Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #1 Del Skrevet 17. juni 2009 Hei vordende mammaer!! Jeg vil være 38 når barnet blir født i beg.av februar.Kunne ikke dy meg og var på en tidlig ul-ca 7u-på Volvat igår.Og;du verden for en opplevelse!For en gynekolog-ble DEN opplevelsen må jeg si! Har lyst til å fortsette hos ham (Dalaker),men redd det blir for dyrt for meg. Har en veldig flink og hyggelig fastlege og.Han kommer til å hevnise videre til ul uke 11-13,samt for utvidede blodprøver og fostervannsprøve da jeg/vi ønsker det.Men,det blir vel til offentlig sykehus?Eller kan jeg be om henvisning til en privat gynekolog? Hvordan gjør dere andre det?? Jeg har vært litt pytt,pytt-tenkt at bare fastlegen følger opp med blodprøver og sånn så trenger jeg ikke noe utenom..,men oppdaget igår at jeg nok vil ha behov for støtte og bli ivaretatt underveis-som så mange andre.. Takknemmelig for svar-ha en god dag!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140268671-fastlegegynekolog-privatgynekolog-sykehusjordmor-hvor/
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 17. juni 2009 #2 Del Skrevet 17. juni 2009 Fostervannsdiagnostikk er det bare 5 store sykehus i landet som har lov til å gjøre så du blir henvist til det som er nærmest deg. Private klinikker har ikke lov til å gjøre dette. De offentlige sykehusene er veldig flinke til dette, du får spesialist i fostermedisin til å gjøre ul og det er veldig betryggende. Jeg vil anbefale deg å ta duotest først og fremst før du bestemmer deg for fvp. Jeg var også bestemt på fvp men etter å ha vært på ul så ombestemte jeg meg. Jeg har oppfølging fra både fastlegen min og jordmor. Fordi jeg fikk en gutt med trisomi18 som døde 4 mnd gammel så syns jeg det er tryggere med lege denne gangen. Med jordmødre blir ofte for mye pjatt syns jeg.... ;-) Dessuten har jeg åpen telefonlinje til føde.pol på det sykehuset jeg fikk utført duotesten, så det er veldig greit. Føler at vi får veldig god oppfølging! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140268671-fastlegegynekolog-privatgynekolog-sykehusjordmor-hvor/#findComment-140271360
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #3 Del Skrevet 17. juni 2009 Hvis du hører til ullevål og skal ta undersøkelsene der, må man ta valget mellom duotest/UL og fvp når man er til genetisk veiledning. Det vil si at hvis man får forhøyet risiko på ev duotest får man selvsagt gå videre med fvp, men ved fine resultater får man ikke det. Bare så du er klar over det, de sier det jo på genetisk veiledning men det er endel misforståelse når det gjelder prosedyrene. Ullevål praktiserer dette hvertfall. Mulig andre sykehus gir valgmuligheten. Vi valgte fvp, pga at den prøven gir 100% sikkert resultat for det man tester for. Jeg gikk til fastlegen frem til ordinær UL, etter det gikk jeg annenhver gang til jordmor og lege. Har en effektiv lege jeg da, så det var ikke mye utenomsnakk på kontrollene, syns det var deilig å komme til jordmor jeg, vi snakket mye om fødselen og fødselsforløpet. Bidro hvertfall til redusert fødselsangst hos meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140268671-fastlegegynekolog-privatgynekolog-sykehusjordmor-hvor/#findComment-140271781
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #4 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg har en (altfor) effektiv lege, og er lei meg fordi jeg ikke startet tidligere hos jordmor. Jeg skal til min første jordmortime 2,5 måned før termin. Det er godt å ha noen å snakke med, og en jordmor er mer oppmerksom på ting rundt graviditeten. Jeg stoler ikke på at legene fanger opp noe mer når det gjelder graviditet fordi de er leger. Min lege nevnte ikke engang at man skulle ta folat. Det skader ikke å prøve jordmor, men vær oppmerksom på at det er laaang timebestilling. I min bydel i Oslo tar det 6-8 uker fra du ringer til du får time! PS! Når det gjelder fostervannsprøve, er det en liten risiko for abort, og ved gode tall ville jeg absolutt ikke tatt den risikoen (risikoen for abort er større enn at de finner kromosomavvik ved fosteret). Jeg tok morkakeprøve pga. at jeg fikk tall med forhøyet risiko, og det var en kjip og lang uke etterpå før abortrisikoen var over. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140268671-fastlegegynekolog-privatgynekolog-sykehusjordmor-hvor/#findComment-140271911
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #5 Del Skrevet 17. juni 2009 Glemte å si at jeg er imponert over dyktigheten på Rikshospitalet når det gjaldt ultralyd og morkakeprøve. Kjempehyggelige, dyktige fagfolk, og null ventetid (og jeg er rimelig kritisk anlagt). Den ordinære ultralyden på Ullevål har jeg heller ikke noe å utsette på.Hun tok seg god tid, virket meget rutinert, men var samtidig entusiastisk på våre vegne. Og de følger bra opp der også (må tilbake for en senere ultralyd pga. at morkaka blokkerer fødselskanalen). Og det er jo en helt fantastisk opplevelse, bare gled deg til fosteret har blitt ennå større! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140268671-fastlegegynekolog-privatgynekolog-sykehusjordmor-hvor/#findComment-140271968
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå