sannhet Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Noen som har sluttet med medisin som ungdom/voksen og fungerer bra uten?
svarttrosten Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 Det hadde vært interessant å høre om noen har erfaringer med det!
Blomsterenglene Skrevet 25. august 2009 #3 Skrevet 25. august 2009 Jeg har sluttet... Eller, ufrivillig sluttet da... Tåler det ikke lenger etter at jeg fikk barn. Det går bra, men merker at jeg kunne trengt det sånn innimellom! Hadde jeg hatt valget, ville jeg brukt det enda..
Erica20 Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Hei, jeg fikk diagnosen når jeg var 18år.. Gikk bare på med i ca et år max så slutta jeg. Man lærer seg å leve med diagnosen, man finner egne metoder som funker best for deg på hvordan å takle hverdagen. Det er kanskje litt tyngre enn hvis man får med. Kjenner noen ganger at jeg ønsker at jeg kunne ha en liten periode med med,bare å kjenne på stilheten å roen i kroppen. Men alt i alt så syens jeg at jeg klarer meg godt uten. Og jeg har heller ingen planer om å begynne igjen. Hvis det ikke blir prikert.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 Så flott at du har klart å slutte.. Erica20.. Hadde det bare vært flere med ADHD der ute som hadde hatt din styrke og sluttet når en vet alle bivirkningene.. Jeg har ikke diagnose selv, men har denne uroen i kroppen, å mange symptomer... Har flere med ADHD i familien og vet veldig godt det er arvelig.. Enkelte dager kunne jeg virkelig tenkt meg en tablett som kunne roet mitt indre. I vertfall de gangene jeg må dryle knyttneven i veggen for å roe meg.. Stort sett klarer jeg og beherske meg før det.. Da jeg var i tenårene prøvde jeg amfetami i små doser.. DA fikk jeg en ro over meg som jeg egentlig kunne tenke meg å ha hver dag... Men jeg vil ikke gi meg en diagnose å gå på tabletter, så lenge jeg klarer å kontrollere det.. Når jeg vet at det finnes bivirkninger som hjertestans, depresjoner og endatil hjernesvinn har de funnet ut at Ritalin gir.. At han som gikk frem og Roste ritalin opp i skyene i 1999 (Dr. Phelam) nå går frem og advarer.. Desverre var det mange som heiv seg på ritalinbølgen før advarslene kom.. JEg forstår godt de som har prøvd Ritalin og kjent på den følelsen at de ikke klarer eller vil slutte.. Å de som står på Ritalin bør virkelig forstå hvorfor narkomane ikke klarer å slutte med sitt.. De føler det på samme måte, å klarer ikke fubgere uten..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 Erica 20. Du er nok et eksepel på hvor altfor lett det er å få medisiner som er like skadelige som enkelte narkotikum! Ikke noe galt med deg, men galt med systemet. Du er ikke værre belastet en at du klarer deg uten, å jeg synes du er fornuftig og voksen som bestemmer deg for å slutte. Bivirkningene er såpass farlige at kan en leve uten det, så er det det beste. All ros til deg for dette. Men samfunnet skulle hatt en kraftig refs som utsetter slike som deg med medisiner som er så skadelige på lang sikt. Er en så hardt belastet at det går altfor mye ut over andre, så veier vel de bivirkningene opp for at personen og samfunnet ellers skal fungere. Men sn frisk jente som deg som klarer seg i samfunnet, burde ikke fått medisiner. Tenk alle barn som er medisinerte, de vet enda ikke hvor alvorlig bivirkningene vil bli på sikt, men mye skremmende har kommet frem. Det er vanvittigt skremmende at så mange små barn står på medisiner som er tilnermet lik et narkotikum. En dag vil vi få en aha opplevelse og da er det nok for sent for mange, dessverre....
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Barnet mitt hadde sikkert hatt null selvtilit, store lærevansker, vært konstant i konflikt med oss foreldre, fungert dårlig i fritidsaktiviteter. Konsekvensen hadde nok blitt psykiske problemer, i verste fall kriminalitet. Det er vel funnet ut at Ritalin ikke skader hjernecellene, håper at det stemmer. Ingen som ønsker at barn skal gå på slike medisiner, tror nok de fleste tenker seg om flere ganger før de starter med det. Vi er helt sikre på at det var riktig av oss å begynne med medisinering.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 Til 11:29 Jeg har et barn som har brukt methylphenidat i mange år. Jeg har selv nettopp begynt på det samme. IQ hos oss begge ligger i rangeringen 120-130....... Tenk deg litt om her. Bivirkninger er en ting, virkning en annen. Hva en har best nytte av, er opp til den enkelte. Her må en veie mye opp mot enannen. "Bivirkningen" av å IKKE få medisiner når en trenger dem, kan være vel så gale som bivirkningene av en medisin. Ikke tro du har en fasit, for det er det tydelig at du mangler totalt;) Langtidseffekten er vel dokumentert(selv om du ikke tror det), siden Ritalin har vært brukt i MANGE år allerede. En brukerdose er ikke det samme som terapeutisk dose. Vet du dette? Og vet du HVA methylphenidat gjør?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå