mamma+g09+baby11 Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Hva skal jeg skrive i søknaden for engangssønad, det er jo så masse man kan svare på, men jeg skjønner ingenting...Finnes det ikke et eget skjema for de som bare skal ha engangsstønad? Og når jeg får engangsstønad, har far krav på foreldrepenger da? Noen som vet?
Gjest Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Fyll ut personopplysninger(både mor og far), termindato, og kontonummer.. Kryss av for engangsstønad. Jeg skrev i "tilleggsfeltet" at jeg ønsket at utbetalingen skulle skje snarest, da jeg var 32 uker på vei+konto nr for å være på den sikre siden...
maria79ro Skrevet 18. juni 2009 #3 Skrevet 18. juni 2009 nei, dessverre, kan man ikke ha rett på både engangsstønad og foreldrepenger. Faren har rett til foreldrpenger, bare om du har opparbeidet( jobbet 6 mnd av de siste 10, før termin) grunnlag til dette. jeg syns du skal ta en tlf til NAV for veiledning. Lykke til!
meg & to små vampyrer Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 Det er ikke så mye man skal fylle ut når man søker engangsstønaden. Du må velge mellom engangsstønad og foreldrepenger, far kan ikke få foreldrepenger om du ikke har rett på det.
bamaly Skrevet 19. juni 2009 #5 Skrevet 19. juni 2009 Dersom du gaar ut i arbeid eller 100% studier etter fodselen har far krav paa foreldrepenger i tillegg til engangsstonaden din. Det er ganske kult det med at man kan studere. Det er jo ingen som sjekker om du bestaar. Soknadsskjemaet finner du paa NAV. lykke til! Du faar utbetalt engangsstonaden ganske raskt etter at du har levert soknad.
bamaly Skrevet 19. juni 2009 #6 Skrevet 19. juni 2009 far tar jo da ut foreldrepenger paa grunnlag av det han selv har opparbeidet seg. Altsaa han maa ha arbeidet i 6 av de siste 10 mnd for baby. fra Nav: Mor får engangsbeløpet selv om far tar ut foreldrepenger basert på egen opptjening. Departementet uttalte følgende i forbindelse med innføring av selvstendig opptjeningsrett til fedre: “De tre ukene før fødselen og de første seks ukene etter fødselen som etter ftrl § 14‑8 første ledd er forbeholdt mor, bør etter departementets mening komme til fradrag i fars totale stønadsperiode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå