birma og tredjemann Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Hei Er det noen som vet hvordan det er på Haukeland nå etter at de har lagt ned pasienthotellet og fjernet familierommene på Storken? Tenker på hvordan det er med romdeling og om det virker som om det er veldig press på de plassene som er der? Er liksom ikke så veldig gira på å havne på flermannsrom og håper at det er ekstremt få fødsler når vi kommer inn sånn at vi får et rom for oss selv... Men...juli er vel tradisjonelt høysesong for fødsler så det er vel ikke lurt å håper for mye....
Lykkelig g~g~j Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 ja det er nok ikke flust av rom ledige på sommerstid nei, sikkert nedbemannet så d holder ( jeg fikk høre at på storken er det 2mannsrom og på føden er d 4mannsrom! GRØSS! Syntes d er kjempetrist at pappaen ikke kan få være der hvertfall en natt! De har jo vært med på en heavy opplevelse de også .. så virker så tomt å bli sendt hjem! SÆRLIG om man er 1.gangs. Jeg blir helt dårlig av tanken på å ligge på rom med andre rett etter fødselen, tenk om man selv får en baby som sover hele 1.natten mens de 3 andres barn på rommet er dem som holder deg våken.. huff!! nei her blir d kjapt inn og rett ut igjen for min del! Vil heller hjem til min egen seng enn å flytte inn i kollektiv for noen dager Jepz.. er negativ jeg.. og mener hvert for av d,. syns d er heelt latterlig!!!
erteposen + 4 Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Jeg har flere venninner som har fått barn etter omleggingen, og alle er fornøyde. En med ks, en med komplikasjoner og tre normale fødsler. Det var jo ikke akkurat flertallet som fikk ha far der og ha alenerom, så for de fleste vil jo ikke forskjellen være så stor. De som trenger alenerom av medisinske årsaker får det, resten av oss kan reise hjem tidligere om vi er friske. Pappa kan være der hele dagen, men ikke på rommet og der er de strenge. Ingen vil jo at andre sin mann skal henge på rommet.
Strandnelliken Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 Jeg har hatt to ks, og begge gangene har jeg lagt på rom med andre. Og begge gangene synes jeg at jeg har hatt fine barselsopplevelser. Og har vært innlagt i henholsdsvis 6 og 4 døgn.... Jeg skal ha nytt ks på Haukeland, og gleder meg til det! Og ja, jeg synes du er negativ (og kanskje litt bortskjemt?) Med en slik negativ holdning, så blir sikkert barseloppholdet likeså. Så, tenk positivt, det meste blir bedre da!
Lykkelig g~g~j Skrevet 20. juni 2009 #5 Skrevet 20. juni 2009 jepp, jeg vet jeg er negativ, men definitivt ikke bortskjemt!!! Jeg må da vel få lov å syntes at d er for gale at vi må gå over til en slik ordning uten d gjør meg bortskjemt! Grunnen til at jeg syntes dette er håpløst er jo som til og med legen min sier "de første døgnene er viktig for å skape en kontakt mellom mor, barn og far".. jeg har selv en liten en som ikke er fylt 2 år enda når babyen kommer! En aktiv kar! Å få lov å ha et døgn sammen på sykehus i "trygge" omgivelser sammen med pappaen og babyen burde vært en rett. Helt greit om d kun blir for en natt, men jeg personlig mener det er dårlig at pappaen må reise hjem etter å ha vært med på en fødsel. "sånn... nå er ungen ute.. hade pappa, reis hjem..." men d er typisk bim dette, med en gang man har meningen hvor man "krever" noe så er man borskjemt! ... Kan jo hende at barsel med andre mødre er fint - men jeg ønsker ikke dette! Og reiser dermed hjem så snart babyen er ute!!
erteposen + 4 Skrevet 20. juni 2009 #6 Skrevet 20. juni 2009 Jeg tror ikke nødvendigvis det er typisk bim at noen reagerer på den typen utsagn. Det har vært urolig mye negativt om kk pga. kutt, og det er mye som ikke er godt begrunnet. Det er jo andre ting som er mye vikigere enn at far kan være der første natten, og kanskje det er greit å fokusere litt på det? Den viktigeste kontakten de første døgnene er jo mellom mor og barn, det er det som er de livsviktige kontakten. Jeg ville selv lagt til far fordi jeg er politisk korrekt, men jeg har aldri hørt noen faglig begrunnelse for at far må være der de første 1-2 døgnene for barnets del. Men det kan jo være rykende ny forskning jeg har gått glipp av:)
Gjest Skrevet 20. juni 2009 #7 Skrevet 20. juni 2009 Jeg jobber med å tvinge meg selv til å ha en positiv holdning til kuttene, men jeg sliter veldig med det. Da jeg fødte min første måtte jeg på barnsel fordi jeg hadde svk.forgiftning, og da havnet jeg på tomannsrom. For meg ødla dette fullstendig hele de første dagene sammen med babyen min. Jeg var fortsatt i sjokk etter fødselen, redd og usikker, hun jeg delte rom med sa aldri noe og om natten enten hylte ungen hennes eller hun snorket så det hørtes i hele gangen. Jeg sov omtrent 1-2 timer natten etter jeg fødte og ble bare mer og mer utslitt og nedenfor og utviklet faktisk fødselsdeprisjon. Jeg tror mye av det kan skyldes på den dårlig oppfølgingen etter fødselen hvor jeg følte meg helt forlatt, fikk ikke reise hjem (man må bli når man har hatt svk.forgiftning), fikk ikke sove om natten pga hun jeg delte rom med osv. Med de to andre barna fikk vi familirom på henholdsvis Storken (med nr 2) og barselloftet (med nr 3). Opplevelsene ble noe helt annet. Jeg fikk hvilt meg og slappet av og kost meg med babyen. Pappaen var jo ikke der hele tiden, han måtte jo ta seg litt av de andre barna også, men det var til god hjelp for meg å ha ham der på natten siden jeg hadde store bekkensmerter. Nå blir det å dele rom igjen vil jeg tro, og jeg gruer meg. Skjønner jo at det vil bli litt anderledes denne gangen siden jeg er erfaren og trygg nå i forhold til første gang, så jeg prøver desperat å tenke positivt, at det sikkert kan bli koselig om jeg er heldig å få en hyggelig kvinne å dele rom med osv, men grue meg gjør jeg like fullt. Ikke minst fordi jeg av erfaring vet jeg kommer til å ha store bekkensmerter første 2 døgnene og dermed slite med å ta meg av babyen hele alene hele tiden, men det får jo bare gå det også. Missunner veldig de som kan reise hjem med en gang, men pga lang reisevei kan vi ikke dra før etter 3 dager pga føllings-prøven som de må ta av babyen. Vi har ikke JM tjeneste der vi bor og å drasse med seg en timer gammel baby i 1,5 time og så igjen en 3 dager gammel baby 2-3 timer i bilen er uaktuelt. Så ja, vi er flere som er veldig negative ihvertfall. Godt mulig det fleste takler vanlig barsel og å dele rom, men jeg er vel bortskjemt og føl jeg da, for jeg takler det bare ikke, det ødlegger veldig mye for meg å måtte dele rom med en ukjent samtidig som jeg skal ta meg av en ny baby alene når jeg har mye smerter.
litenjente-litengutt Skrevet 20. juni 2009 #8 Skrevet 20. juni 2009 Jeg er helt enig i noen av innleggene her at det må være lov og være skuffet og syntes de nye "reglene" på KK er kjipe. Etter forrige fødsel som var for 1 og et halvt år siden så dro vi direkte bort på barselloftet,altså jeg,babyen og pappaen...vi var der i 2 dager og jeg syntes virkelig det var godt og ha et eget rom og ikke minst ha samboeren der hele tiden. Denne gangen er vi selvfølgelig mer erfaren,men det betyr ikke at jeg ikke vil at samboeren min skal få oppleve og være med babyen like mye som meg de første dagene! KK fungerte jo kjempe fint slik som det var før disse kuttene....men det er altså pga det økonomiske at KK måtte gjøre disse endringene...og det synes jeg er feil. Jeg synes ikke det er riktig og sette en pris på hva som er riktig i forhold til behandling og oppfølging etterpå. Det er synd at far sin rolle etter fødselen er blitt en pris som er for dyr for Helse Norge!!!!! Og ja,jeg vet at det finnes land hvor de ikke har det helse systemet som vi har og at vi i bunn og grunn har det vannvittig godt her i norge. Men allikevel så synes jeg ikke at KK skal være en fødeklinikk som plutselig er blitt skjøvet 30-40 år tilbake i tid med tanke på fars rolle i dagene etter fødsel! Så er jo det så mye snakk om at far er viktig for barnet osv...men han får jo ikke engang lov og være der like etter fødsel! Og det er ikke det samme og sitte på gangen hvor "alle" andre er og få se og kose med sitt eget barn og sin samboer! Så nå håper jeg virkelig at fødselen min går like fint som forrige gang...for da drar jeg hjem 6 timer etter fødsel. Selvom jeg helst ville ha vært på barselloftet slik som sist! Jeg hadde en venninne som fødte på KK forrige helg og da valgte de og dra hjem 6 timer etter fødsel, i følge henne måtte de være der 6 timer til obs før de fikk dra hjem. Hun hadde en "lett" fødsel uten komplikasjoner og var andregangs, så for henne var det og dra hjem det beste valget. Men hun hadde ikke valgt det hvis det fortsatt hadde vært barselloftet. Huff...håpe håpe på at neste fødsel ikke byr på komplikasjoner...jeg ønsker ikke å dele rom med noen etter fødsel...jeg er vel kjempe EGO da,men sånn er det! Jeg har kun lyst og konsentrere meg om baby og samboer etter fødsel!
nesten30 Skrevet 20. juni 2009 #9 Skrevet 20. juni 2009 Jeg er 1. gangs og har bestemt meg for at min fødsels og barselopplevelse skal bli fin. Min første tid med barnet mitt skal ikke politikerne få ødelegge!!! Ja, jeg synes det er kjempetrist at pappaen ikke får være der, men det er ikke noe jeg kan gjøre med det, dessverre. Eneste måten å gjøre noe med det er å bruke stemmeretten til høsten og stemme på noen som fører en mer fornuftig helsepolitikk!! Det kan kanskje hjelpe oss når vårt neste barn kommer.
Lykkelig g~g~j Skrevet 20. juni 2009 #10 Skrevet 20. juni 2009 personlig syntes jeg det blir litt rart å si at "hvorfor pappaen skal være der, og at kontakten mellom mor og barn er den viktigste!".. jeg mener det MINST er like viktig at pappaen kommer på banen med en gang for at han også skal få være med helt fra starten av!... Så d er jeg ikke enig i! Erfaringsmessig fra venner av meg som nylig har født på kk så har d ikke akkurat vært kamp om å hjelpe til for den nybakte mor, og d særlig om d er barn nr 2. Skjønner godt at d blir hektisk for jordmødrene og de andre ansatte når d blir flere fødende og færre på jobb,.. Jeg har ikke bestemt meg for at min barseltid skal bli negativ på sykehuset, jeg har rett og slett bare bestemt meg for at jeg ikke vil bo sammen med noen andre, - da vil jeg heller hjem så snart jeg kan! ... man kan si d man vil om at det kan være hyggelig osv osv.. men selv var jeg godt sliten etter sist fødsel og syntes bare d å ha besøk var nok! Orker ikke å bo med andre de første døgnene... dette er min personlige mening og kommer til å følge den så lenge jeg har mulighet å dra hjem. Ser ikke hensikten med å hvile ut på sykehuset i et bokollektiv når jeg heller kan sende barn på overnatting hos besteforeldre og dermed ha hus og mann for meg selv første natten hjemme i stedenfor! jeg får ikke gjort noe med slik de har d på kk, men jeg får gjort noe med hva jeg selv ønkser )
akon- 09baby Skrevet 20. juni 2009 #11 Skrevet 20. juni 2009 hei! Når man spør så får man tåle å få forskjellig svar... det mener nå jeg.. Er enig med Mammalure, det er ikke så gale som mange skal ha det til. Har nettopp vært på kk, og det er 2mannsrom det er mest av. kun to rom som det er plass til 4 på, og da skal det være stappa!! først legges en på hvert rom, så to, og så evt nr 3 og fire inn. Er jo ikke noe å gjøre med at mange føder samtidig. Og det der med at de første dagene er så viktig for å bli kjent... HA!!! alt er jo bare rør de dagene. Å bli kjent tar uker og mnd!! Det skjer når man kommer hjem til seg selv, og lager egne rutiner på ting, ikke når man er på sykehus og følger ting og tang som skjer der. Så jeg synes hele debatten om at det er så ille å ikke kunne være sammen er utdatert og kjedelig. Før var det urettferdig når noen heldige fikk hotellplass, nå er det likt for alle. Mitt tips til alle barseldamer er å hvile hvile hvile. Ikke ha besøk mer enn noen minutter! Ta det når du er hjemme, og hodet er mer på plass igjen.
litenjente-litengutt Skrevet 20. juni 2009 #12 Skrevet 20. juni 2009 Jeg synes selvsagt det er fint for de som føler at de nye reglene på KK er OK. MEN jeg føler ikke det for meg personlig. For meg personlig så synes jeg det er utrolig kjipt at ikke samboer skal få være sammen med meg og barnet det første døgnet. Det synes samboeren min og. Derfor velger vi og dra hjem like etter fødsel,hvis det lar seg gjøre! Jeg har ikke lyst og bo på rom med en annen dame like etter fødsel,sånn er det bare og sånn føler jeg det.
Gjest Skrevet 21. juni 2009 #13 Skrevet 21. juni 2009 Jeg fødte nylig på KK og valgte å reise hjem så snart jeg kunne grunnet situasjonen på barsel. Jeg hadde en fin fødselsopplevelse og ville ikke få denne ødelagt av et dårlig barselopphold. Om oppfølgingen hadde vært annerledes på KK hadde jeg ønsket å bli der da jeg egentlig trenger mye oppfølging etter et svært vanskelig og utmattende svangeskap. På "fødesiden" var det veldig bra og det skal KK ha skryt for, (eller ikke ledelsen der, men de som jobber der og gjør en fantastisk jobb under de forholdene de jobber under) På barselsiden var det i mine øyne veldig dårlig.
Strandnelliken Skrevet 21. juni 2009 #14 Skrevet 21. juni 2009 Det er vel ingen som synes det ok med nedskjæringer på kk, og at tilbudet blir dårligere for barselkvinner og fedre. At tilbudet er redusert er et faktum, og det er lite man kan gjøre med det. Å være negativ og tenke mye på at barnefar ikke får overnatte osv. tror jeg bare vil være med på å ødelegge den første barseltiden. Som tidligere sagt har jeg to barselopphold bak meg der jeg har lagt på tomannsrom, og der det har fungert greit. Så det trenger ikke nødvendigvis bli helt pyton. Dersom man prøver å være positivt innstilt på forhånd, så tror jeg sjansane er større for at en kan sitte igjen med en positiv opplevelse av barseloppholdet.
prinsnummer3 Skrevet 22. juni 2009 #15 Skrevet 22. juni 2009 Jeg har født både på Barsel og Storken på Haukeland, og er gravid for tredje gang. Jeg er så i mot disse nedskjæringene på Haukeland, etter min mening er det å gå 50 år tilbake i tid,og frata far en haug med rettighter. 10 uker permisjon skal far ha rett på, men får ikke være tilstede første døgnet. Det er direkte diskriminering. Denne gangen skal jeg føde på Voss, har vært på omvisning, og der har de ikke de fineste fødestuene og familierommene, men de har plenty av tid og omtanke for HELE den nybakte familien. Er det noen som syns jeg er bortskjemt, så må jeg si at det driter jeg i. Det er helt indivduelt hva en kvinne føler forran, under og etter en fødsel, og i 2009 er det midler i hopetall for å møte de fleste krav. Det er vell også like viktig for barnet å bli kjent med pappa, er det ikke likestilling vi har skreket etter i åresvis???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå