Gå til innhold

Gravide diabetikere? Noen her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan går det med dere da? Jeg har gjort meg noen overraskende erfaringer hittil. Jeg har kommet til 6. uke og har gått OPP i insulindose den siste uka. Har økt med ca 40 % hittil. Jeg ble fortalt av legen og diasykepleier at insulinbehovet ville gå ned i starten, men det funka visst ikke slik på meg.

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg er også diabetiker og bruker insulinpumpe, fødte en liten gutt for 5 uker siden. Bor i Oslo og svarer gjerne på spørsmål fra dere som er gravide, det er jo så masse man lurer på når det er første gang, savnet veldig dette selv da jeg gikk gravid.

• 1 måned senere...

Hei Mirasol!

Jeg har diabetes siden jeg var 13 (er nå 31), bruker pump, er gravid med første barnet og har VELDIG mye spørsmål..... Hadde vart kjempegreit hvis du kan svare på noe :-)!

Det absolutt viktigste - høye verdier? Hadde du det? Hvor høye? Hvor lange? Nær i svangerskapet? Jag er nå i u9, og har hatt topper med 17 :-(, og er kjemperedd for hvor det påvirket bebisen...

Mat? Jeg er alltid sulten! Og spiser og tar insulin om vart annet... Jeg er redd for at gå opp veldig mye i vikt, hvor var det for deg?

HbA1c... Jeg låg på 6.5 for 3 uker siden (i u6), og kjemper for at få ner det... Hvor låg du? Hvor mye følinger er det verd? Jeg mener, på en måte føles det "trygt" at vare lav/forvirret, men jobbet blir lidende og tar veldig lang tid....

Jeg må si at det gjør meg veldig gla at lese at det gått bra for deg! Jeg bare håper at også mitt lilla kryp klarer sig fint tross mamma sin....

• 6 måneder senere...

Jeg er i gang med prøverør og håper at egget skal feste seg nå ved andre forsøk.

Jeg har diabetes 2 (går på tabletter) og har fått beskjed om at jeg må over på insulin dersom jeg blir gravid. Aner ingenting om dette. Hva kommer til å skje? Har fått veldig lite veiledning ved diabetesdiagnose. Fikk bare beskjed om å reise hjem og trimme og ikke spise sukker.

Heisann. Jeg gikk på tabletter da jeg fikk førstemann. Ble sendt fra fastlegen til poliklinikken for gravide på Ullevål og ble der tatt godt i mot. Første gangen fikk jeg snakke med en dietetiker og diasykepleier. Da lærte jeg å sette insulin.

Det går så bra så.

Lykke til. Håper spira fester seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...