Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har plutselig oppdaget at nesten alle jeg kjenner som får nummer to går på overtid. Og det er faktisk snakk om veldig mange tilfeller, selv om jeg ikke har noen faktiske tall å "slenge i bordet". Er det vanligere å gå over med nr to? Jeg vil så fryktelig gjerne ha augustbaby, men har termin 31.aug, så jeg må vel kanskje forberede meg på at det kan bli sept...

Forøvrig kjenner jeg UTROLIG mange som blir satt igang for tiden, selvfølgelig mange som en direkte følge av det jeg skrev over, men også av andre årsaker. Er man kjappere med å sette igang nå enn før???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk nr 1 17 dager før og nr 2 kom akkurat på termin.

Skrevet

Vet ikke hva statistikken sier men her fikk jeg både nr 1 og nr 2 6 dager før termin.

Ang igangsetting før så er det veldig forskjellig praksis fra sykehus til sykehus. Normalen er vel at er både mor og foster i fin form så ventes det, er det noe som tilsier at barnet vil få det bedre utenfor livmoren; (liten vekst etc så setter de gjerne i gang før).

Jeg har termin med tvillinger 10. september og er også ekstremt innstilt på augustbarn kjenner jeg. Kommer ikke til å være god å ha med å gjøre hvis ingenting har skjedd før september ha ha

Skrevet

Jeg fikk nr.1 10 dager før temrin, og nr.2 14 dager før.

Skrevet

Har forstått det slik at man har større risiko for å gå over terminen om man tidligere har født over terminen.

Det gjalt ikke i mitt tilfelle. 9 dager over termin med nr. 1.

Nr.2 kom 2 dager før (indusert etter vannavgang 4 dager før termin).

Skrevet

Legen min sa faktisk at det er mer vanlig å gå over tiden med nr 2 enn med første... Så de har sikkert noen statistikker.

Jeg kjenner forøvrig veldig få som har blitt satt i gang før tiden...

Skrevet

Det har jeg faktisk aldri hørt. Har hørt at det er mer vanlig å gå over med nummer 1. Pluss at det finnes en del andre risikofaktorer.

Ifølge retningslinjene til Norsk gynekologisk forening (retningslinjene som følges i Norge) er dette risikofaktorene:

"Faktorer som øker risikoen for at et svangerskap skal fortsette ut over 294 dager

Hvis fosteret er en gutt, hvis mor er førstegangsfødende eller er over 35 år, er det større risiko for at svangerskapet blir overtidig3,4 (III).

Hvis en kvinne har hatt ett overtidig svangerskap, har hun økt risiko for at det samme skal skje i senere svangerskap5 (III)."

Men dette gjelder altså overtidig svangerskap, som jo ikke er det samme som å bare gå noen dager over termin.

Skrevet

Hmmm...

Min første kom dagen før termin, min nummer 2 kom natt til 3. dag etter termin.

Nå er dette så tett opp mot termin, at det ikke gjør så mye. Regner med at også denne kommer +- 2 dager rundt termin.... så får vi se...

Har faktisk hørt flere tilfeller der nummer 1 kommer ut litt før termin, og så forventer mødrene at nummer to skal komme like tidlig, kanskje enda tidligere. I stedet går de både 1 og 2 uker over tiden. Men det som er felles for flere av dem (ikke alle) at vannet går med nummer 1, men ikke med nummer 2. Altså tar det da lengre tid før fødselen kommer i gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...