Gå til innhold

Råd? Valget mellom Pest eller Kolera.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i uke 36, hun ligger godt plantet med rumpa godt nede i bekkenet. Skal på sykehuset om en uke og vet at jeg vil få spørsmål om jeg ønsker KS. Jeg må ærlig innrømme at en setefødsel skremmer vannet av meg, mange komplikasjoner som kan oppstå samtidig som jeg tenker på muligheten for å revne herfra og til evigheten. Men vet vel også at en naturlig fødsel er det beste for barnet og til en viss grad også for meg når det gjelder å komme seg på beina igjen.

KS...er redd for å bli skjært i, har dårlig grohud og vil derfor få et stygt arr, har lest skrekkhistorier om de som aldri får en pen, normal mage igjen, må gå med smerter i flere uker da den lille trenger meg som mest. Hva er best?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stod i samme situasjon i 2006, utenom det at vi IKKE fikk noe valg. På det sykehuset vi fødte ville de ikke se på KS som noe alternativ. Dermed skulle vi føde i sete.. Nå snudde ungen seg siste uka før fødsel helt av seg selv da.. så ble bare vanlig fødsel på meg.

Om jeg hadde fått valget tror jeg kanskje jeg hadde valgt setefødsel uansett.

Jeg har litt skrekk for KS egentlig, ikke noe jeg ønsker.

Men du, er du førstegangs? eller flergangs? Barnet kan fremdeles snu seg vet du, spesielt om du er flergangs sier de at det er stor sannsynlighet for at barnet snur seg frem til rett før fødsel.

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende. Jormor mente at i det store og hele ville valget være mitt. Kan selvfølgelig være at det ikke er teknisk mulig med setefødsel, da har jeg jo ikke no valg, Håper selvsagt at hun skal snu seg, men hun har iallfall ligget slik siden uke 28. Jeg er også så veldig redd for keisersnitt.. :(

Skrevet

Er sykehuset ditt gode på setefødsel? Har de mange slike i løpet av et år?

Heldig at du har valget:) Misunner deg jo det. Er ikke noe særlig å bli tvunget inn i det ene eller det andre.

Når skal du vektestimere ungen + måle bekkenet ditt da? Og når må de ha beskjed?

Skrevet

Det vet jeg ikke, vet at de har en god fødeavdeling..men så er det jo sommer når det hele skal skje, vet ikke hvordan besetningen er da.. Estimering om en uke, bekkenet noen dager senere. Mere vet jeg ikke, men det er jo ikke så mange ukene å gjøre det på. Trøsten er iallefall at det ikke blir en overtidsunge, det har jeg blitt lovet. :)

Skrevet

Hva med deg da, ligger den lille riktig denne gangen? :)

Skrevet

Blir spennende å se om du kan føde i sete eller må ta ks da:)

Min ligger foreløpig med hodet ned. Men er bare 35+4 enda da. Forrige gang snudde han seg i løpet av uken 39+... Og da var jeg førstegangs til og med. Håper ikke hun her tuller seg, men ligger riktig vei hele tiden. :)

Skrevet

Kan trøste meg med det at ungen skal ut, på den ene eller andre måten..og at andre har overlevd det før meg ;)

Du må ha lykke til i ukene som kommer, sikker på at hun vil være snill jente. :)

Skrevet

Ja, vi får se.

Jeg gruet meg hvertfall sist da vi måtte ha setefødsel. Men de vet visst hva de gjør på, de følger ekstra godt opp under fødsel ved seteleie vet du. Så om du må det, så syns jeg ikke du skal bekymre deg for mye. Bare be om masse informasjon og spør masse. :) Lykke til!

Skrevet

Prøv akupunktur. Ei som driver med dette, har god erfaring med å snu babyer ved hjelp av akupunktur. Verdt et forsøk kanskje ?

Skrevet

Håper virkelig for din skyld at barnet snur på seg!!! Ikke en enkel situasjon og være i for deg.

Hadde jeg vært i deg hadde jeg ikke vært i tvil, jeg ville hatt keisersnitt.

Min søster er født setefødsel, så jeg orker ikke tanken på at som kan skje med barnet mitt under en setefødsel (min søster fikk lettere hjerne skader, noe de nettopp har fastslått etter over 20 år).

NEI jeg ville gått for KS selv om det er skremmende bare for og være helt trygg på at barnet mitt har det bra...

Skrevet

Ja, kanskje burde jeg prøve akupunktur også. Har stått i "vaskekjerringstilling"(kjerringråd) i noen uker nå, mens min kjære har trykket på punkter på lilletærne. Det må se så sinnsykt lite smart ut.. :D

Hjerneskade er jo noe av det værste som kan skje da. Regner de med at det var pga. oksygenmangel?

Skrevet

Det er enorm forskjell på setefødsler i dag og de for mange år siden. Oksygenmangel er det de frykter mest for barn som ligger i andre leier enn hode, men i dag følger en med barnet med ul og har ekstra personale på plass. Frykter de for at barnet eller mor ikke har det bra tar de et hasteks, og det blir du forberedt på at er noe en alltid er åpen for når en har faktorer i en fødsel som kan være en risiko.

Jeg hadde det de kaller katastrofesnitt sist, og etter en del komplikasjoner har jeg en frisk gutt på 4 år. Det er voldsomt å oppleve og ting skjer raskt, men det var ikke en så skremmende opplevelse. Setefødsler er noe av det personalet på et sykehus virkelig liker, morbid nok, og du blir godt tatt vare på om du velger fødsel. Jeg kjenner flere som har født første barn i sete og alle har hatt en positiv fødselsopplevelse, og går det ikke er ks alltid et alternativ.

Jeg har fått velge mellom ks og fødsel denne gangen, og om alt ligger til rette for fødsel prøver jeg det først. På Haukeland, der jeg skal føde, har de beredskap og kjempe dyktige fagfolk som jeg stoler på skal ta de rette avgjørslene om tvillingene ikke har det bra i magen.

Skrevet

jeg har lest en del om dette, og jeg hadde definitivt valgt KS. under står argumentene som hadde styrt mitt valg :)

norge er jo omtrent det eneste (vestlige) landet hvor man fremdeles får lov til å velge setefødsel!!

av de som har fått målt bekken og baby og som er "gode" kandidater til setefødsel, så ender allikevel en TREDJEDEL av disse fødslene i hastekeisersnitt. da ville jeg heller ha gått for et godt planlagt keisersnitt.

komplikasjonene med setefødsler synes jeg er ganske skremmende, selv om de mest alvorlige også er sjeldnere. hjerneskade, død, ....

KS er jo veldig trygt for barnet, men mer komplikasjoner for mor. i tillegg så kan en få litt startproblemer med f.eks. amming. men selv om dette er vanligere enn komplikasjonene ved setefødsel, så mener jeg de nesten blir ubetydelige når sammenlignet med hjerneskade, død, osv.

hastekeisersnitt er heller ikke noe å trakte etter, og velger en setefødsel så bør en jo være klar over at en da "velger" 30% haste KS...

lykke til uansett hva du velger! :)

Skrevet

har heldigvis ikke vært i samme situasjon selv, men jeg har ei veninne som var i samme situasjon. da ble det oppdaget seteleie under fødsel, og babyen kom naturlig ut. veninna mi ble livredd og bare gråt o.l, men i ettertid sier hun at det ikke var så ille. hun fikk bedøvelse i underlivet, og kjente ikke noe annet enn at det presset på. så med henne gikk det heldigvis veldig fint, revnet ikke eller noenting. babyen hennes kom 3 uker for tidlig, og var veldig liten da, bare 2800g, noe som også hadde litt å si selvfølgelig.

uansett så er det jo din avgjørelse, du må kjenne etter hva som føles mest riktig for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...