ApriIbaby Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Noen som har fått det til? Hadde vært koselig mer markjordbær i hagen....
mamman til to gutter Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Jeg og noen venninner gjorde det når vi var barn og det ble veldig mye planter og veldig lite bær. Vet ikke om vi plantet dem i feil jord, feil lysforhold el, men det var bare så vidt det ble en smak til hver.
2hærligegutter Skrevet 18. juni 2009 #3 Skrevet 18. juni 2009 Ja det går... Men tror ikke du får noen bær i år
Sjefsmegga Skrevet 18. juni 2009 #4 Skrevet 18. juni 2009 Jeg har kjøpt markjordbær og planta i hagen, et eget bedd til ungene som de kan gå og mumse av. Månesjordbær kalles de også, har bær fra ca seint juni/ tidlig juli til uti september.
jente 06/06 jente 08/08 Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Ja da det går fint, Mamma og Pappa gjorde dette for mange år siden og det er masse bær i hagen.
Gjest Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Ja, det går fint:) Første året er kanskje ikkje avlinga den beste, sidan den på ein måte må "starte på nytt" då den blir flytta (ikkje nødvendigvis, men lett for at flyttinga blir litt hard). Dei er ganske møysommelege, og klarar seg i jord uten mykje gjødsel (virkar som om dei trivast godt i sandjord). Mykje gjødsel vil gi mykje bladverk og lite avling. Vi har markjordbær i "hagen"...dvs dei veks på ein mur ved sidan av fjøsen. Dei har nok blitt flytta dit ein gong etter at muren vart bygd (25år sidan). Jorda der er enkel, og blir ikkje gjødsla. Bærmengda varierar ut i frå korleis året er. Du får prøve deg fram:) Veldig kjekt då dei kjem:) Hugs å spørr grunneigar (i allefall om det er godt syneleg at ein tar plantane). Om du vil unngå ugras, så er det lurt å grave opp "morplanten" , med det som er rundt, og så heller legge avleggarane/utstikkarane i "rein" jord. Så kan ein heller renske vekk det som vart flytta saman med planten, då den har etablert seg. Sjølv om dei sikkert toler litt røff behandling og. Vatn og kjærleik vil nok få fart på plantane:) Flytta nokre jordbærplantar i haust(hos ei veninne), dei har no blomstra og begynt å danne bær:) (flytta vel ca25 små plantar, er vel ca18-20 plantar som lever...ikkje alle som har blomstra, men dei var litt varierande alder/størrese på då dei vart flytta).
tvkrus Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 ja det går kjempefint har nå to blomsterbed ( + jeg har gitt bort mange avlegere) fulle av blomsterene markjordebærplanter .... jeg tokk med meg 2-3 små planter hjem for ca 8 -9 år siden du kan godt få noen planter av meg men det kommer ann på hvor du da .......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå