augustbaby:) Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Er det noen som vet om man skal bruke hodepute til nyfødte? Er litt forskjellig meninger om dette så jeg blir litt usikker. Noen sier at man skal bruke hodepute for å motvirke flatt hode og skjev nakke.. Noen som vet noe??
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 ikke.. har aldri hørt at den kan motvirke flatt hode og skjev nakke..
Johan Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Nyfødte skal ikke ha hodepute. Tror faktisk at den forværrer nakkeproblemer. Dersom hodet begynner å bli litt flatt på en side, er det ofte fordi de har en yndlingsside og man kan prøve å snu hodet deres og hjelpe dem med å ligge mye på andre siden når de er våkne. Litt skjevheter i hodet vokser de av seg ganske fort...
Dobbelt prinsessemamma Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 Ikke Vi brukte putetrekk (som stort sett følger med når du likevel kjøper dynetrekk) under hodet til da eldste jenta var baby, så slapp vi å vaske lakenet så ofte... Blir lett litt gulp der...
Lykke X 4 Skrevet 17. juni 2009 #5 Skrevet 17. juni 2009 Var på kurs med nasjonalt kompetansesenter for amming. Og de likte ikke at noen fysioterapauter vissnok ba folk bruke hodepute til spedbarn. Heller flatt eller skjevt hode enn å øke risikoen for krybbedød....
Gjest Skrevet 17. juni 2009 #6 Skrevet 17. juni 2009 Er babyn f eks forkjølet er det bedre å heve ene enden på senga enn å ha pute under hodet (dette for å underlette for pustinga ved mye slim og hoste) Har hørt at grunnen til at man ikke skal ha pute under hode til små babyer er at de har så stort hode i forhold til kroppen. Etterhvert endrer dette seg og man kan begygnne med en liten pute. Gutten min fikk pute når han selv begynte å legge hode sitt på bamsen når han skulle sove ) Husker ikke hvor gammel han var da men kanskje 1-1,5 år..? Han hadde skjev nakke ved 2mnd alder og fikk behandling hos fysioterapeut for dette. Han så for ofte til den ene siden og vi var ikke flinke nok til å bytte side når vi bar han. Det gikk seg til etter 1-2 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå