barbalib har to fine gutter Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Hva er best overgangsordning for en liten gutt på elleve måneder som kanskje må flyttes videre til en ny barnehage i løpet av noen måneder? Det er vel sjelden dagmammaer bare har ett barn å passe, og da blir jo forholdene like som i en barnehage, bare uten det pedagogiske opplegget og den sikkerheten det gir at en kommune har godkjent barnehagen. Eller?
blomstre Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Hvor mange mnd er det snakk om da? Jeg tror jeg først ville undersøkt om det var økonomisk og praktisk mulig for meg eller gubben å ta ut ulønnet permisjon.... Men min eldste jente var redusert stilling det beste jeg kunne får til. Begynte å jobbe i februar, og hadde barnehageplass fra august. Var så heldig at jeg fant en dagmamma som akkurat skulle starte opp. Hun skulle ha sine egene på 2 og 4 hjemme og ville bare ta inn en 1 åring for å se hvordan det gikk. Jenta mi fikk jo maks oppmerksomhet både fra dagmamma og hennes barn som syntes det var stas med en "lillesøster"! :-) Jenta mi fant seg så godt til rette at jeg ikke hadde hjerte til å sende henne i barnehage når august kom, så hun ble der til hun var 3,5 år og kunne starte på stor avdeling i barnehagen. Skader jo ikke å undersøke hva som finnes av dagmammer der du bor og så ta vurderingen? Håper dere finner en løsning dere blir konfortable med i allefall :-)
barbalib har to fine gutter Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. juni 2009 Hvis vi har råd til at jeg blir hjemme litt til, blir det helt klart løsningen. Men jeg vil ha klart for meg hva vi gjør hvis det ikke er en mulighet. Vi har fått plass i en barnehage som jeg frykter må legges ned (økonomiske grunner), og har fått signaler på jobben om at de kanskje har en barnehageplass i løpet av høsten. Spørsmålet er om vi skal beholde den usikre barnehageplassen og se det an, eller finne en dagmamma på egenhånd. Til dagmamma har jeg som krav at hun skal jobbe hvitt, og ikke ha flere enn tre unger totalt, vil jeg finne en sånn? Jeg kan jo uansett jobbe litt redusert og gi han korte dager i barnehage eller hos dagmamma...
lamor Skrevet 18. juni 2009 #4 Skrevet 18. juni 2009 med min første måtte jeg begynne å jobbe når gutten var ca 11 mnd, han gikk da i en mellom ting, det var 4 dagmammaer som hadde gått sammen i et samarbeid og leid en leilighet og uteområde som var inngjerdet. Dette ble da brukt til barnehage og de hadde masse leker osv, hun ene var utdannet førskole lærer. De hadde kun barn under 3 år og det var få barn max 15, dette fungerte godt for oss. Han gikk der to dager i uken i to år. Jeg fikk redusert arbeids tid denne tiden. Han begynte i "skikkelig" barnehage når han fylte 3 år. Denne var ny og åpnet rett ved siden av oss, den er liten og har kun 1,5 avdelig, ca 25 barn. Det er en gårdsbarnehage og han har gått der i to år nå. Trives meget godt, lite gjennomtrekk av ansatte og lite sykefravær. Han har heller ikke vert syk siden han begynte i den nye barnehagen. Naturlig nok lite smitte press når de er mye ute og det er en liten barnehage. Hans lillesøster skal begynne i den barnehagen når hun blir ca 15 mnd. Jeg søker utvidet permisjon samt at vi sprer pappa permisjonen ut over noen mnd og tar ferien inni det hele slik at hun slipper å begynne i barnehagen før etter sommeren ( hun er født i slutten av mai.)
AO3 Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Da jeg var liten var jeg hos verdens beste og snilleste dagmamma til jeg var tre år (sammen med lillesøsteren min), etter det var jeg deltid i barnehagen kombinert med samme dagmamma. Selv om jeg har de beste dagmamma-minner man kan ha, ville jeg nok ikke tort å gjøre det samme med knerten - med mindre jeg hadde referanser jeg kjente og stolte 100% på.
barbalib har to fine gutter Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. juni 2009 Jo mer jeg tenker på det, jo mer skeptisk blir jeg til dagmamma. Man har jo ikke samme sikkerhetsnettet der som i en barnehage. Og hvis man vil ha en dagmamma som jobber hvitt, tror jeg ikke man finner noen som tar til takke med ett barn. Om dagmammaen har flere barn, synes jeg det meste av fordelene faller bort, da kan han jo like gjerne være i en liten avdeling i en barnehage. Det som gjorde at jeg vurderer (vurderte?) dagmamma, var at jeg ser for meg at tilvenning i en barnehage er mer krevende enn hos en dagmamma, og at jeg derfor ville skåne sønnen min for to omganger. Tror nok jeg takker ja til barnehagen som kanskje legger ned, og så heller jobbe litt redusert, hvis jeg da ikke tar permisjon 100 % ... Uff, dette blir jeg gal i hodet av. Takk for svar! Dere har tydeligvis gode erfaringer med dagmamma, men med mindre jeg har noen venninner som heller ikke får barnehageplass, blir det nok ikke dagmamma på oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå