janu09 Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 gutten min er mye våken om natten og jeg er såååå sliten av mangel på søvn. Sov veldig dårlig når jeg var gravid og så føler jeg ikke har sovet noe godt på over 1 år nå. Gutten min er over 5 mnd og er det ikke på tide at han sover uten å våkne så mye snart??? I natt har jeg sovet i 4 timer og har sittet i snart 3 timer med tårer i øynene og helt ute av meg. Er sikkert mange som har hatt det sånn, men hvordan kom dere dere gjennom det?
Gjest Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 Jeg har det på samme måten, og jeg lurer også veldig på hvordan folk takler det. Vil jo egentlig bare kose meg med babyen, ikke at det skal være så slitsomt.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Heia :-) Stakkars dæ :-( du må være helt utslitt!! Nu har ikke æ samme problem som dæ,ungen min sover bra, men Æ får ikke til å sove, har ikke sove mer enn 3-4 tima i d hele tatt siste 4 mnd (mest sannsynlig pga stress av å være aleina, samt studian og eksamenan) så kan relatere mæ til kordan du føle d :-( Da æ va gravid va d likedan, sov svært lite :-( Æ tenke mest på at framtida, at det snart må ordne sæ :-) D e det eneste som gjør at æ ikke blir kokkelimonke gal, for æ har så løst å sove, men får ikke til!!! :-( vurdere å når mannfolke snaske sæ hjem å ta litt sovemedisin (alt av kjerringråd osv har ikke funka) bare for å få sove ei natt ;-) Men tørr ikke nu når æ e aleina, i tilfelle æ ikke våkne når gutten min ska ha mat. Når d gjelde gutten din, så e d på tide at han sover bedre om natta ja :-) Klare du å forstå ka problemet hans e? E han sulten kanskje? Ondt i gomman? Har du prøvd opp-ned metoden når han skrike? Om han sover urolig kan du ta ei aromalampa å ha 1-2 dråpa lavendeloolje i den ved sia av senga hans å evnt gi litt kamomillete i mme eller rein før sengetid, da blir han søvnig :-) Go bedring så mye!! Æ håpe virkelig d ordne sæ snart!! :-)
Høna08 Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 Hei, føler sånn med deg! Har hatt det selv slik, gutten min begynte ikke å sove lange strekk på natta før han nesten var seks måneder. Var så sliten så sliten. Du sier ingenting om du fullammer eller har begynt med mat. Her var nok løsningen innføring av grøt. Fikk rett og slett ikke nok med bare pupp. Begynte å innføre grøt ved ca fem måneders alder og da vi var oppe i to fulle grøtmåltider og hadde begynt på smaksprøver med middag (som tok nesten en måned) begynte han faktisk å sove lengre av seg selv. Nå sover han natta igjennom (åtte måneder) uten at vi har tatt noe som helst form for nattavvenning. Men kanskje vi bare var heldige?? Når det sto på som verst var jeg så sliten at jeg misunte mannen min som dro på jobb for da kunne han få slappe av litt.... Men vi prøvde å gjøre ting litt bedre, f.eks ved at mannen min sto opp med poden i helgene og ga han flaske før første dupp, jeg puttet sov i ro i ørene og fikk noen gode morgener, ellers la jeg med TIDLIG mange kvelder. Poden hadde sitt lengste sovestrekk på begynnelsen av kvelden og noen ganger la jeg meg faktisk åtte bare for å få litt sammenhengende søvn. Føles kjipt der og da, men hva går man egentlig glipp av ;-) Ting vil bli bedre selv om det ikke virker sånn nå, bare prøv å hold motet oppe og sov når du kan!
janu09 Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. juni 2009 Er litt godt å høre at det er flere som har eller har hatt det på samme måte. Han får mme og nesten 3 grøtmåltider om dagen men er likevel veldig urolig om natten. Har hatt han på eget rom i to dager i håp om at han og jeg skal sove bedre. Det var bra den første natten men ikke i natt. Så får håpe det blir bedre snart for tror jeg har nådd bunnen.
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 17. juni 2009 #6 Skrevet 17. juni 2009 Hadde det sånn jeg også fra hun var ca. 3 mnd. til nå nylig (hun er snart 6 mnd nå). Våknet nesten hver time på natta. Vi samsov og hun var avhengig av puppen for å sovne. Jeg la henne i egen seng og slutta å gi henne pupp for å sovne...Var noen kvelder med skriking (ikke skrikeng alene på rommet altså..), men nå går det bedre og bedre for hver dag, og i natt sov hun fra halv 8 til halv 5! Bank i bordet! Jeg hold også ut ved å legge meg tidlig og ta igjen litt søvn i helgene...og klamret meg til tanken om at det måtte gå bedre en dag. Og det gjorde det heldigvis! For det går virkelig på helsa løs når det er sånn. Men prøv grøt også. Eget rom om han ikke har det....kanskje det er tenner på gang også? Mi var veldig urolig ukene før to tenner har tittet fram..Lykke til og hold ut! Det blir bedre!!
Collette Skrevet 17. juni 2009 #7 Skrevet 17. juni 2009 Gutten min er 5 mnd og for to måneder siden begynte han å sove 7-8 timer i strekk om natta. Jeg var sååå glad. Endelig skulle jeg få litt søvn! Men det varte ikke lenge, da han ble fire mnd begynte han å våkne veldig ofte, gjerne annenhver time. Han var ikke helt våken, men vred og ynket seg. Det var ikke alltid han ville ha mat heller. Tenkte derfor at han ikke var sulten. Begynte med fast føde ved fire måneder, men det hjalp ikke noe særlig. MEN, de siste dagene har han sovet fra 19-03 og så til klokka 6-7. Forskjellen er at jeg nå har begynt å gi ham mer mat. Nå får han fire faste måltider hver dag og det virker som om det funker. I tillegg tilbyr jeg melk hver gang han våkner fra en lur. Gutten min er veldig aktiv, så han trenger nok mer mat. Kan det være slik for dere også? Når vi har vanskelige netter erklærer vi unntakstilstand i heimen. Da avlyser jeg alle avtaler og forsøker å sove når han sover. Mannen min står også opp en gang hver natt, slik at jeg kan få tre timer sammenhengende søvn. Jeg får også hentet meg inn i helgene. Da tar mannen min gutten og jeg får sove lenge om morgenen +en ettermiddagslur. Det hjelper:). Lykke til, vet hvordan du har det. Det er forferdelig å få så lite søvn.
Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 17. juni 2009 #8 Skrevet 17. juni 2009 Vet hvordan du har det. De første 4mnd etter fødselen sov jeg knapt 2 timer i døgnet pga kolikk. Han er 8 mnd nå og sover ganske bra. Kan ikke pappa`en ta han noen netter så du får sover ut? Vi bytter på å sove lenge om helgene. Tar en natt hver. Trenger jo å sove ut en gang i blandt så jeg skjønner at du er sliten. Lykke til
LilleBjella Skrevet 17. juni 2009 #9 Skrevet 17. juni 2009 Det er bare å ta en dag av gangen. De første ukene var ille. To, tre og av og til fire timers søvn på meg per døgn. Uavbrutt selvfølgelig. Så sov han plutselig hele natten, men skulle hat mat annenhver time. Så sjeldnere, før han skulle ha mat enda hyppigere. Man blir jo nesten gal. Og driiiiit misunnelig på alle som har sovebabyer. Her opplevde jeg at jeg trengte mindre og mindre søvn for å klare å komme meg gjennom dagen. Og jeg levde for helgene. Da tok pappaen nattemating, og jeg lå på eget rom. Fikk sove hele natten og utover morgenen. Kan det være en løsning for dere? Når du flytter baby inn på eget rom, eller gjør andre ting som du håper skal funke, så må du i hvert fall gi det en ukes tid før du kan si noe om hvordan det fungerer. Det kan ta litt tid for baby å venne seg til å ligge alene. Trøsten må være at DET BLIR BEDRE! Kanskje ikke om en uke, eller en måned, men det ordner seg så og si for ALLE. Jeg lover:)
frk-fryd Skrevet 17. juni 2009 #10 Skrevet 17. juni 2009 Oi du har det tøft! Men for meg var den 4-6mnd alderen den verste med nattevåking. Før det ammet jeg jo flere ganger om natten, men hun sov i allefall mellom ammingene. I den tiden var hun jo oppe tusen ganger per natt, uten ammebehov. kjempetungt. Jeg lot mannen min ta noen netter. Jeg la meg på gjesterommet, og stappet "sov-i-ro" i ørene. Hun sov mye bedre når jeg ikke var på rommet også... Det hjalp kanskje litt å starte med grøt ved 5,5 mnd, og så hjalp det litt til når jeg kuttet nattammingen ved 7 mnd. Det som har gjort den store endringen er nå når vi har flyttet henne på eget rom. Første natten våknet vi jo mye, og sjekket henne flere ganger. var litt vanskelig for oss, og hun er jo ikke så stor (bare 7,5 mnd). Men hun sov hele natten første gang, og det hadde aldri skjedd før!! Nå sover hun hele natten, eller våkner en gang slik at vi må gå inn å gi sutten. Men for en bedring! Jeg føler meg ti ganger bedre. Og etter vi flyttet legging fra 19 til 20, sover hun til 7 på morgenen, slik at jeg ikke er halvdau når vi må stå opp:)
Kliko Skrevet 17. juni 2009 #11 Skrevet 17. juni 2009 Veit du hva jeg syns du skal gjøre? Spør mammaen din eller noen andre i familien din som du stoler på om de kan ha gutten din et døgn. Så kan du sove og pleie deg selv litt =) Har i grunn ingen råd, for min gutt sover bra. Men føler med deg for å si det sånn, ikke noe greit å gå å være utslitt.. Lykke til i hvertfall!!
minlilletass Skrevet 17. juni 2009 #12 Skrevet 17. juni 2009 Du har min stoerste medfoelelse... Mini har vaert veldig urolig om natta, og jeg er helt kjoert. Han har naa begynt aa sove hele natten, men han er snart 10 mnd. Det kom seg da jeg sluttet med nattamming rundt 8,5 mnd. Han vaaknet da fortsatt tre-fire ganger etter vi la oss, men da var det pappaen som maatte staa opp. Foer 8,5 mnd det greide jeg ikke aa slutte, han var saa plaget med tenner. Plutselig kom det to tenner fram og han sover naa mye bedre. Vi bor i utlandet og det er lange dager alene uten familie og venner. Jeg skjoenner veldig godt at du holder paa aa bryte sammen. Jeg har ikke annet raad enn aa kjoere paa med mat slik at du kan kutte nattamming etter hvert. Og ja, som alle sier, det blir bedre! Staa paa, og proev aa ta en natt om gangen. Glem aa vaere den perfekte mor, gjoer saa godt du kan, og ta raadet som ble gitt tidligere her: paa de verste dagene trenger man ikke aa greier mer enn minimum, slapp av og dupp av litt mens babyen sover. Huff, jeg skjoenner godt at man er klar for en til rimelig raskt naar babyen har sovet rundt siden 3-4 mnd, vi har lagt alle planer paa is!
CMH Skrevet 17. juni 2009 #13 Skrevet 17. juni 2009 Uff, nå har jeg ikke lest de andre innleggene meen.. Har du ikke noen som kan avslaste deg et par timer mens du sover litt da? Barnefaren? Her begynner barefaren på jobb på ettermiddagen, så av og til hvis jeg har behov for det mater jeg jenta først så får han ta over ansvaret for henne litt. Her er jeg mest plaget med uavbrutt søvn, i det siste har lille snudd døgnet og våkner ofte, så føler jeg ikke sover spesielt lenge for jeg bruker laang tid på å sovne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå