Sash Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Har en datter som har ennå ikke fått mer enn to tenner, hun får to posjoner med grøt og to flaske med nan3 og halv glass middag og en brød skive om dagen, og noen gang frukt. Hva slags pålegg kan man gi de små? hva annet enn grøt kan man gi? Hvor bra er det å gi fruk til de små, siden det er mye sukker i frukt? Hva annet innholder jern? Trenger tips. føler at lille snuppa er lei av leverpostei og prim.. Takk for hjelpen.
blomstre Skrevet 19. juni 2009 #2 Skrevet 19. juni 2009 Hei Sash Høres ut som våre jenter spiser ganske likt. Jeg synes det er helt greit med frukt. Sukker er ikke skadelig i seg selv, det er mengden som er avgjørende, og det er jo mye bedre om de blir glad i frukt enn andre søtsaker tenker jeg. Vitaminer på kjøpet vet du :-) (det anbefales 5 om dagen av frukt + grønt til både store og små). Tips til pålegg: Leverpostei Brune oster og prim (tilsatt jern) Kjøttpålegg (f.eks. hamburgerrygg, kokt skinke, servelat) Hvite oster og smøreoster Kaviar Sardiner eller makrell i tomat/olje Egg Rørte bær, fruktmos eller syltetøy med mindre sukker Banan Avocado Barnet kan spise pålegg som inneholder salt (leverpostei, kaviar osv.), men bruk et relativt tynt lag. Ellers tenker jeg at vi etterhvert går over til 2 brødmåltider og 1 grøtmåltid, og at vi bruker bare vanlig havregøt. Jern finnes i grønne grønnsaker, grove korn- og brødvarer samt rødt kjøtt. C-vitamin øker opptaket av jern, så frukt til dessert har en funksjon :-)
La vita è bella <3 Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 Jenta mi er straks 10 mnd, og hun spiser 2 skiver med leverpostei eller banan til frokost, en brødskive og frukt til lunsj, middagsglass og fruktmos til dessert, mellommåltid av frukt/ferdigblandinger eller brød og en stor porsjon grøt til kvelds.. Nettopp slutta å amme. Prøvde å gi henne makrell i tomat på skiva, men det ville hun ikke ha. Skinkeost derimot var god knall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå