Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #1 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg var på ul i uke 20 da så de ei jente... Men i uke 26 fikk jeg beskjed om at det var gutt på 3d ul... har noen opplevd å få hvite feil kjønn på 3d? Eller er dette mye sikrere måte å se kjønnet på? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140269946-har-noen-opplevd-dette/
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 17. juni 2009 #2 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg har ikke opplevd det selv fordi jeg er førstegangsgravid. Har vært på ordinær UL, fikk beskjed om jente. Skal på 3D i juli, og er jammen ikke sikker på om det fortsatt vil være jente. Men har hørt andre fortelle om slike hendelser. Ultralyd er aldri 100% sikkert. Kan være feil på 3D også, men der kan man jo lettere se utstyret vil jeg tro... Hvor sikker var de på at det var jente da du var på ultralyd i uke 20? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140269946-har-noen-opplevd-dette/#findComment-140271234
ma-85 Skrevet 18. juni 2009 #3 Del Skrevet 18. juni 2009 Ultralyd er jo aldri helt sikkert. Men vil muligens tro det er lettere å se kjønn på 3D? Uansett er det faktisk ikke slik at det er lettere og lettere å se kjønn, heller vanskeligere og vanskeligere jo lenger man kommer, fordi fosteret er så stort at det er vanskelig å se hva som er hva. Har aldri hatt 3D UL så jeg aner ikke, men sikkert mulig å ta feil der også. Hvor sikre var de på kjønnet under UL i uke 20? Hva kunne de se av "jenteting"? Kun kjønnslepper, eller livmor og den slags også? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140269946-har-noen-opplevd-dette/#findComment-140277011
Gjest Skrevet 19. juni 2009 #4 Del Skrevet 19. juni 2009 Vi var på 3D når jeg var 27 uker denne gangen. Hun som foretok UL'en sa i hvertfall at de, i motsetning på vanlig UL, gjerne brukte mye mer tid på å lete etter kjønn fordi dette gjerne var en av tingene foreldrene var mest nysgjerrig på. Da var de også mer grundig (siden de brukte så mye tid på denne biten) og tok derfor så godt som aldri feil heller. Man ser likevel kjønn best i 2D som oftest. Jeg fikk vite (på den ordinære) at det er 2 ting de ser etter på jente for å bli sikker. Ene er i profil, da skal man kunne se en "hoppbakke" som går veldig skrått ned og så rett ut, på gutter er benkonstruksjonen under litt anderledes, så de vil ha en mer gjevnt skår vinkel + at man jo normalt sett vil se både pung og tissefant i denne vinkelen. Den andre tingen de ser etter er 3 hvite streker mellom beina på babyen (kjønnslepper og klitoris). Ser man helt tydelig 3 streker (og ikke bare 2), er det nesten helt sikkert jente fordi gutter ganske enkelt ikke har disse tre strekene. Noen ganger kan ballene ligne 2 hvite streker, men penis er for lang i mykt materiale til å lage en hvit strek ble vi forklart. Dessuten pleier de også her normalt sett å se baller og/eller tissefant på gutter om de får en god vinkel. Når vi var på 3D så hun som utførte ultralyden først etter kjønn i 2D format, deretter i 3D. Hun sa at de så det best i 2D, men at i mange tilfeller kunne man se det veldig tydelig i 3D format også. Vi fikk i hvertfall tydelig se 3 hvite streker fra flere vinkler i 2D format både på ordinær UL og 3D (2D) UL, og i 3D fikk vi også se noe som lignet veldig mye på kjønnslepper og en bitte liten klitoris som lå over, så faktisk nesten ut som en naken jentebaby. Nå vet jeg ikke hvordan en guttebaby ser ut i 3D siden det ikke var tilbud om dette når jeg gikk med dem, men har hørt andre forklare at det er lett å se gutt også i 3D format. Ble langt svar dette her, men det jeg prøvde å komme fram til var i hvertfall at på 3D som man betaler for selv, så er det gjerne mye mer grundig når de leter etter kjønn og derfor vil jeg også tro det er en svært liten risiko for at de tar feil her. Så er det jo også litt avhengig av hva de faktisk ser. Ser man helt tydelig tissefant og pung, så er det nok gutt med 99,99% sikkerhet, og ser man helt tydelig 3 hvite streker, evt "hoppbakke" i profil og tydelig kjønnslepper i 3D, så er det vel om ikke 99,99% sikkert jente, så i hvertfall 99,8% sikkert vil jeg tro ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140269946-har-noen-opplevd-dette/#findComment-140279730
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 19. juni 2009 #5 Del Skrevet 19. juni 2009 Spurte nettopp min jordmor idag hvor vanlig det var at de tok feil på ultralyd på det sykehuset hun jobbet på. Jeg spurte fordi jeg hørte nettopp om ei dame i nærområdet som fikk beskjed om jente, men ut kom det en gutt. Jordmor fortalte at det var flere år siden sist de hadde bommet på kjønn. Der hun jobbet var det ihvertfall utrolig sjelden. Så kommer det jo an på hvor sikre de er når de forteller det. Min jordmor var ikke i tvil, mens noen sier kanskje, " det ser ut som jente"... "mest sannsynlig jente" Min jordmor sa. "neimen, her har vi en liten frøken, dette er jente ja". Hun var også ganske dreven i gamet. Hun pensjonerte seg like etterpå, så hun hadde god erfaring. Det kan også ha noe å si, at de som er helt ferske ikke klarer å se det like bra, uten at jeg skal si det for sikkert. Da jeg sammenlignet ultralydbildene med en venninne fra et annet sykehus, var mine mye klarere, vet ikke om det også kan ha noe å si, om hvor nytt ultralydutstyret er og sånn. I de fleste tilfeller hvor jordmødrene er sikker, så stemmer det nok. Er nok ikke veldig vanlig at de tar feil. Men til tross for det jeg sier, så slår jeg meg ikke helt til ro med at det er en jente i magen min. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140269946-har-noen-opplevd-dette/#findComment-140281755
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå