt hele kaken (så det ikke blir folder). Pynt med det du måtte ønske. Ferdig:)

Skrevet

Eg bruker oppskrift på vanleg sukkerbund.

Til fyll så bruker eg piska krem med bringebærsyltetøy og banan lagvis.

Deler sukkerbunden i 2 deler så det blir dobbel lag med bringebærkrem.

Ellers dynker ein alle dei 3 lagene til sukkerbunden med melk. Kaka blir mykje meir saftigare og ikkje så tørr som dei ofte er. OBS...dynk bunndelene etterkvart du du legger dei på kakefatet og ellers oppå kaka.

Pass på at du ikkje pisker kremfløyten for mykje, for da blir den til smør.

Marsipankake er som å lage ei bløtekake berre at ein har eit marsipanlokk over det. Det finnes ferdiglaga marsipanlokk som ein får kjøpt i handelen viss ein ikkje kjevler det ut sjølv.

Skrevet

Å, der var det jo mange! Tusen takk :)

Skrevet

du finner nok hele oppskrifter på marsipankake der inne,men jeg fant bare en side som er mange forskjellige fyll oppskrifter.

og de ferdig kakebunnene synes jeg er helt ok å bruke, hvis ikke du vil det,så var det før en oppskrift bak på potetmelspakka,en oppskrift til kakebunn...er usikker på om det er det nå men...

Skrevet

Takk for fine oppskrifter. Tror jeg må tenke litt på hvor komplisert jeg vil gjøre det for meg selv før jeg bestemmer meg :)

Skrevet

Bløtkake blir bedre av å stå, lag gjerne dagen i forveien.

Sukkerbrød:

5 Egg

150 g Sukker

150 g Hvetemel

1 ts Bakepulver

Pisk egg og sukker til eggedosis, den er passe pisket når du kan skrive tre bokstaver f.eks ole i eggedosisen og de blir stående litt. Vend forsiktig inn mel og bakepulver. Dette er ikke en veldig stor oppskrift, husker ikke målet på formen men vanlig rund springform. Hvis du trenger større kake er det 30 g mel og sukker pr egg.

Dynk med melk, fruktsaft o.l

Pleier å bruke ca 3 spiseskjeer pr del til å dynke tror jeg...

Smør syltetøy/strø frukt, fyll krem, nytt lag...Aprikos, bringebær/banan eller jordbær syns jeg er godt. Du kan også blande ferdigkjøpt vaniljekrem og blande med krem-blir fort søtt så trenger egentlig ikke sukker i kremen da...

Tips til marsipan: Bruk hvetemel til å kjevle ut marsipanen(høres merklig ut men funker så bra!!!) Hvis du er redd for at marsipanen skal svette, kan du piske en liten porsjon krem uten sukker og bre over utsiden av kaken(sukker får marsipanen til å svette). Det er enklere enn det høres ut. Bruk formen som mal hvis du er usikker på hvor stort lokket må være.

Legg lokket over kaken og legg marsipanen inntil kaken til med hånden. (går greit å løfte og dra litt) Dette er faktisk enklere enn det høres ut!!!

Pynt med kremdotter med bær på eller ferdig kjøpt pynt e.t.c

Jeg er ingen erfaren baker, men disse tipsene har reddet meg...

Lykke til!

Skrevet

jeg lager vanlig sukkerbrød, men anbefaler da en oppskrift med potetmel, da blir den saftigere.

Mammas tips er å bruke ei 1/2 spiseskje med kokende vann pr. egg når du pisker eggedosis. da får du en kjempestor og luftig start og resultatet har bedre sjanse til å lykkes. når du tat ut formen, snu den på rista, så er det mindre sjanse for at den synker ned på midten.

del bunnen i tre.

jeg kjører jordbær syltetøet med stavmikseren, liker ikke klumpene...

smører et godt lag på bunnen, krem oppå og ny bunn.

ikke bruk sukker i kremen du skal smøre under marsipanen, da vil den begynne å svette!!

bruk Landlord sin eller annen "billig" den er lettere å kjevle enn odense. bruk hvetemel eller maizena når du kjevler, ikke melis,da kleber den bare mer.

Skrevet

Et tips er å lage kakebunnen dagen før, og så fryse den. Så ta den opp og la den tine litt før du deler den i 3. da er det myye lettere å dele kaken:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...