nayna_ Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Hei! Jeg lurer på om dere har lagt babyen deres på eget rom? Hvor gammel var han/hun? Hvorfor? Og hvordan har det gått?? Min vesle snupp er 3mnd, og har begynt å våkne annenhver time hele natten, hver eneste natt.. Hun er av og til sulten hele tiden, andre ganger er hun bare urolig og selskapssyk. Jeg kjenner det begynner å tære litt på meg, men jeg er så tålmodig at jeg klarer det nok en god stund til... Men er vesla jeg tenker på, kan umulig være noe særlig for henne å få så lite sammenhengende søvn... Fått tips av folk rundt meg at hun kanskje er klar for å sove på eget rom, men jeg vet ikke helt hvordan jeg er i forhold til det.. Rommet til vesla ligger rett ovenfor vårt, så vi kan jo ha døra oppe og fortsatt høre henne. Men jeg syns hun fortsatt er veldig liten, og jeg er livredd for å ikke høre hvis det skulle skje noe... Er jeg helt tullete? Er det for tidlig? Eller er det kanskje mer mettende måltid på kvelden hun trenger? Jeg fullammer og har tenkt å prøve på det en stund til, med mindre det er mer mat hun trenger da.. Er førstegangs, så er veldig interessert i å høre hvordan dere gjør det På forhånd, takk for synspunkter
Sunnybeach4gull :) Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Heya! Da lillegutt va nån uker, tenkte æ at æ sku legge han på eget rom da han va rundt 3 mnd :-P Nu e han straks 7,5 å sover enda på våres rom, å siste deln av natta i armkroken min :-P Men mann min har vært borte snart 4 mnd istrekk, så e nåkk derfor også at han ikke e blidd fløtta, for æ syns d e så godt å ha han nært mæ :-) Men han sovne aleina i si seng å sover dær til nattmåltide som han har mellom midnatt og halv 3, så ser egentlig ikke anna enn fordela me d foreløbig ;-) men ska pusse opp rommet hans til uka, så regne me han blir fløtta nu snart :-P
Sunnybeach4gull :) Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Når d gjelde d at ho våkne så mye nu, e veldig vanlig rundt 3-4 mnds aldern, særlig om dm e aktiv og stor ;-) Gutten min spiste 150 ml mme annahver time da han va 3 mnd, å han sov svært dårlig fordi han va sulten hele tia :-/ Så vi bynnte me velling fra flaska da han va 3,5 mnd, d gjore ikke underverka, men allikavell kunne han sove 3-4 tima før han trengte mat :-) Helt til han va 5 mnd spiste han flere måltid, men de siste 2 mnd har han spist bare 1 gang om natta ;-)
blomstre Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 Heisann Du er ikke tullete som er engstelig for ikke å høre jenta di. Det er heller ikke for tidlig å flytte henne. Hver enkelt familie må i grunnen bare velge den løsningen som totalt sett blir best for dem :-) Eldste jenta hadde jeg på samme rom helt til hun sluttet å amme om natten og tidlig morgen. Både hun og jeg sov godt og jeg syntes det var enklerst å ha henne nært. Hennes rom var litt unna, så det føltes også tryggest. Var alene med ansvaret den gang. Minste jenta ble flyttet på eget rom ved 4 mnd. Hun drev da og styrete litt om natta uten at hun trengte å taes opp. Jeg sov fint igjennom dette, men pappan våkna hver gang og slet med å få sove igjen. Ettersom hun ikke spiste om natta lenger (og jeg uansett måtte helt ned på kjøkkenet å hente flaska....) så ble det ikke mer upraktisk å ha henne litt unna. I tillegg ligger hun vegg-i-vegg med oss, og vi hører henne fint når det virkelig gjelder så vi føler oss trygge. Etter at hun ble operert ved 6 mnd flyttet vi henne midlertidig inn til oss igjen da det føltes tryggere akkurat da. Så her har det blitt forskjellige løsninger avhengig av barnet :-)
Gjest Skrevet 19. juni 2009 #5 Skrevet 19. juni 2009 Hei Datteren min på 6 mnd sover på eget rom, det har hun gjort siden hun var ca 8 uker. Vi forstyrret søvnen til hverandre. Jeg våknet av den minste lille lyd hun lagde, og hun våknet av det minste lille lyd jeg eller pappa'n lagde. Hun sov sammen med meg i sengen til hun var 4 uker, fra hun var 6 uker sov hun i egen seng på rommet vårt (hun sluttet å spise på natten da hun var ca 6 uker), så da hun var 8 uker flyttet vi henne på eget rom. Rommet hennes er vegg i vegg med vårt, så jeg hører henne godt. De første nettene var tøffe for meg... Jeg sov nesten ingenting og var inne å sjekket henne tusen ganger. Hadde babycallen på i tillegg til å ha begge dørne åpne, men fant fort ut at det var unødvendig. (Det tar en stund før babycallen reagerer, så jeg var inne på rommet hennes før det var lyd i babycallen ) HUN sov mye mye bedre, å etterhvert klarte jeg å slappe av og sove godt jeg også. Hun spiser i 5-6 tiden på morgene, å etter det måltidet tar jeg henne over i min seng og vi smådupper og koser oss til vi står opp i 8-9 tiden Så for OSS var det det rette å legge henne på eget rom så tidlig. Vær klar over at det kan ta noen netter før du vil merke forskjell, kan jo være at hun må venne seg til det nye rommet før hun klarer å finne roen der. Men jeg har hørt at jo yngre de er jo enklere er det å flytte dem
Lemonia Skrevet 19. juni 2009 #6 Skrevet 19. juni 2009 Gutten vår er 6½ måned og har sovet på eget rom siden han var 5 mnd. Han har forøvrig aldri sovet i vår seng, fra dag 1 har han sovet i sin egen seng. Det var ingenting spesielt som førte til at han ble flyttet på eget rom, vi syntes bare det ville være mer praktisk for da trenger vi ikke være så stille på soverommet vårt. Rommet hans er tvers over gangen fra vårt, døren hans og vår dør står på gløtt om natten og vi har ingen problemer med å høre ham om det er noe. Overgangen til eget rom gikk helt smertefritt, ingen forandring i søvnen hans og vi synes det er kjempeherlig.
Gjest Skrevet 19. juni 2009 #7 Skrevet 19. juni 2009 Jenta mi var ganske nøyaktig 2 mnd da hun fikk eget rom. Første natta sov hun kjempebra, og jeg dårlig. Var inne hos henne heeeele tiden for å se at hun hadde det bra. Og det hadde hun såklart. Etter det sov vi mye bedre begge to. Rommene er vegg i vegg, så hører henne godt hvis det skulle være noe. Hadde opprinnelig ikke tenkt at hun skulle ha eget rom SÅ tidlig, men vi bare forstyrret søvnen til hverandre, så det var det beste for oss.
saltogpepper Skrevet 19. juni 2009 #8 Skrevet 19. juni 2009 Gutten min på 6 mnd sover inne hos meg. Han legges i egen seng om kvelden men tas over til meg ved første amming rundt kl 23 og sover resten av natten der. Jeg ammer nesten i søvne og både han og jeg sover veldig godt slik uten at noen av oss nesten behøver å våkne for å amme. Jeg kommer nok til å fortsette med denne ordningen så lenge jeg nattammer iallfall, får se etter det. Og jeg kommer til å fortsette å amme om natten en stund til. Synes det er koselig og greit å ha ham i nærheten og dessuten sover jeg best slik :-)
månestråle32 Skrevet 19. juni 2009 #9 Skrevet 19. juni 2009 jeg forteller om mine erfaringer og tanker, og det er selvfølgelig ikke fasiten for alle(bare så det er sagt ) begge mine har sovet på eget rom siden de var 5 mnd og ca 3.5 mnd og det har vært fullstendig uproblematisk!! Ingen forskjell bortsett fra at vi alle har sovet bedre! Mine har nå i alle fall ikke gjort noe som helst nummer ut av det å sove på eget rom. Vi har rommet ved siden av selik at vi lett hører når nurket skulle ha mat. Vær obs på at babyer snur fort døgnet når de begynner å våkne på natta så ofte som din, og da får en del mat- funker jo som regel godt å gi de pupp..... Plutselig så spiser de nmindre og mindre på dagen og mer på natta, og alle blir nokså trøtte .... mitt råd er å gi MME på kvelden og første nattmåltidet, fordi da går det fort mye lengre tid mellom måltidene og aøøe får sove bedre og lengre av gangen. pluss at dårlige vaner på natta avverges før det går for langt og ungen blir veldig stor og forstår hva som gjelder for å få oppmerksomhet Dette passer meg utmerket og jeg ville gjennomført det igjen om jeg skulle bli gravid igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå