temine Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Bare en mnd til jeg skal starte med bittelitt nattvaktsjobbing. Knerten må derfor nattavvennes før den tid. Gruer meg, for har prøvd en gang før, og han gir seg virkelig ikke. Storesøstra var ikke noe problem å venne av, han her er en hardere nøtt. Trenger virkelig gode tips nå
KarinB Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 ikke ta han ut av sengen før det er virkelig ille, og da ikke ta han ut av rommet. Gi sutten, si shh, gå ut. kom tilbake om 5 min selv om han gråter hele tiden. Gi vann dersom han herjer lenge og blir varm o.l. prøv å gjør det i en helg når du har hjelp av mannen så kan dere sove på skift og på dagen. Kanskje storesøsteren kan sove over et annet sted hvis han gråter slik at hun våkner. Det viktigste er jo at du ikke gir deg. jeg pleier å si at det nytter ikke å PRØVE, du må bare bestemme deg og gjøre det. uansett! Kommer nok til å ta 3-4 netter tenker jeg sien han er en hard nøtt:) hehe.
saltogpepper Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Det er mange som anbefaler å la pappaen ta babyen når man nattavvenner. Men midtimellom.no (jobber med barn/søvn) anbefaler at mor tar seg av avvenningen ettersom det kan bli veldig tøft for babyen å miste både puppen og mor på samme tid. Jeg har ikke nattavvent selv, men fikk dette rådet. Kle deg godt så ikke det lukter så mye melk , og så prøver du å kose, stryke og roe babyen som best du kan uten pupp. Du må føle på hva som kjennes riktig for deg log din baby - noen bruker Ferber , lar babyen gråte alene osv, (tror f.eks Karin Naphaug anbefaler dette) eller lar pappaen ta hele støyten, mens andre føler at dette blir altfor brutalt og blir der selv , tar babyen opp/trøster hvis den gråter. En mellomting er jo opp/ned-metoden.- Jeg har ingen fasitsvar og har ikke gjort dette selv men kommer til å velge siste alternativ (være der selv, ta opp babyen osv) når jeg skal avvenne. Lykke til i alle fall.
temine Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. juni 2009 Da er første natt unnagjort. Han har i det siste våkna tidligere og tidligere for mat, og i gårkveld våkna han 22.30 og ville ha pupp. Jeg gikk opp, prøvde å trøste i senga, si sssh osv, men funka IKKE. Her er det snakk om en rasende liten knert;) Tok han opp, byssa og sssha, men han ble mer og mer rasende. Roa seg av plystring fant jeg til sist ut. Så han sovna igjen ca kl 23 til nydelige plystretoner. Våkna så igjen 23.30 og holdt det gående til kl 1. Så sov han til 3, da roa han seg på en halvtime og våkna igjen kl 7. Gav han pupp. Er da 13 timer siden siste måltid, og mener egentlig at 7 er morgen og ok å stå opp, men ettersom vi begge var trøtte sov vi videre til 8.30. Takker gudene for at storesøster og ville sove lenge i dag;) Er det dumt å gi pupp kl 7 for så å legge han til å sove mer? Tenker liksom på at han kanskje ikke helt vet forskjell på å få pupp kl 1 og 7? Jeg lot han ikke ligge å gråte alene, ønsker ikke å gjøre det på den måten. Jegtok det meste av våkinga, men pappaen tok og litt av styret. Håper det bare er 2-3 slike netter igjen før han er ferdig avvent;)
frk-fryd Skrevet 17. juni 2009 #5 Skrevet 17. juni 2009 Jeg sluttet å amme liggende i sengen når jeg kuttet nattammingen. Nå får hun pupp ca kl 7, og hvis vi står opp en stund før, så steller vi først. Hvis jeg ammer med en gang vi står opp, så setter jeg meg i en stol og ammer. Ser ut som hun har skjønt at det ikke blir pupp på natta nå. Gikk lett og greit og nattavvenne slik, men var fortsatt en del nattevåking. Det har blitt tusen gang bedre nå når vi har flyttet henne på eget rom. Vi flyttet henne en uke etter vi kuttet nattpuppen, og hun sover som en stein alene, er blidere på dagen, og vi får sove i fred.
Gjest Skrevet 17. juni 2009 #6 Skrevet 17. juni 2009 Hei, må bare slutte meg til frk-fryd. Vi flyttet gutten vår også på eget soverom en god uke etter nattavvenning, og himmel for en forskjell. Baby sover endelig "natten igjennom", (foreløpig fra ca. kl 2000 til 0500). Både jeg og paps sover også mye bedre!
ystelade Skrevet 17. juni 2009 #7 Skrevet 17. juni 2009 Hei, Jeg er heller ikke av typen som kan eller vil høre på at babyen min gråter, selv om vi sitter rett ved senga og prøver å stråle ut gode og trygge vibrasjoner. Vår måte ble derfor å ta babyen vår opp og holde han tett og godt inntil kroppen i det som nå er blitt en favoritt, froskestillingen. Da kjenner han varme og hjertelyd. DET er deilig når man trenger å sove! Vi var veldig spent på hvordan dette ville ende. Ville vi skape en ny avhengighet og i gang med ny type avvenning? Han ble veldig misfornøyd da jeg sluttet å brette frem puppen, men nå etter en måned er alle sorger glemt. Vi byttet på å gå inn til han om natta. Jeg begynte å jobbe da han var 6 mnd så pappaen tok han i ukedagene og en av helgedagene og jeg resten (altså en natt per uke, jøss han er jo ikke så verst alikevel...). Noen "sprakk" jeg og ga han litt pupp allikevel. Det var de gangene jeg visste at han hadde fått i seg lite melk før han sovnet. Men som sagt, nå skjer det så og si aldri at han våkner etter at han har lagt seg. Han legger seg ca halv åtte og står opp 05.50 (på slaget!) om morgenen. Tidlig, men da får vi masse tid før jeg går på jobb og DET er deilig! For å rydde litt opp i dette innlegget - oppsummert: Det er ikke alle som klarer å FØLGE EN METODE. Vi hentet litt her og der, spurte venner vi stoler på hvordan de gjorde, og satte sammen vårt eget program. Programmet: ta opp skrikende baby som vil ha pupp. Ikke gi han pupp med mindre du føler deg sikker på at han faktisk er sulten. Gi han kroppsvarme, kjærlighet og byssan lull. Etter en stund kan det jo hende at han finner søvnen selv om natta eller rett og slett sover igjennom. Eller bruk en av de utprøvde metodene. Jeg er sikker på at det kommer til å gå kjempefint!
lamor Skrevet 17. juni 2009 #8 Skrevet 17. juni 2009 definitivt la pappan ta han, da kjenner han ikke melke lukten og blir ikke så frustrert, selvsagt eget rom før avvenning også for å ikke kjenne melke lukten. Vann om natten i kopp og selvsagt tutten. OG mett og god baby før han legger seg.
AO3 Skrevet 17. juni 2009 #9 Skrevet 17. juni 2009 MÅ man ha babyen på eget rom når man nattavvenner? Vi har ikke noe eget babyrom... Vi har to ekstra soverom, men begge er i bruk til andre ting, og vi har ikke blitt enige med oss selv om hvilket rom vi skal "ofre"...
temine Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 18. juni 2009 Er ikke et must med eget rom nei. Hadde bare ett soverom da vi nattavvente tulla, da campa jeg og pappaen på stua på skift akkurat under nattavvenninga. Litt synd om begge foreldrene må være våken og bysse og stelle, godt å få bytta litt på å sove:) Her er andre natt unnagjort, og denne natta har gått mye bedre. Jeg har tatt hele natta selv, mannen sov så tungt. Jeg lå my våken og grua meg til dette, fikk ikke sove for tenkte bare på når knerten skulle våkne og hvor mye grining det ville bli. Tåpelig, ja...men men;) Fremdeles 5 oppvåkninger i løpet av natta, men 2 av dem var bare å stappe smokk, 2 krevde lett "byssing" (tok han ikke opp, men rugga han fra side til side ved å holde hendene over dyna), den sista gang var kl 6, og da syns jeg det er morgen på ett vis (satte oss det mål før vi starta da, ingen mat før kl 6), så da fikk han pupp. Nå har jeg stått opp, men knerten sover søtt videre. Han sov til 8.40 i går, nå er kl 8.30, behagelig:) Når han sover så lenge holder det med to dupper på dagtid og. Herrlig!! Håper, som jeg sa tidligere, at det med å gi mat tidlig på morraskvisten ikke skader resten av natta, men ser ikke slik ut så langt, heldigvis. Husker en periode da vi sto opp kl 5, huff. Derfor vi satte 6 som grense for mat. Vi har det som absolutt stå-opp-grense og, så når jeg er på nattvakt kan det hende mannen må stå opp med knerten kl 6-7, om vi ikke klarer å få han til å ta ltt flaskemelk og sove videre da. Tvilsomt egentlig;) Min knert har heller ikke eget rom, bare halvveis. Vi må pusse opp der han skal sove, men enn så lenge ligger han inne i vårt walk-in-closet. Funker bra det, jeg slipper å våkne av hver minste lyd fra han, og vi kan ha på lys for å lese eller drive andre sengeaktiviteter uten å forstyrre knerten for mye;)
Gjest Mammamoms og 05.12.08-jenta Skrevet 18. juni 2009 #11 Skrevet 18. juni 2009 Hei! Hurra for deg som ikke klager i innleggene dine om denne avvenningen! Jeg leser med skrekkblanda fryd, da vi også tenker å nattavvenne vår lille tulla om ikke så lenge. Det jeg lurer på er når pleide knerten din å våkne for en ny dag nå rett før du startet avvenningen? Tulla er våkner stort sett i 6-7 tiden, så da er det kanskje også her mest realistisk å sette klokka 6 som et fornuftig tidspunkt. At da er det greit med mat.
temine Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #12 Skrevet 18. juni 2009 Knerten her våkna stort sett rundt 5-6 for ett par mnd siden, i den siste mnd har han sovet til kl 6-7, og en sjelden gang kl 8. Siste små ukene før jeg starta å avvenne våkna han oftere og oftere, men "siste" ammestund var som regel kl 6, også sov han videre til mellom 7 og 9 etterpå. Veldig godt med litt soving på morran igjen, krysser fingrene for at dete er en trend som varer ei stund;) Vi satte kl 6 som grensa, nettopp fordi vi nekter å stå opp før, hehe...er jo midt i natta så lenge klokka har noe med 5 å gjøre;) Å stå opp kl 6 går i det minste an, om vi skulle bli nødt, så får vi heller slumre litt under knertens første dupp:) Håper jo han regulerer seg til å ønske første måltid nærmere 7, men vanskelig å si. Ville ha 7 i går, 6 i dag. Blir nok 6 skal du se;) Lykke til når du skal i gang:)
temine Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #13 Skrevet 19. juni 2009 3. avvenningsnatt i natt, og det gikk som smør:) Han la seg som vanlig kl 19, sovna på et blunk. Ropte etter smokk kl 21, fikk den og sov videre. Ropte så litt igjen kl 3.30, fikk smpkk og sov videre. Kl 4 var det grynting og smokkebehov igjen, pappaen gikk og satte i proppen. Morgen kl 7.15, han lå å prata til 7.30, så kom han oppi til meg og fikk pupp. La han ikke ned igjen i dag da, er jo dagen kl 7.30. Nå blir det spennende å se om det er to skritt tilbake i natt, eller om det verste er over. Krysser fingrene for det siste. !!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå