Gå til innhold

Noen flere som har opplevd at barnet deres hadde jernmangel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vel egentlig litt skyld i det da jeg har gitt henne både rikelig med melk og yoghurt hver dag..Jeg ser ikke noe på jenta mi da hun ikke er slapp av seg, men aktiv frøken, slik at tanken slo meg ikke engang. Hvor lenge gikk barnet ditt på mikstur?

Skrevet

Guttungen fikk jenmangel i forbindelse med cøliaki.

Det går ofte hånd i hånd.

Skrevet

hmm, hun har ingen problemer med magen og avføring. Hun går som normalt på do og avføringen ser fin ut. Tror ikke det er noe her i huset

Skrevet

Jeg vet ikke akkurat om det var jernmangel, men vi var på tror det var en veldig sen 2 årskontroll (pga flytting) og hs sa at jeg måtte kjøpe prim med jern og gi henne jernholdig pålegg og mat pga at hun lå på grensen til å trenge tilskudd.

Skrevet

Hvordan vet du at barnet mangler jern, da?

Har lurt på om poden gjør det, nemlig, men er langt fra sikker... Han har mye magetrøbbel men er ikke slapp i det hele tatt... Ingen i familiene har cøliaki, men kanskje han kan ha det likevel?

Skrevet

Ingen i vår familie har cøliaki heller, iallfall ikke så langt tilbake som vi kjenner til. Guttungen var den første.

Så har han vedvarende magetrøbbel er det ikke verre enn å ta en test.

Du kan enten dra til fastlegen eller kjøpe en hjemmetest på apoteket.

Skrevet

Gutten min på 15 mnd har jernmangel. Han nektet å ta til seg fast føde. Vet ikke hvorfor, men tror det har sammenheng med en kraftig soppinfeksjon i munnen v 8mnd alder. Jernlageret hans var helt nede på 2, og det skulle ikke være under 10!!( I tillegg var ferritinen og blodprosenten for lav..) Ble satt på jerntilskudd i 8 uker. Da hadde det steget til 5,2. Legen var ikke fornøyd, og måtte ha tilskudd i 6 nye uker. Skal ta nye prøver om ca 10 dager, og håper det er mer tilfredstillende da.

Jeg har merket stor forskjell på ham etter at han begynte på tilskuddet. Blitt mye mer aktiv og gladere. Ser ikke så blek ut heller:)

Han har nå begynt å spise normalt, så vi håper og tror at det er bedre nå.

Skrevet

Frokostquiz er best:

Hvordan fant de ut at barnet ditt hadde cøliaki og hvor gammel var han?

Skrevet

Vi fant det ut da han var 13 mnd og kastet opp all mat i flere uker.

Men i ettertid så vi også at han hadde veldig oppblåst mage og var sinnykt småspist.

Cøliaki har mange symptomer og en kan ha alle, noen eller ingen.

Ofte er jernmangel det første som setter en på spore av det, det og diare er vel de mest vanlige og kjente symptomene.

Så særlig hos deg hvor han sliter med å få opp jernlageret hadde jeg tatt en test. Enten hos fastlegen eller kjøpt hjemmetest på apoteket.

Sansynligvis er det ikke cøliaki, men en liten blodprøve er det verdt å ta for å være sikker.

Skrevet

hmmm..ok. Han har veldig varierende avføring, mye løst.. Jeg får få legen til å sjekke det, så jeg får det ut av verden:)

Tusen takk for svar!!

Skrevet

Lillingen min har anemi som kommer av melkeallergi. Blødninger fra tarmen pga. inntak av melk. Han får jern, men vi må ta pauser pga. magen blir så hard.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...