Gå til innhold

Snupps vil ikke ha fast føde.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å gi henne grøt en uke nå, men ingen framgang....hun er straks 6 mnd. Kan godt fullamme lenger jeg, men HS og alle sier jeg MÅ bynne med grøt. Hun er stor så ingen problem med at hun ikke får nok...men det er dette jernet de snakker om....spiller det egentlig så stor rolle om jeg venter en mnd til med grøt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte laaang tid på å få jenta vår til å spise fast føde. Det tok sikkert to mnd før vi klarte to grøtmåltider. Men det er bare å prøve litt hver dag, ikke utsett det, plutselig så går det opp et lys for henne :o)

Lykke til!

Skrevet

Brukte 6 uker på å venne til datteren grøt vi. Så jeg fullammet i 7 1/2 mnd. HS mente også hun måtte få mere grøt pga jern, men hva skal man gjøre da?? Tok tiden til hjelp vi så begynte hun å spise mer etterhvert. Betviler at jernlageret er tomt over natten likevel...

Skrevet

Gutten min er 6 mnd og to uker nå og har fått litt grøt (ikke fulle porsjoner) siden han var ca 5 mnd - Men siden han ble 6 mnd har han nektet å spise. Jeg klarer såvidt å få i ham et par teskjeer om dagen ved å bruke fingrene (det blir noe skikkelig søl!) - får i ham litt frukt/grønnsaker også men ikke mer enn en teskje av gangen. For et slit! Og jeg som hadde gledet meg sånn til han skulle spise mer og forhåpentligbvis da sove bedre! Jaja, vi får ta tiden til hjelp og en dag av gangen. Lykke til dere andre også

Skrevet

Ta en pause :-) ingen vits å tvinge i ungen grøt, kan gjøre alt mye verre :-)

Prøv igjen om nån daga, mye kan ha forandra sæ på dn tia :-) Bruke å løsne plutselig :-)

Skrevet

Vi brukte 3 mnd'er fra vi begynte med smaksprøver til hun spiste fulle porsjoner. Noen bruker bare lengre tid enn andre. Prøv å ikke stresse med det, selv om jeg vet selv at det er lettere sagt enn gjort.

Jeg bare prøvde litt hver dag, og gradvis ville hun ha mer.

Noen av triksene vi brukte for å få henne til å spise er:

å blande grøten med havremelk i stedet for vann (blir litt rundere smak)

å ha kanel i grøten

lage fruktgrøt ved å blande grøtpulver i utvannet fruktmos (tynner den ut med ca 30-40 ml kokt vann)

Gjest yrild
Skrevet

Gud så de stresser med dette jernet!

Ta det med ro du og prøv forskjellige typer grøt evt prøv grønnsaker og frukt i steden, eller frukt med litt grøt... når de får teken på spisingen så kommer det meste etterhvert, men det er jo ikke farlig å fullamme til de er 7 mnd :-)

Det er jo ikke sånn at på dagen 6 mnd synker jerninneholdet ditt i puppene... eller at når de fyller 6 mnd stiger jernbehovet deres over natten rasant...

Synes det blir hysterisk å ha sånne absolutte grenser!! Gjør jo enhver mor bare unødvendig stresset...

Skrevet

Hei hei :) Vi har gitt grøt i tre uker nå, men gullungen spiser fortsatt ikke mer enn hun gjorde første gang - nesten en smaksposjon av 2ss vann og ei stor tskje grøt. Er herved ferdig med stresset, for nå tenker jeg som så at litt er bedre enn ingenting, for hun spiser villig, gaper og ser ut til å like grøt godt! Hun får jo smake, så kommer det nok etterhvert! Vi gir også litt grønnsaker osv, hun får spise det hun får på hendene selv og litt fra skje, og sålangt er vi fornøyde med det. HS sa det holdt i første omgang, for interessen er jo der, hun smaker og koser seg med det enda! Så øker mengden ettersom hun trenger mer næring, og så lenge de ikke er over 7mnd så går det helt fint med små mengder! Alle er forskjellige, og noen bruker mer tid enn andre :) Må legge til at jeg har stresset MASSE med dette, men har vært hos HS i dag, og blitt veldig beroliget! :) Det viktigste sa hun, er å skape god stemning når lille skal spise, og ikke bli bekymret om det ikke blir så stor mengde mat i magen enda - det kommer. Vil ikke barnet ha, så er det greit, man kan da prøve noe annet og så prøve akkurat det en annen dag. Eller prøve igjen senere og se om det bare var feil tidspunkt. Kan jo hende gullungen din heller vil ha grønnsaker f.eks? Det liker gullet vårt godt iallefall :) Hun er 5 mnd forresten! Lykke til :)

Skrevet

Ta det helt med ro. Jernlageret til de små er ikke tomt ved 6-mnd alder, men det begynner å tømmes såpass at introduksjon av fast føde bør begynne.

Jeg har starta med introduksjon av fast føde ved 4 mnd alder på mine, de gikk ikke opp i vekt som de skulle, og hadde bohov for mer mat. Likevel var tulla 7 mnd før hun spiste en hel porsjon grøt, og knerten ville til sist ha litt fast føde ved 6 mnd alder. Det tar tid, men la henne sitte sammen med dere når dere spiser, er hun nysgjerrig på mat, så la henne smake på alt babyer kan spise. La henne holde en kavring selv for å sutte på, kjøp evt en slik babyfeeder om du er redd klumper, og la henne sutte og smake og bli kjent med noe annet enn pupp/flaske. Kos dere under måltidene, ikke se på hvor mye hun spiser nå i starten.

Små skritt. Noen vil heller ha kokt most potet blanda med mm/mme, andre hopper rett på brødskive (som min knert).

Fortsett å få henne til å smake så lenge hun er intertessert. Begynner hun å gråte når skjea kommer, da kan du gjerne ta en todagerspause før du prøver igjen.

Noen unger spiser best før melk, noen best etterpå. Andre spiser mest fast føde om de får litt melk først, så grøt også fylles opp etterpå.

Lykke til!

Skrevet

Vi slet endel med å få frøkna til å spise fast føde/grøt, begynte såvidt da hun var 6mnd, men hun var ikke særlig begeistret...jeg stresset endel, prøvde forskjellige typer grøt, frukt, grønt etc, men det ble bare tull, og hun fikk vondt i magen av endel av det vi prøvde i tillegg. Nå er hun litt over 7mnd, og vi er oppe i to små grøtmåltider om dagen (",) (og hun liker nå alt hun blir tilbudt!).

Her er mine tips!

Ta en timeout!!!! Vi tok en pause fra all fast føde i 2 uker vi. Det var gull!

(bare tull at det haster sånn med å spise grøt, IKKE stress sier vår HS)

Hold deg til en type grøt, og ikke gi noe annet i noen dager. Først da finner du ut om hun virkelig ikke liker det, eller om det bare er uvant.

Dersom du har en grøt som blandes med vann, tynn den ut med mm i tillegg! Det var supertriks nr 1 her i gården. Bare håndmelket litt oppi grøtskålen etter jeg hadde blandet den litt tynt, sånn at det ble mer velling enn grøt den første tiden.

IKKE stress! (",) Tilby en skje eller to, er hun ikke intr, så bare smil og gi opp. Prøv igjen dagen etterpå, eller på et tidspunkt (",)

Masse lykke til!

Skrevet

Støtter supertriks nr. 1!! Vi begynte med å blande grøten medhalvparten vann og halvparten morsmelk, blandet i tillegg veldig tynt så det var nesten helt rennende. Da smaker det kjent av grøten, kan være lettere å takle overgangen for den lille.

Vi har i tillegg kjøpt Cocosa på helsekostbutikken, det er kokosolje på glass (fast form men smelter ved 24 grader) som visstnok er kjempesunt fett som de trenger når du blander grøt med vann og ikke mm/mme. En halv teskje oppi grøten, og den smaker deilig søt kokos... Falt hvertfall i smak her i gården!! Den er litt dyr, men du bruker så lite at glasset kommer til å vare en evighet.

Lykke til, det går bra bare ta tiden til hjelp... og ikke tving nedpå noe mat, det gjør bare vondt verre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...