Gå til innhold

Hei! Hva kan man gjøre for at egget skal feste seg???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre om alle slags råd & tips! Sikkert noen kloke damer her inne som vet noe om dette!? Jeg tenker både på medisiner og mat m.m.

Skrevet

hei jeg tenker det samme som deg..

men egentlig så tror jeg ikke vi hersker over akkuart denne prossessen men selvfølgelig alkohol og røyk er FY mendet vet jo alle.

ellers er det jo viktig å holde seg litt i bevegelse gå turer skal jeg gjøre ihvertfall for å holde blod sirkulasjonen til livmor og resten av kroppen i gang..har skjønt det sånn at det er viktig..

ellers spise som vanlig og huske vitaminene våre og være flink å drikke vann:))

om noen andre har gode råd så er jeg også veldig nysgjerrig på dette;)

Skrevet

skulle ønske det var en fasit på dette.

Eneste jeg gjorde forskjellig den innsettingen jeg lyktes med sammenlignet med de andre innsettingene mine, var å drikke masse biola... det skal visst være bra at "magen" fungerer som den skal...

Verdt et forsøk =)

Skrevet

Svaret her er egentlig ingenting..

Selvsagt lønner det seg å leve sunt, sikre god blodsirkulasjon gjennom nok mosjon, kose seg og ikke stresse for mye - men egentlig er det sånn at hvis egget fester seg, så gjøre det det, og hvis ikke, så er det dessverre ikke noe vi kan gjøre som er bevist å påvirke den prosessen.

Det er også den delen av reproduksjonsprosessen som legene vet minst om, som det er forsket minst på (tror jeg), og som legene i minst grad kan kontrollere.

Skrevet

Hei, de gangene egget har festet seg hos meg har jeg levd et ganske aktivt liv. Passet på vitaminer, tran og ellers holdt meg mye i aktivitet. Ikke sånn overdreven fysisk aktivitet, men jeg har gått lange turer og ellers holdt meg opptatt. Denne gangen her så festet det seg seint, var faktisk ganske stessa noen dager (pga. noe helt annet enn prøverørsprosessen) og sov dårlig en uke uten at dette virket negativt inn. Jeg leste en svensk undersøkelse som faktisk konkluderte med at stress ikke virket inn på det å bli gravid... Så, det er nok ikke så mye en kan gjøre annet enn å leve helt som vanlig! Jeg tror imidlertid ikke at å være "slapp" og bare ligge på sofaen og "ruge" er noe spesiellt lurt. Nettopp pga. man er avhengig av blodgjennomstrømning i livmora. En annen ting jeg gjorde nå er å ha varmeflaske på magen på kveldene foran tv'en, uten at jeg aner om det hadde noe å si.... Bayklister er bare tull, så ikke kjøp det (jeg vet av målinger av slimhinna at det ikke virker).

Skrevet

Ja jeg mente da babyklister ;-) eller liksomklister som jeg kaller det... C -vitamin er forresten anti-abort så ta gjerne litt ekstra av det.

Skrevet

undrer på en annen ting også..

jeg har tatt omega 3-gravid vit,- folsyre- og ekstra c-vit i ett år minst..

men nå før uttak har jeg tatt ekstra zink og selen...pluss en folsyre tabl.

alt detter er jo det i gravid tabl.er vel ikke noe "farlig" å ta litt ekstra av disse stoffene?lurte på om jeg skulle bare fortsette sånn eller??

har foret min mann med det samme de siste mnd me muliti vit,og ikke gravid vit,:)

og hans sæd kvalitet var bedre ved uttak enn de var når vi sjekket de i fjor;)

Skrevet

Hei Tøysekroppen :)

Spennede tid du er inne i, skal du ha innsetting i morgen? Uansett, masse lykke til! :)

Ang folsyre, så lagres det i kroppen, så hvis du har tatt det i ett år har du nok høye verdier? Kanskje du skulle målt den og evt tatt litt mindre? Min ble i hvert fall ganske høy, så jeg tok meg en pasue, og har ikke tenkt å begynne på igjen før jeg begynner på nedregulering igjen.

Skrevet

Legen min sier at det ikke er noe som helst jeg kan gjøre fra eller til for å påvirke resultatet etter innsetting. Egget fester seg dersom det er liv laga, enkelt og greit, i følge ham. Det er selvsagt lurt uansett å både bevege seg, spise riktig og unngå røyk og alkohol, men det har visst liten innvirkning på om egget fester seg eller ikke. Og det høres jo unektelig logisk ut - tenk på alle kvinner som blir gravide uten å vite om det (det gjelder jo de aller fleste), og som både fråtser i godteri, cola, som stresser, røyker, drikker alkohol og til og med bruker sterkere stoffer - de blir jo gravide, likevel.

Og jeg synes egentlig det er utrolig greit å vite at jeg ikke kan gjøre noe fra eller til. Da slipper jeg ha dårlig samvittighet for noe jeg har gjort eller ikke har gjort :-)

På den annen side tenker jeg at det er viktig å holde seg til de kostholdsråd osv. man får på sykehuset etter innsetting, men da først og fremst av hensyn til barnets ve og vel i tilfelle man faktisk skulle være gravid :)

Skrevet

Jeg gjorde følgende:

- akupunktur (før ivf + en gang der hvor egget skal feste seg)

- prøvde å unngå stess ("ryddet unna" prosjekter på jobb før jeg skulle til Haugesund)

- gikk turer (bortsett fra når jeg var forkjølet...)

- spiste næringsrik og sunn mat, ren mat uten kunstige tilsettningstoffer, søtningsmidler, transfett ol

- unngikk sukker (står også anbefalt fra Hausken å begrense det)

- unngikk kaffe og sånt

- Har brukt et "varmebelte" i angora (fra helsebutikk) - fikk anbefalt å bruke det av akupunktør, spesielt ved vinter-ivf, og hvis man er frysen.

- pga matintoleranse og div annet har jeg denne gangen holdt meg HELT unna mat som jeg vet kan trigge immunforsvaret mitt - og som igjen kan aktivere celler som angriper egget.

Hva som hjelper og ikke er jo umulig å si. At det ikke har noe å si hva man gjør kan nok være for de som ikke har noen problemer. Men vi er jo alle forskjellige, og i og med vi er inne på denne siden så har vi kanskje flere ting vi må ta hensyn til enn folk flest. Men ingen har noe fasitsvar... Lykke til :-)

Skrevet

Jeg tror man skal være forsiktig med å "overdosere" visse stoffer og vitaminer, c-vit skiller kroppen ut det den får for mye av men f.eks. a og e som finnes i tran skal man ikke ta for mye av. En teskje tran om dagen dekker behovet. Det er bevist at omega-3 tabletter/kapsler ikke er så effektive som vanlig flytende tran på flaske så jeg ville heller tatt det. Apotekets tran er veldig "god" om man kan si det, mye mindre transmak enn møllers som jeg bare brekker meg av.... Jeg tok også selen en stund før uttaket ja. Mannen min har også gått på vitamin/mineralkur pluss kutta kaffen i 6 mnd. og det virka faktisk inn på kvaliteten hans også, ikke mye men dog.... Måtehold med kaffe, ikke røyk og alkohol selvsagt. Jeg har ikke kutta på sukkeret jeg men spist mye frukt.

Skrevet

Men hva med albyl-e eller dispril? Har hørt at svakt blodtynnende middel kan øke blodgjennomstrømming i livmor. Noen som har kjenskap til dette eller er det bare kjærringråd som ikke funker?

Skrevet

En del som får blodfortynnende i forbindelse med ivf - men dette er da rekvirert fra legen. Tror ikke jeg ville "eksperimentert" med dette på egen hånd. Har man "normal" livmor skal det jo ikke være nødvendig. Det går an å sjekke blodgjennomstrømningen ettersom jeg har hørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...