Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Fastlegen vår sier at vi bør prøve ei uke uten Concerta for å forsvare bruken av dem. Jeg syns det høres ille ut, for det tar oss ikke mer enn et par timer uten medisiner (har glemt ut et par ganger) før vi merker det gamle trøkket. Er det noen her inne som tester ut innimellom? Gjør dere det i ferier eller i skoletida? Hva syns ungen deres? Ungen min er lite motivert for å kutte ut, for hun er redd for at hun skal gjøre dumme ting med de andre på skolen. Deres unger? Har dere evt prøvd lavere doseringer av medisinen? Hvordan slår det ut?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 Jada, vi har hørt det der, også. Og vi har prøvd. Etter EN skoledag, nekter barnet å prøve mer. vil ikke på skolen de påfølgende dagene om han ikke får medisinen sin. Så vi har aldri kommet gjennom den hele uken uten medisin. Det bør være i skoletiden, for det er da ungen trenger medisinen mest. Du skal avtale med skolen at den og den uken blir prøving av å være uten medisin, slik at de vet om det og kan gi deg tilbakemelding. Her er det også slik at jeg vet om ungen har tatt medisinen eller ikke, bare utfra væremåten. Det tar meg ett sekund i nærheten av ungen, så vet jeg. Lavere dose virker ikke her. Da er det nesten som at ungen ikke har tatt medisinen. Han sier det samme selv. Han er så stor nå, at han er med på å vurdere dosens størrelse.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Takk for svar! Du beskriver noe av det jeg ser for meg. Jeg er ikke sikker på om jeg er så veldig motivert sjøl heller for å prøve å kutte ut. Vi har hatt det knalltøft fram til vi fikk diagnosen og medisin for snart to år siden. Orker ikke følelsen av å være tilbake i det kaoset:( Mulig jeg er egoistisk, men ser svart på å ofre ferien på adhd-ens alter. Dessuten har vi jo tøffe tak hver dag, til tross for medisinen. Barnet mitt er snart 9 år, noe over 30 kg og bruker 54 mg. Ungen din?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 Ja, jeg kjenner det der med å rett å slett ikke orke dagene uten medisin. En kjenner "nervøsitet", uro selv og en del typ angst dersom en vet dagen blir uten medisin. En vet rett og slett at dagen med stor sannsynlighet blir stress, kjefting og mas + mye rot og konflikter. Min har som en av vanskene mye kverulering og argumentering. Klarer ikke stoppe om han har satt seg noe i hodet, men får nei av meg. Dette fører til en del dårlige episoder. Og det bedrer seg MYE med medisin. Og ferier er det de er med ADHD i huset; utenfor rutiner og dermed verre enn hverdag. Sånn er det hvertfall her. Mange år jeg har grudd meg til sommerferien.... Min gutt har hatt medisin i ca 7 år nå. Begynte med Ritalin, og gikk over til Concerta når den kom på markedet i Norge. vi har variert litt i dose opp igjennom. Nå bruker han 54 mg han også. Vi har vært oppe i 72 mg, men det likte han ikke helt. Han sa han trengte den dosen til skolen, men syns fritiden og det sosiale ble ødelagt av dette. Så da valgte vi å gå ned igjen til 54 mg. Nei, medisinen tar ikke bort hele ADHD'en, men den roer alt ned og en klarer å bruke bedre "knep" i oppdragelsen. Og de virker bedre. Bare det at med medisin, så hører barnet mer etter. Det hjelper meg mest, syns jeg. Uten medisin er ungen nesten ruset i oppførselen til tider. I sin egen stressende verden. Vanskelig å forklare, akkurat dette:) Og en ting til; dette med medisinfrie perioder syns jeg faktisk er tull i noen tilfeller. Det kan være greit der en er litt i tvil om medisin er nødvendig(at der ikke er for store problemer), men ikke i alle. De som har hverdagen omtrent helt ødelagt av dette(skoledagen, venner osv), og hvor mindre søsken lider under oppmerksomhetsmangel pga den med ADHD, og hvor foreldre ser at medisinen virkelig gjør den store forskjellen, skulle ikke trenge å prøve uten medisin. Vi VET hvordan det er uten. Vi har tross alt morgener og noen kvelder hvor vi SER hva ADHD'en er. Han er tenåring, som du forstår, så han er "voksen størrelse";)
sannhet Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Min er 9 år og bruker 36 mg Concerta pluss 5 mg Ritalin morgen og ettermiddag. Han veier 30 kg. Han må ta medisinen sin med en gang om morgenen ellers blir det bare problemer. Han ser ikke poenget med medisin, men det gjør absolutt vi. Han kunne tenkt seg og prøve uten. Kanskje vi skal gjøre det et par dager i ferien, sånn at han selv kanskje forstår hvor viktig det er. Tror ikke det er noe vits i å ødelegge flere dager i ferien til dette. Vi adhd foreldre er vel nok slitne som vi er.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Skjønner ikke at legen kan foreslå det for en som går på concerta. tar lenger en en dag før med er ute av kroppen. Vi gjør det men er tilbake på ritalin igjen. Har prøvd det meste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå