Gå til innhold

Kan noen ta seg tid til å forklare om jeg får tidlig ul og duotest ELLER

paper

Anbefalte innlegg

fostervannsprøve??

Leser forskjellig.Jeg hører til ullevål.Mistenker at fastlegen ikke heeelt har oversikt,han sa noe om at det henvises ikke til tidl.ul.

Jeg skal uansett ta dette privat-allerede væert på en..

Jeg trodde en event.fostervannsprøve kunne vurderes etter at man hadde resultatene fra tidl.ul og disse testene??

Jeg er godt passert 38 ved termin.

Klem

Fortsetter under...

Du kan be legen din om å henvise deg til genetisk veiledning. Jeg bor i Bærum og var på genetisk veiledning på Ullevål. Der fikk vi se en film om valgene; duotest eller fostervannsprøve. Etterpå fikk vi en samtale med en genetisk veileder som viste statisitkk for kromosomavvik i forhold til alder, hva man sjekket på henholdsvis duotest og fostervannsprøve, samt generell informasjon om ulike kromosomavvik.

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å ta duotest, men på bakgrunn av den informasjonen vi fikk, valgte vi å gå rett på fostervannsprøve. Hovedårsaken til valget vårt, var at vi da fikk en fullstendig kromosomsjekk og ikke bare sannsynlighet i forhold til tre kromosomavvik (trisomi 13, 18 og 21).

Vi var på veiledning i uke 10 og tok fosvervannsprøven i uke 16. Heldigvis var alt bra med den lille gutten!

Lykke til med valget!

Da jeg fikk brev fra sykehuset så fikk jeg innkalling til duotest, fordi det var det jeg helst ville. Jeg sa til fastlegen min at jeg kun ville ta fvp dersom svarene på duotesten viste økt risiko.

Jeg har fortsått det sånn at du får tilbud om enten duotest eller fvp. Du vil ikke få tilbud om fvp dersom svarene på duotesten er ok, hvis det ikke er noe annen grunn til fvp. Jeg kunne ha tatt fvp i tillegg fordi jeg fikk en gutt med trisomi 18 i fjor, men valgte å stå over da svarene på duotesten var bra.

Det er jo egentlig ingen vits i å ta duotesten dersom du har bestemt deg for å ta fvp. Fvp vil jo gi deg bedre svar enn en duotest vil gi deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...