Gå til innhold

Synes dere at en tale til brud fra forlover på ca 5 min er i drøyeste laget?

Anbefalte innlegg

Jeg er forlover, og imorgen er den store dagen. Talen er klar, og jeg har tatt tiden. Det viser seg at det vil ta i overkant av 5 min. Det er mange som sier at om man holder tale i lenger enn 3 min, så blir folk uintr og at det blir langdrøyt.

Men jeg føler ikke at jeg vil kutte i talen på noen måte, alt som står i den er vesentlig, og jeg synes ikke det ville blitt en helhet over talen om jeg må kutte ned på den.

Hva synes dere?

Og et annet spm. For jeg har egentlig INGENTING til overs for å holde tale, jeg virkelig hater det, og må nok ta meg en vival på forskudd for å ikke kollapse når jeg holder talen. Bruden vet hvor fælt jeg synes det er å stå å snakke i forsamlinger. Men denne gangen har jeg valgt å trosse alle odds, for venninden min.

Men det er en ting jeg har utelatt fra talen, og det er det å prøve å være morsom. Det fikser jeg bare ikke. Men blir det for "sippete" og bare ha en tale hvor jeg snakker om hva hun har gjort for meg, hvordan hun er som person, hvor stor pris jeg setter på henne og hennes vennskap, gratulasjoner osv?

Eller er det obligatorisk og komme med hysterisk morsomme historier man har opplevd sammen og mange vittige kommentarer?

Usj, nerver på høyspenn nå ja!

Fortsetter under...

Jeg har selv aldri tatt tiden på noen som holder taler, he he - så jeg tror det skal gå fint;o) Er bedre å snakke litt for lenge enn å føle at du må kutte ut en masse du har lyst til å si, syns jeg da. Talen MÅ ikke være morsom, nei - syns det høres ut som om du kommer til å holde en flott tale, jeg - sikker på venninnen din setter stor pris på det! Lykke til i morgen :o)

Er det en god tale så er det ikke for langt. Jeg har vært toastmaster mange ganger, og har måtte kjørt et ganske stramt regime for å få alt til å gå opp. Max 5 min har vi som regel for de store talene, men husk at det tar ofte lenger tid å tale enn du tror. Det er sant at ofte de beste talene er korte og i et bryllup blir ofte samme ting sagt mange ganger, men vi er ikke alle ordkunstnere.

I følge tradisjon og nok en del skikk og bruk, er det ikke vanlig at brudens forlover har de mest morsomme talene. De er veldig ofte emosjonelle, personlige - samtidig som den ofte er litt dekkende for hvordan hun er som venninne for alle dere i jentegjengen. Det er brudgommens forlover som oftes er den morsomme, og da har en både lov og plikt til å være røff i kantene og sentimental i kjernen. For å sette det på spissen, forloveren til bruden leverer sjelden de mest underholdene talene:) Og det er lov til å tute!!

Om du er veldig nervøs, kan jo det være en god ide å skrive talen ned på nummererte kort av litt stiv papp. Skriv stort, og om du vet du skal ta en pause, kunstpause, skriv neste setning på neste kort eller lag linjeskift. Skriv talen på dialekt, er mitt beste tips. Kommer en ut av det, så høres det bare ut som du er for rørt til å se opp siden du ikke leser bokmål/nynorsk.

De beste talerene er de som er best forberedt, og "profesjonelle" talere er forberedt til fingerspissene selv om det ser ut som de dikter i vei.

Dette går kjempe bra!!!! Det er bruden du taler til, og hun vet at det koster deg mye. Lykke til!

Hehe... da vi var i bryllup til min svigerinne holdt forloveden en tale som vare i 20-30 minutter, husker ikke helt lengde, men den ble lang! :-) Hun er veldig flink til å tale da, og vi lo ofte underveis og alle hørte godt alt hun sa aiden hun snakker høyt og tydelig. Synes faktisk ikke det gjorde noe at den talen ble lang.

Jeg synes en forlover skal si noe om bruden og deres forhold, bare vektlegg henne og ikke deg. Om du klarer ville jeg tatt med en morsom episode eller to, kanskje kommet med noen "gode råd" til brudgommen på en humoristisk måte om hvordan han skal håndtere sin brud i framtiden og slikt. Du trenger ikke legge opp til å prøve og være morsom, men bare nevne dem, så skal du se folk ler likevel :-) Tror det går fint jeg, du er jo glad i venninnen din, og det viktigste er jo at dette stråler igjennom! :-)

Annonse

Jeg har opplevd taler som var i 10 sekunder og taler som iallfall var over en time...

5 minutter er ingenting og går fort med bra innhold.

Men det kommer også litt an på hvor mange som skal holde tale.

5 minutter fra ektemann, far, onkel 1, onkel 2, bestefar, familiens venn, en her og en der blir mye taletid tilsmannen.

Det kommer helt an på hva du sier og hvordan du sier det!

5 min er pinlig lenge hvis du leser opp fra et manus med monoton stemme, lavt og nervøst.

Men hvis du forteller med innlevelse om bruden og ditt forhold til henne, legger inn humor og passer på at alle hører og får med seg poengene, går det som en lek.

Lykke til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...