Gå til innhold

hjelp! er det noen der ute som kan hjelpe?

fjompmina

Anbefalte innlegg

Dette er saken eller kanskje dilemmaet mitt..jeg har termin om 5 dager og har i den forbindelsen fått permisjon fra høyskolen neste skoleår (høst09/vår10) og har utsatt deler av min praksis til det året jeg skal være hjemme..dette fordi jeg var syk og klarte ikke å ta min praksisperiode da den løpte.. tenkte å ta den når pappa skal ut i pappa perm..

Men idag fikk jeg beskjed på nav at min 50% stilling ikke holder mål til at far kan ta pappaperm,siden jeg har vært på samling en uke i mnd. har revisor på arb plassen min regnet ut at jeg ikke har jobbet 50%.. Jeg forstår disse tåpelige reglene om at far skal ''straffes'' fordi jeg ikke har jobbet nok.

Men jeg mener da bestemt at å være fulltidsstudent regnes som arbeidene? Da har vel far krav på pappa perm?

Hvor kan jeg finne den eventuelle informasjoen svart på kvitt om at fulltidstudent teller?

Fortsetter under...

Hei! Dette skriver NAV om dette på sine sider, under "Foreldrepenger til far ved fødsel og adopsjon" (http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon):

"Når du skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, er det en forutsetning at mor:

* arbeider helt eller delvis.

* tar godkjent utdanning på heltid.

* tar godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid. (etc.)"

Det står imidlertid også at far, for å kunne benytte seg av alle ukene han har rett på, må begynne permisjonen sin senest 12 uker etter fødsel. Etter dette kan han imidlertid søke om fleksibelt uttak eller utsettelse (men hvis han ønsker å søke utsettelse må en av dere ha tatt ut sammenhengende seks uker med foreldrepenger.) Regelen er alltid, slik jeg har lest den, at du alltid må ut i minst 75% arbeid eller et fulltidsstudie når han tar permisjon.

Dette var vel mer info enn du ba om, men den kan jo være grei å ha. Alt dette finner du på den nevnte nettsiden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...