juli09 =) Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Jeg sliter en del med allergi. Frem til nå så har det gått greit for jeg har gressallergi og den er jo ikke på topp enda, men nå merker jeg at jeg begynner å slite ganske mye med rennende øyne og en kjempe snufsete nese.. Problemet er bare at legen min ikke vil skrive ut NOEN medisiner til meg pga graviditeten! kun øyedråper... Gjelder dette bare meg eller har jeg en vanskelig lege? Kjenner det kommer til å bli en lang siste måned hvis jeg skal fortsette slik asså...
Neijasså... Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Min lege skrev i hvert fall ut både øyedråper, tabletter og nesespray pga bjørkepollenallergi. Det er visst ingen holdepunkter for å tro at andregenerasjons allergimedisin har noen som helst negativ innvirkning på barnet hverken under graviditet eller amming. Se f.eks.: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/05/16/gravide-kan-trygt-bruke-al/index.xml
Pitty Skrevet 18. juni 2009 #3 Skrevet 18. juni 2009 HUff allergi ja, det er pyton. Sliter selv, men faktisk er det ikke så ille nå med gresspollen merker jeg, men slet veeeeeeeeeeldig da bjørkepollen stod på. JEg fikk nesepray og øyedråper av legen, ikke piller, det er visst ikke noe bra for beben og de vil helst du ikke tar disse når du er gravid. Det er var noen jæ... uker, men faktisk så overlever mann. Jeg tydde også til vanlig nesespray de dagene jeg var pottetett og ingenting annet hjalp. Good luck, håper jeg slipper en runde til med dette.
venter i spenning 77 Skrevet 18. juni 2009 #4 Skrevet 18. juni 2009 Hm, jeg spurte legen min om det samme og jeg fikk beskjed om at allergimedisin ikke hadde noen innvirkning. Fikk piller, nesespray og øyedråper. Har både bjørkepollen og gress allergi så jeg har brukt medisiner hele sommeren.
Mamma´n til lillemor Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Jeg har vært heldig og reagerer mye mindre nå under svangerskapet enn en vanlig pollensesong. I begynnelsen ville ikke legen skrive ut annet enn øyedråper og nesespray (Lomudal), men for to uker siden sa han at staten har gitt nye retningslinjer og de hadde fått en liste med tabletter som var godkjente for gravide. Så da kan jeg ta Cetrizin som jeg har igjen fra tidligere, men hvis jeg trenger noe når jeg skal amme så må jeg bytte merke.
Gjest Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Jeg slet også med å få klart svar i begynnelsen av svangerskapet. Jeg går til et privat legesenter der jeg snakket om mediciner med 2 unge leger. Begge to mente at jeg kunne ta Cetrizin mot allergi men ikke Symbicourt mot astma. Jeg kunne bare ta korttidsvirkende Ventoline. Når jeg var 14 uker på vei fikk jeg den mer erfarne og flinke legen på legesenteret og han sa at andregenerasjons allergimediciner ikke er klarerte for gravide - Cetrizin f eks har blitt litt endret på slik at man ikke lenger skal bli så trøtt av å ta tablettene. Jeg kunne ta begge typene av astma medicin men begrense den med kortison. Sååå... Jeg var alldeles forvirret og ettersom jeg tar allergimedicin daglig så ble jeg fortvilet og viste ikke hva jeg skulle gjøre. Snakket med en på apotektet om dette og hun hadde akkurat kommet tilbake fra permisjon og brukte også allergimedicin daglig. Hun sa jeg kunne fortsette med Cetrizin men bytte type når jeg skulle begynne å amme. Husker ikke hvilket merke hun anbefalte. Hun baserte dette på svenske medicinske tidskrifter som kan finnes igjen på internet. Hun fortalte mye rundt dette og hun gav intrykk av å ha peiling. Dette var Apoteket på Tveita Senteret i Oslo. Man får ikke lov å bruke gravide forsøkskaniner og derfor tar det lang tid / mange år å klarere nye mediciner for gravide. Hvis man på eget ansvar bruker f eks Cetrizin i svangerskapet så kan man når man er ferdig få legen til å notere/ melde inn hvordan det gått. Jeg har brukt Cetrizin hele svangerskapet pga at jeg ikke viste bedre de 3 første mnd og etterpå fikk vite hvordan dette fungerer. Den gamle Cetrizinen var klarert. Så er det opp til var og en å avgjøre hvordan de tør å gjøre.
juli09 =) Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 18. juni 2009 Takk for svar! Skal til legen igjen om en uke så da får jeg høre med han da =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå