Gå til innhold

Hvor gamle var deres unger når de kunne de fleste bokstavene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt er 5 år og kan alle bokstavene og mange tall. Usikker på hvor mange.

Skrevet

Mine to eldste var ca 2,5 år, og minste som nettopp er fylt 2 år har lært seg ganske mange bokstaver alt (og tall). Tror nok de var/er veldig tidlig av seg da. Men at de kunne mange bokstaver, betyr jo ikke at de kunne bruke dem til noe særlig før de ble eldre da ;-)

Skrevet

eldstemann min på 25 kan telle til ti (men hopper over 3 til stadighet..)

Kan kjenne igjenn min, sin, og broren/farens bokstaver (broren oppkalt etter faren pluss noen fler...

Og han kan fem eller seks forskjellige bilmerker, og kan skille dem fra hverandre nå han ser dem..

Og de grunnleggende fargene, Lilla, rød, blå, svart, hvit, grønn, gul, grå, oransje og rosa

(Stolt..)

Skrevet

Jeg aner ikke hva som er vanlig, derfor jeg spør :) Eldste er 24 mnd og kan 20 bokstaver og noen tall.. Da kan han peke ut bokstaver i bokstavrekker og sier "T for Trine" osv. Noen få kan han både i stor og liten bokstav. Å bruke dem til noe fornuftig tror jeg ikke han gjør :-p

Skrevet

Fargene og bil/traktormerker er en hit her også ja :)

Skrevet

Akkurat slik min 2 åring gjør det :-) Han plukker ut bokstaver (bare store bokstaver da) og forbinder dem med ting. P er pappa-bokstav, N er til ene broren osv. Han ramser opp tall i noenlunde rett rekkefølge til 8-9, men kan bare telle ordentlig opp til 4, etter det roter han. Dette er ganske tidlig da, det vet jeg fordi det blir kommentert som veldig tidlig både av HS og i barnehagen. Han kan også alle fargene, navnet på former (firkant, sirkel osv), så han er tidlig ute med slike ting generelt. Akkurat som din :-)

Skrevet

oi.. her var det no riv ruskende galt..

Han er IKKE 25....

men 2,5år

Skrevet

hihihihihi... den tok jeg da :-p

Skrevet

ja, jeg måtte ha vært vel tidlig ute om ikke, da han er født i januar og jeg i mai, og jeg runda nettop 25 selv...

Skrevet

Min klarte alle bokstavene når han var to år. Kanskje litt før.

Han teller til 20 nå og kan alle ukedagene. Er 2.5 år. Så flink atte:)

Skrevet

Du sier han kunne alfabetet når han var 2 år? Det er veldig tidlig. :-)

Skrevet

Snakker du til meg? Han kunne ikke alfabetet på rams, men han kunne uttale alle bokstavene når han så de, og stave seg gjennom ord. Han stavet seg gjennom ord altså, men han skjønner ikke at bokstavene danner ord, hvis du skjønner hva jeg mener. Er så søt når han sitter og staver b-e-s-t-e-f-a-r etc. Men han skjønner ikke at det er et ord som sagt.

Skrevet

Min er 2.5 og kan en del bokstaver. Men han er nok bedre på tall. Kjenner igjen de fleste tallene når han ser dem. Ellers er han veldig god på traktormerker, bilmerker og blomsternavn :).

Skrevet

Min på 3 år kan telle , men det blir ofte 1 2 3 4 7 6 13 17 osv....

Kan vel ingen bokstaver.

Jenta mi lærte seg alfabetet i 1 klasse. Eller kansje litt før da. Sang jo alfabetsangen da hun var 4 år. Men hun henger med på skolen for det om:-)

Her i huset er vi faktisk ikke så opptatt av slike ting. Vi leser for barna og skriver mye med eldstemann.

Hva mener du med å kunne de fleste bokstavene? At han ser en u og sier at det er bokstaven u?

Skrevet

Han kjenner igjen bokstavene i forskjelige bokstavrekker, dvs kan peke dem ut på steder han ikke vet hvor de står. På matkartonger etc. Vi telte opp i går, det er 20 bokstaver som vi ser at han kan. I tillegg et par som er litt av-og-på. Da mener jeg at han kan se for eksempel logoen til TINE og si " T for Trine, I for Ingeborg, N for Noa og E for Erik". Han klarer ikke å sette dem sammen til TINE nei. Noen få kan han i stor og liten, feks B og b. Dette er kanskje 5 stk.

Skrevet

Hun kunne synge alfabetet da hun var 3 år. Nå er hun 5 år og leser:-) Tallene kan hun også, og regne enkle stykker.

Vi leser på sengekanten hver kveld. Og øver på klokken.

Skrevet

Viktig melding til alle som leser denne tråden og får en klump i magen:

- Det mest vanlige er at barn lærer bokstaver og tall i 5-6 årsalderen.

- Noen er tidlig ute, 2-3 er tidlig

- Hvorvidt barn er tidlige eller sene sier iflg forskning lite om hvordan de senere vil klare seg på skolen. Ekstremvariantene unntatt.

Skrevet

Så flink hun er da!!:o))) Morsomt.

Noen er mer interresert i tall og bokstaver enn andre.

Min er 3 år nå, og har kunnet tall og bokstaver lenge. Han kan telle langt, og teller også til 25 på engelsk, he he. Han skriver enkle bokstaver når jeg spør ham, og er ivrig på å se etter bokstaver på skilt o.l. Morsomt da!

De lærer fort i den alderen.

Skrevet

Hun eldste var rundt to da hun kunne alle bokstaver og tall opp til 20.

Hun minste som nå er 4 år, hun kan noen bokstaver og endel tall. Hun er ikke interessert, og har heller ingen planer om å prøve lære henne det enda heller. Hun eldste har lest litt i ett år nå, skriver kan hun også og alt er uten hjelp. Hun er bare ekstremt glad i tall og bokstaver.

Skrevet

Jenten min har alltid interessert seg for bokstaver og tall.. Hun var ca 2 år når hun kunne alfabetet (alfabet-sangen), men bare store bokstaver. Hun forbinder hver bokstav med en person, og kan nå skrive ca 6-7 bokstaver (hun har nettopp fylt 3)

Når hun var rundt 2, kunne hun også telle til 20, og jeg tror hun nå kan telle til ca 30..

Merker at det stopper litt opp nå på akkurat det området, men nå er det engelske ord som gjelder! Det er veldig spennende å lære seg hva de ulike norske ordene er på engelsk...

Tror kanskje hun er litt tidlig, men så lenge interessen er der, så har de vel lett for å lære også tenker jeg :)

Skrevet

Jentungen telte til ti da hun var 17 mnd, hun kunne skrive alle store bokstaver og navnet sitt like før hun ble 3 år og hun begynte å lese (både store og små bokstaver) like før hun ble 4 år :-) Begynner på skolen til høsten og jeg er spent på om skolen klarer å tilpasse undervisningen hennes nivå

Skrevet

mente 19 mnd da hun telte

Skrevet

Jeg ser det er store forskjeller ja :) På skrivefronten er han "way off" da, blir bare rabbel. Kan skrive O og Ø. Hehehe.... Men på andre siden så har pappan en håndskrift som er så som så også, så.... :-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...