Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Det finnes jo så mye forskjellig å velge mellom Hva har DU erfaring med og hjalp det? Akupunktur? Steriltvannspapler? TNS-elektroder? (TENS-maskin) Lystgass? Epidural? Petidin eller annen intravenøs smertelindring?
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 Brukte kun BADEKAR:D eneste som hjelp =) men hadde bestemt meg for å ikke ha medisinsk smertelindring annet enn lystgass.. men når riene blei for ille, så hjalp den ikke.. bare badekar Lå vel nesten 23 timer i badekaret
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 badekar med dusjhodet på magen når riene kom. følte ikke behov for noe annet..(fikk ikke tid til noe annet heller,rask fødsel) VIL ha badekar denne gangen også..
Hame ble født Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 Hei! Jeg var forbered å bruk badekar. MEN dessvare vann gikk først derfor jeg fikk ikke lov åbruke det pga infeksjonfare sa dem!! Da fikk jeg lystgass, det virket veldig bra.
Johan Skrevet 17. juni 2009 #5 Skrevet 17. juni 2009 For meg funket steriltvannspapler veldig bra. Det er ikke medikamenter, men sterilt vann som lurer kroppen til å sende smertelindrende stoffer til punktet det sprøyta blir satt. Men du er avhengig av å kunne peke eksakt på hvor det gjør vondt. For meg satt riene i høyre hoft, så det funket bra. Badekar var deilig en stund, men ble for statisk for meg etter hvert. Måtte røre litt mer på meg. Lystgassen gjorde at jeg "ga litt faen" men jeg syntes ikke at de tok smertene noe særlig. Likevel klamret jeg meg til lystgassen, for det var liksom det eneste jeg hadde...
Gjest Skrevet 17. juni 2009 #6 Skrevet 17. juni 2009 Jeg anbefaler ikke saltvannspalpler. Jeg hadde veldig vondt under fødselen. Da det toppet seg helt med smerter og doble rier spurte jordmor om jeg ville ha saltvannspalpler.Jeg hadde ikke hørt om det før. Spurte forundret om det kunne hjelpe. Hun sa at noe hadde god effekt av det, så jeg takket ja. Kunne i prinsippet tatt imot hva som helst! Men min erfaring ble at det var som å få tre vepse stikk i ryggen som jordmor gnei på - det var bare helt forferdelig!!!!! Det tok helt motet fra meg og jeg kolapset helt... Likte ikke jordmor etter dette. Ville ikke bli rørt av noen. Så ikke bruk det!!! Jeg fikk ikke noe annet. Så det eneste jeg syntes var ok, det var badekaret- så lenge jeg kunne være der. Neste gang skal jeg be om epidural!
Perledykkeren Skrevet 17. juni 2009 #7 Skrevet 17. juni 2009 Badekar her også Ble bedt om å tømme blæren min på do når jeg var i pressrier (eller rett før), måtte da opp av vannet selvfølgelig og JESUS for en forskjell det var med rier i fri luft. Hadde lyst til å løpe tilbake og stupe oppi karet mitt gitt he he
Lykke X 4 Skrevet 17. juni 2009 #8 Skrevet 17. juni 2009 Lystgass er det beste jeg har prøvd, tar smertetoppene og gjør at man konsentrerer seg om å puste riktig. Dessuten forsvinner "rusen" fort. Forutsetter at man får god opplæring på hvordan og når man skal puste inn lystgass. Har prøvd petidin, men tar det aldri mer. Gav ingen smertelindring, men gjorde meg så sløv at jeg sov mellom riene. Ikke noen god opplevelse. Med denne fødselen er jeg allikevel åpen for det meste, om jeg skulle føle behov for det, men kommer altså til å takke nei til petidin.
Lykke X 4 Skrevet 17. juni 2009 #9 Skrevet 17. juni 2009 Se rmange nevner badekar her. Har prøvd det også, men synes ikke det var noe godt Vannet opplevdes å bli så fort kaldt, og da gjorde det bare mer vondt. Men kan godt tenke meg å prøve det en annen gang Kanskje opplevelsen blir annerledes da.
Ungspika_m_gutta Skrevet 17. juni 2009 #10 Skrevet 17. juni 2009 Hehe, konsentrerte meg om pusten min og om å være slapp i kroppen, for å hjelpe riene istedet for å jobbe mot dem.. Ikke var jeg redd, det var vel den beste smertelindringen ) Det går an uten også.. men dusj og badekar hjalp veldig på masrier i ukene før fødselen, var herlig!
Neijasså... Skrevet 17. juni 2009 #11 Skrevet 17. juni 2009 Lystgass er fantastiske saker. ) Tar toppen av riene og gir en noe å konsentrere seg om annet enn smerten midt i den verste riestormen. Akupunktur hadde jeg ingen effekt av i det hele tatt, og badekar gjorde bare riene mer intense og dermed mer smertefulle...
cakes Skrevet 17. juni 2009 #12 Skrevet 17. juni 2009 badekar og dusj.. dusjstråla midt i ryggen, der riene er verst hjalp best på meg. skal føde i vann denne gangen..
2 blå :-) Skrevet 17. juni 2009 #13 Skrevet 17. juni 2009 Da jeg fødte førstemann hadde jeg badekar, lystgass og akupunktur. Lystgass bare MÅ jeg ha igjen, tror det er den beste smertelindringen som finnes - for meg da. Badekar om jeg får fødestue med det, kommer til å spørre etter. Men di forbanna nålene skal jeg være foruten, jeg husker at jeg var så sint på di nålene som di skulle stikke meg med overalt. Brydde meg mer om at di gjorde vondt enn i riene. Det kan godt være at di hadde effekt, det vet jeg ikke. Men ikke mer nåler til meg takk. Jeg hadde en fin fødsel da og håper jeg får en like fin(kanksje litt raskere enn 16 timer) nå i august :-) Vi er så forskjellige
barney Skrevet 17. juni 2009 #14 Skrevet 17. juni 2009 Epidural - helt fantastisk! Tok vekk all smerte!
kokelimonke Skrevet 17. juni 2009 #15 Skrevet 17. juni 2009 Signerer barney, fikk epidural på ca 6 cm, helt fantastisk Fikk slappet av og samlet krefter et par timer. Eneste var at blodtrykket falt så jeg måtte holde meg liggende, og mulig det hindret litt av pressfølelsen. Men all smerte forsvant, ikke vondt å sette den heller
meg & to små vampyrer Skrevet 17. juni 2009 #16 Skrevet 17. juni 2009 Jeg fikk ikke akkurat velge sist. De hadde ikke så mye, epidural ble jeg nektet. Jeg prøvde badekar, det var fint i en periode, Akupunktur var fryktelig vondt. Ellers fikk jeg ikke noe...
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 17. juni 2009 #17 Skrevet 17. juni 2009 akupunktur funket ikke.. har brukt lystgass på alle 3, og blir nok til å bruke det til neste også..
Fia71 Skrevet 18. juni 2009 #19 Skrevet 18. juni 2009 Har hatt 2 fødsler med epidural og en med lystgass. Beste fødselsopplevelsen hadde jeg med lystgass. Epidural ble satt så sent at det hadde liten/ingen effekt. Men lystgass kan anbefales, i alle fall når man får god veiledning :-). Blir litt kvalm i begynnelsen, men når det går over så er den helt fantastisk. Termin med nr. 4 om kort tid og gleder meg!
*Fødeklar med en pike i magen* Skrevet 18. juni 2009 #21 Skrevet 18. juni 2009 Jeg brukte ingen ting smertelindring. Jeg ble spurt flere ganger om jeg ønsket epidural, men jeg sa nei takk og tenkte at jeg kunne heller vente det ann å se om smertene ble så uutholdelig at jeg ikke klarte meg uten. Og når jeg til slutt skrek etter epidural og narkose eller keisersnitt, så fikk jeg beskjed om at her var det 9 cm åpning, så straks skulle jeg få begynne å presse. Da angret jeg meg litt på at jeg ikke tok epiduralen tidligere :s Denne gangen skal jeg prøve meg på kun badekar, men tenker som sist at hvis det blir for ille, så gjør det ingen ting om jeg bestemmer meg for å ta annen form for smertelindring
PinkeyWinkey-FØDEKLAR<3 Skrevet 18. juni 2009 #22 Skrevet 18. juni 2009 Jeg fikk epidural, lystgass OG en slags sprøyte i magen og synes alikevel alt var dødsvondt og jeg skreik så hardt at jeg var hås i 2 dager etterpå! Jordmor og lege sa at smertelindring ikke funker på meg og jeg kunne født uten
Minnie_Moon Skrevet 18. juni 2009 #23 Skrevet 18. juni 2009 fikk lystgass, og det tok vekk kvalmen som kom med hver rie, og tok toppen av riene. Var en drøm. Men måtte passe på å sette den til i riktig tidspunkt slik at det rakk å virke før rien var på topp, og fjerne den i tide så jeg ikke kjente meg svimmel mellom riene. Fikk fort til å bruke den riktig, men kjente jo riene godt likevel da. Fordelen var at under utdrivingsfasen kjente jeg ikke behov for smertelindring og var helt uten :-)
Gjest Skrevet 18. juni 2009 #24 Skrevet 18. juni 2009 Jeg fikk bare lystgass og merket ingen forskjell til eller fra. Mulig jeg ikke brukte den riktig. Flere jeg kjenner har fått morfin og syns det har fungert bra. Selv er jeg skeptisk til det meste og foretrekker å føde naturlig dersom alt går greit. Hadde rask fødsel sist og satser på det samme igjen.
Nr-3-i-Magen Skrevet 19. juni 2009 #25 Skrevet 19. juni 2009 Jeg syns steriltvannspapler var genialt! Det kjennes ut som vepsestikk, men det varer bare i 2 sekunder, og så er all smerte fra riene borte. Jeg tok i rygg, mage og begge hofter, og det varte kanskje i en times tid etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå