Gå til innhold

Eksem. Får man dekt noe av nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som har atopisk eksem. Og han smøres med masse krem 2 ganger om dagen. Ser jo at dette kommer til å bli en utgift ettervært...

Mener at jeg har lest at man kan få dekket noe av nav.

Hvordan går man da fram? Må vi til en hudspesialist først for å få påvist eksem eller holder at fastlege gjør det? Får man dekt utgifter over et viss beløp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør få legen til å henvise til hudlege eller barnelege som kan gi en evnt. diagnose og skrive en bekreftelse på at barnet trenger denne ekstra omsorgen/ekstra stell. Da kan du så søke om hjelpestønad. Du får søknadsskjema hos nav.

Der legger du inn alt du bruker ekstra tid på. Hjelpestønad er en slags kompensering for at du gjør dette arbeidet selv.

Jeg har en med allergi, eksem og astma, og skrev selv alt jeg brukte tid på; ekstra bleieskift pga han kan ikke gå med bleiene så lenge, skifter ofte om kvelden/natten også. Han hadde ikke sovet en hel natt før han var 20 mnd og fikk astmamedisiner, da var det ekstra tid, han må dusje ofte, lenge om gangen, jeg vasker klærne oftere og har de i tørketrommelen som sliter mer klær, så han har mer klær, mer sengetøy, han kan ikke ha vanlig ull, må ha spesielle ulltøy med bomull på innsiden og ull på utsiden, tar tid å reise rundt å gå til anskaffelse av klær, kremer.

Han må lufttørke etter dusj+etter smøring, må bytte klær når han svetter, blir bløt ved suggling osv.

Huff ble langt dette, men bare så du skjønner at du må tenke på all ekstra tid som du ikke hadde brukt på et barn som ikke trang alt det.

Du kan også få legen til å skrive hvilke produkter han bruker, og hvis du overstiger 1600 (?) på et år så får du dekket 80 eller 90 % av det som overstiger det. Det varierer hvor nøye legen må skrive hva barnet bruker og hvor masse. Ta vare på alle kvitteringer på produkter og be apoteket om å stemple de.

Skrevet

Hei jobber med dette.

Hadde møte med Nav igår og fortalte om frustrasjon som mange føler ang dette.

Det er paragraf 522 som skal benyttes.

Så send søknad til HTS kontoret i Tønsberg,da de har med bidragsording og mer kostnader,vedlegg regn på krem, tubifast,tubifast garment(klær),Weet erap behandling ect.

Håper dette er til hjelp.

Skrevet

Det kom en liten skrive feil der mente Weet wrap.

Skrevet

Jeg forsto ikke noe av det. Hva er paragraf 552 og hva skal du sende til Tønsberg?

Skrevet

Bidrag til spesielle formål (§ 5.22)

Dette er en ytelse man kan søke på hvis man har spesielt store utgifter som verken dekkes via blå resept eller grunnstønad. For eksem gjelder dette innkjøp av salver, kremer og oljer.

Ytelsen er hjemlet i § 5-22 i Lov om Folketrygd. I forskriften til § 5-22 står det følgende:

Hudlidelser

Det kan ytes bidrag til dekning av utgifter til salver, kremer og oljer, som ikke anses for legemidler, til bruk i behandling av betydelige (utbredte) og kroniske hudlidelser, (herunder brannskader og pustulosis palmoplantaris,) med uttørring av huden. Det er et vilkår at behov for tilførsel av fuktighetskremer etc. er, eller forventes å bli, varig (to år eller mer).

Dersom forverring av sykdommen nødvendiggjør bruk av kolloide sårplaster, kan det ytes bidrag til dette.

Ved oppstart av behandling og deretter hvert tredje år, skal behandlingsbehovet og aktuelle produkter (spesifisert med produktnavn/type) godtgjøres ved erklæring fra spesialist i dermatologi. Slik erklæring kan også skrives av spesialist i pediatri og av lege ved Brannskadeavsnittet ved Haukeland sykehus

Det må en gang i året godtgjøres av lege hvor mye det er behov for av hvert produkt.

(Det er ikke krav om at produktene skal være kjøpt på apotek.)

Man må først samle opp kvitteringer for kr. 1 600,- som er egenandelen. Av det overskytende kan man så få dekket 90 % av beløpet. Hvis det ikke er snakk om reseptbelagt medisin (på hvit resept), må lege søke bidrag til de aktuelle produktene – dette gjelder eksempelvis oljer, bandasjer etc.

Husk at egenandelen gjelder per husstand.

les mer her om andre stønader.

vi har innvilget hjelpestønad til begge våre barn sats 1 pga eksem

Lykke til med søkand , bare spør om du trenger noe mer hjelp

Hilsen Søskenmamma

Vår eksemblogg.

http://www.sosken.blogspot.com

• 4 uker senere...
Skrevet

fikk time hos barnelegen her og han konstanterte at det var atopisk eksem hun hadde...

Fikk et års resept på Mildison krem (som hjalp etter 2 dager med smøring) i første omgang, denne kremen er gratis siden hun er under en viss alder og har denne lidelsen.? (det er vel nav som dekker det da)

Mulig dette er forskjell fra sted til sted, vi bor i Hedmark.

Og forresten: Jeg var hos fastlegen 3 ganger å hun sa det ikke var eksem, så jeg tok saken i egne hender å ringte rett til sykehuset der barnelegen holder hus..

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...