Gå til innhold

Spm. ang hage!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må legge det ut på anonym for dette burde jeg kanskje vite... Men, nå er det slik at jeg er første gangs huseier med hage og lurer på det med vanning..

Hvor lenge vanner dere plenen?

Er det beste å gjøre det på kvelden eller dagen?

Mvh

Flau

Skrevet

He he, det spørst hvor du bor. Mange slipper å vanne plenen, vet du, for det ordner skaperen.

Det er ikke et dumt spørsmål, men vanskelig å svare på. Du får nesten prøve deg litt frem. Blir plenen brun, vanner du for lite, blir den blubbete, er det for mye. Kvelden er best, har jeg hørt

Skrevet

Takk for svar ;-)

Bor i Oslo. Har også hørt at det er best på kvelden, hehe..., men har ikke vært sikker på dette.. Får kanskje luske litt rundt i nabolaget og smugkikke litt..

Skrevet

Nå er jeg fra vestlandet så det å vanne plenen er ikke det jeg gjør så altfor ofte for å si det sånn. Her er det om og gjøre med god drenering så vannet renner unna, og ikke drukner plenen :-P

Men sånn ca hvert 10. år skjer det jo at det er tørt her også, så har da vært borti det. Kommer an på hvordan du vanner, med spreder kan du la den stå ca 20-30 min på hvert sted. Og det er best å vanne på kvelden, da vil vannet trekke ned. På dagen vil sola fordampe vannet, og du har på mange måter vannet forgjeves.

Skrevet

Vanner hagen på kveldstid eller natterstid, siden da fordamper ikke vannet så mye som det gjør når det er varmt.

Småregner det ute, vanner jeg også siden da trekkes det best ned og man trenger ikke vanne like mye som ellers. Når det bare småregner kommer det ikke så mye at vannet trekker seg litt lenger ned.

Hørt noe om at man ikke skal vanne blomster når det er sol ute, for da blir planene nedkjølt. Noe som ikke er bra for de. Så ville nesten tro det gjalt plenen også.

Har en far som er gartner, som har lært meg til det jeg gjør. Men om det er det beste aner jeg ikke, hører bare på pappa siden han klager så om han ser jeg vanner når det er sol. (det er kun jordbærplantene på hytta som får vann når det er sol og varm. Krise om det blir tørt for de. Det er jo tross alt frokost)

Skrevet

Om du absolutt skal vanne, gjør det om kvelden. Jo mer du vanner, dess mindre tørke tåler gresset...så ett lite tips....ikke vann før du absolutt må...gress tåler mer dersom du ikke vanner det for mye, ikke klipp det for kort heller for da fordamper vann fortere.

Skrevet

Det er veldig sjeldent det er nødvendig å vanne plenen hvis den ikke er nysådd eller det er nylakt ferdigplen. Plen tåler godt å tørke. Det fører bare til at røttene utvikkles bedre. Vanner du lite og ofte ender det med at du får en plen med nesten alle røttene i de øverste centimeterene av bakken. Da blir plenen veldig utsatt for skade både av tørke og frost. Hvis du derimot heller lar plenen tørke utvikkles det flere røtter og røttene går dypere i jorden.

Hvis det kommer perioder med kraftig tørke slik at plenen blir gul og stygg kan du vanne, men da er det viktig å gi mye på en gang slik at jorda blir skikkelig gjennomvåt langt nedover. Hvor lang tid det tar kommer mye ann på hva slaks spreder du har,, men du bør nok gi minst 40mm på en gang (4 cm). Di kan sette ut et målebeger under sprederen for å se hvor mye du faktisk gir. En skurebøtte eller et syltetøyglass fungerer fint.

Ofte er det lurt å vanne om natten hvis det er veldig varmt. Da blir det ikke så mye fordampning. Jeg gjør likevel sjeldent det. Jeg har ikke lyst til å stå opp om natten for å flytte sprederen om jeg ikke må.

Skrevet

Det kommer veldig an på hva slags - og hvor mye - jord du har under gressmatten. Er det et tynt lag jord, og jorden er sandete, trenger du å vanne mye.

Har du rikelig med næringsrik muldjord, holder den godt og lenge på fuktighet.

Det er lurt å spionere på naboene. Spør dem til råds. Den som ikke spør, får ikke vite...

Og vann om kvelden, natten, eller tidlig morgen, - ikke i solsteik ihvertfall.

Skrevet

Nei, du trenger IKKE å vanne mye om du har tynn sandjord. Men du trenger å vanne litt mer enn den som har god moldjord.

Men når du vanner, skal du vanne skikkelig! Med en vanlig hagespreder minst en time på hvert sted. Gjerne to. Og så skal du vente LENGE til neste vanning! Så lenge at du får vondt i hjerterøttene og lurer på om graset overlever. Før du igjen vanner skikkelig! Slik behandling gir sterkt gras som tåler en fjorten dagers ferie i hardeste solsteik uten at du behøver å bekymre deg for om du BURDE vært hjemme og vannet. Ideell vanningstid er de to siste timene før sola står opp om morgenen! Det nestbeste er om kvelden etter at sola har gått ned. I begge tilfellene opplever du at vannet stort sett havner der det skal, ned til røtta. Vanner du i solsteik, får du nok et fuktig klima i plenens overflate men sørgelig lite vann tilgjengelig for røttene. For vannet fordamper da fortere enn fort til i lufta.

Bare husk at grasklipperen bør stå på høyste trinn når du klipper plenen. For hver cm du deretter senker den, krever plenen dobbelt så mye vanning. For da får du nemlig svakt gras, om ikke klarer å overleve en "normal" tørkeperiode. Røttenes dybde (og altså plantens overlevelsesevne i tørke) har nemlig sammenheng med grasplantens høyde, ser du. Og gras som er 2-2,5 cm må vannes ustanselig. Gras på 6-7 klarer seg utmerket så lenge det ikke blir langvarig tørke! Og du får IKKE mose i plenen om graset får litt lengde. Det er som regel manglende gjødsling og sparsomhet på grasfrøet når du sår som er årsak til mose. Begge deler kan du rette på når som helst! Og en krafting oppriving av plenen med jernrive hver høst gjør også underverker hva gjelder mose!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...