Anonym bruker Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Gutten vår blir så bilsyk. Han kaster opp selv om vi kjører korte turer ( 10 min. kjøring), hvis veien er litt svingete eller vi kjører og stopper noen ganger etterhverandre. Ganske fortvilene både for han og oss. Føler vi har forsøkt mye for at dette skal bli bedre uten hell. Feks. ikke gi mat/drikke minst 1 time før biltur, luftige klær som ikke strammer, ikke for varm bil. Har snakket med legen vår om dette også, fikk til svar at bilsyketabletter ikke er bra for så små barn og at dette vil gjøre han trøtt/sløv. Ut over dette fikk jeg ikke noe råd... Noen med erfaringer/råd om hva jeg kan gjøre- og hva syns dere om å snu det bakovervente sete til "riktig" vei? Føler det går på bekostning av sikkerheten hans,også har jeg lest at barn som blir bilsyke blir det uansett hvilken vei de sitter. Uff ikke lett det her føler jeg. Vil jo gjerne ha mulighet til å reise på tur/besøk med bil :-/ Ellers skal det sis at han er en frisk og glad skjønn sjarmør :-)
moota m storebror&lillebror Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Storesøster ble også bilsyk etter at vi flyttet og det ble masse kjøring på svingete dårlige veier. Hun var vel nesten 2 år da vi snudde setet. Etter det har hun kun kastet opp et par ganger. Hun ville nesten kveles av oppkastet. Hun satt så stramt i stolen at hun ikke fikk bøyd seg frem og spyttet ut oppkastet, og når jeg da kjørte alene, tok det litt tid før jeg fikk kjørt inn til siden, stoppet og kjappt ta ut storesøster. Så hun fikk helt panikk.
2hærligegutter Skrevet 18. juni 2009 #3 Skrevet 18. juni 2009 i følge naf (tror det var det det var) så er det kun ved fronkolisjon det er hensikmessig å sitte bakovervendt, men det er som oftes da man har høyest fart ved en kollisjon....... Vet om andre barn som har blitt bedre av å sitte riktig vei.. Og vet om andre som har gitt bilsyktabletter til sin 1,5 år gamle gutt ved langkjøring, og han ble ikke sløv Du må nok bare ta en avgjørelse om hva du vil og hva som er best for dere.. Jeg får nok mange på nakken av dette innlegget
torne Skrevet 18. juni 2009 #4 Skrevet 18. juni 2009 Gutten vår ble også ekstremt bilsyk. Han er snart 20 mnd og kastet opp hver gang vi kjørte, og gjerne etter bare kort tid. Vi kjører ganske mye bil til og fra hytta og til hjemstedet mitt, så for oss ble dette et kjempeproblem. Vi prøvde også det samme som deg, uten at det hjalp. Selv om vi egentlig ikke hadde lyst til å snu bilsetet pga sikkerheten, måtte vi bare prøve for å se om det ble bedre. Det ble det heldigvis for gutten sin del, så slipper han å kaste opp hver gang vi kjører. Vi er ikke ferdig med å diskutere sikkerheten enda, så det kan godt hende vi snur setet igjen om en liten stund for å se om han kanskje takler det bedre da. På Apoteket har de sånne akupressurband for bl.a reisesyke. Dette er for barn over 3 år. Disse skal visst ikke gi noen bivirkninger, så det går jo an å høre om det går an å bruke disse. Jeg kjenner ikke til disse selv, men kanskje noen andre har erfaring eller kunnskap om det. Lykke til. Håper du finner en løsning som er til det beste for alle :-)
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Jeg ble veldig lett bilsyk når jeg var liten selvom jeg satt fremover. Jeg fikk bilsyketablett hver gang vi skulle kjøre mer enn 20min. Jeg ble trøtt av dem, så jeg sovnet nesten alltid i løpet av 10min og sov til vi var fremme (det gjør jeg ofte fortsatt selvom jeg ikke tar tabletter). Så vidt jeg vet har jeg ikke tatt noen skade av det. Hvis du leser om postafen på felleskatalogen.no, så kan du se at det kan tas av barn fra 1år. Jeg er ingen tvil om at jeg ville gitt min sønn bilsyketablett heller enn å risikere at han i en ulykke blir hardt skadet eller dør fordi han sitter forover. Husk det er ved front-mot-front kollisjoner, hvor bakovervendt uten tvil er det sikreste, det er størst krefter som virker og dermed de største skadene. Et annet tips som kan hjelpe er å kjøre "snillt". Jeg blir fortsatt kvalm av og til når jeg kjører bil og det er alltid hvis noen kjører rykkete. Gass og brems forsiktig uten at det rykker og senk farten i svinger.
2hærligegutter Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Jeg kan ikke sitte bakovervendt verken i bil,buss,tog eller båt, blir dårlig uansett. Skal jeg sitte i baksetet MÅ jeg se ut fronten, og sånn har jeg hvert fra jeg var liten... Men ville nok prøvd prostafen først. Og vann og salt kjeks/potetgull hjelper, ikke noe søtt må h*n få
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2009 #7 Skrevet 19. juni 2009 Vi har en liten jente som også blir bilsyk, og hun skal få sitte forovervendt når vi bytter til bilsete 2. Jeg tenker at selv om det er sikrest med bakovervendt ved en evt kollisjon, så er det også viktig å unngå kollisjon! Og et misfornøyd barn i baksetet skjerper ikke akkurat konsentrasjonen til sjåføren... Man må veie litt for og imot, men vi har altså landet på at det er ok med forovervendt siden hun dessverre blir bilsyk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå